Spännande men ändå lugn stad?

Diskussion i 'Spanien' startad av Franky, 26 november 2014.

  1. Franky

    Franky Ny medlem

    Blev medlem:
    12 september 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Jag hade tänkt åka till Spanien nästa år under 2-3 månader. Jag vill åka till en stad som är spännande men ändå lugn. Jag önskar att det finns ett bra utbud shopping, sevärdheter och uteställen. Trevliga människor.. Fast jag har fått intrycket av att dom finns överallt.. :) Staden får gärna ligga nära havet.

    Jag tänker åka som AuPair så det som styr vart jag hamnar i slutändan är var det finns en bra familj, men jag vill ändå ha några städer att gå efter.

    Barcelona och Malaga har jag funderat på. Hur är dessa städer? Och vilka andra städer skulle ni rekommendera mig? spainsmile
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    Vet inte vad du vill höra, om du vill lära dig språket är det möjligt att det finns bättre alternativ men båda städerna är populära. Barcelona är lite mer inomhusstad än Málaga, i synnerhet på vinterhalvåret som kan vara rätt regnigt i Barcelona.

    Problemet i bägge städerna är att du lätt hamnar i engelsktalande umgängeskretsar och därmed minskar dina språkkunskaper.
     
  4. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Valencia tycker jag stämmer in på detta! Staden har allt! :)

    [​IMG]
     
  5. Franky

    Franky Ny medlem

    Blev medlem:
    12 september 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Som jag skrev i mitt första inlägg vill jag ha rekommendationer från er. Om du inte tycker att varken Barcelona eller Málaga skulle passa mig får du gärna tipsa om andra städer (som jag skrev).

    Jag har som sagt inga större kunskaper om Spanien det är därför jag ber er om råd, vilka städer ni tycker är trevliga. Vill gärna åka till någon stad vid/nära kusten. Jag vet att Barcelona och Málaga vet jag ligger vid kusten och är rätt populära, varför jag tog med dem som förslag. Jag vet också att Torrevieja, Alicante, Murcia och Valencia ligger vid kusten. Bilbao i norr. Jag tror att alla spanska städer har sin charm, men eftersom jag åker till en stad i centrala Spanien inom en månad åker jag gärna till en kuststad nästa år.

    Jag kan även tänka mig att åka till någon av Kanarieöarna eller Balearerna.

    Syftet med resan är främst att lära mig den spanska kulturen och komma bort från Sverige ett tag. Att förbättra språket är ett stort plus, men inte huvudsyften till resan. Funderar även på att ta lektioner i spanska när jag väl är där, om jag har tid och möjlighet.

    Så... Vilka städer rekommenderar du mig som är lugna men ändå spännande, med många platser att utforska, och en härlig stadspuls? ;:;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Om du inte åker på vintern så rekommenderar jag skarpt Cadiz. Var där själv en månad på sommaren på språkkurs och det var en mycket mysig stad. Mycket annorlunda än t ex Torrevieja som enligt mig egentligen inte är Spanien (får säkert på pälsen här).

    Fördelen med Cadiz är att staden har historia, fina byggnader, bra restauranger/barer och är inte en typisk turisthåla. Det är Spanien! Invånarna där kan mycket lite engelska vilket är bra för din spanska. Att det går att gå runt i hela den gamla delen av staden är en stor fördel så slipper du buss eller bil.

    Puerto de Santa Maria som ligger nästgårds är också helt ok.
     
  8. Franky

    Franky Ny medlem

    Blev medlem:
    12 september 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är inte bestämt ännu om jag åker på sommaren eller vintern. Men ponera att jag åker på vintern istället, vad hade du rekommenderat då? :)
     
  9. Franky

    Franky Ny medlem

    Blev medlem:
    12 september 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Missade att svara på ditt inlägg. Tack för tipset!
    Håller du själv till i Valencia?
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Franky!
    Jag skulle åka till Alicante, gammal och inte för stor stad och fina stränder.
    Finns nog rätt många ungdomar för universitet och andra skolor
    finns som är populära.
    Nära flygplatsen är också bra.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alicante


    Chao P thumb
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag håller med! hela den kusten känns äkta spanskt. Många spanjorer är där på sommaren, för det är inte så varmt som annorstädes. Helt enkelt favorit i Spanien. Är ofta där på semestern (olika platser).
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    De kan dessutom ingen Spanska :p...


    Hàller med Patrick. Valencia är en kanonstad. Lagom stor och bättre klimat än Barcelona och Madrid.
     
  14. Franky

    Franky Ny medlem

    Blev medlem:
    12 september 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Blir nog inte att jag åker som AuPair utan tror istället att jag kommer hyra en lägenhet eller ett rum. Vad finns det att göra i städerna ni rekommenderar?

    Jag vet att Valencia har City of Arts and science, stränder, La Lonja och El Carmen. Vad finns det mer att göra i Valencia? Alicante och Málaga känner jag inte till alls.. Vad finns där förutom stränder? :)
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Allt som du hade som krav i ditt första inlägg i november finns i
    dessa städer...Spanien är ju ett enda stort kulturarv och dom flesta städer
    har "gamla stan" tex.

    Du kan välja vilken du vill så finns allt du vill göra.

    Chao P :sol:
     

Dela sidan

Laddar...