Sommardäck genom Tyskland?

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Malle, 8 september 2016.

  1. Malle

    Malle Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juni 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Jag kommer att resa till Spanien i slutet av november och bilar då genom Tysland. Min tanke var att om jag kör Autobahn att det ska vara så fina vägar att jag slipper vinterdäck men såg nu oxå att Tyskland har lag på vinterdäck. Vad är er erfarenhet? Chansar ni och kör genom Tyskland med sommardäck? Är polisen hårda om de kollar dig? Brukar Autobahn ha fina, halkfria väggar?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    För sedan i söndags måste alla personbilar, motorcyklar, bussar och lastbilar ha vinterdäck i Tyskland när det är vinterväglag, det vill säga snö, is, modd eller frost på vägen!
    Du har nog fyra alternativ:

    1) Kör på dubbfria vinterdäck. - Hela vägen

    2) Använd biltåg.

    3) Åk via Frankrike...en trevligare resa anser jag...fast det blir dyrare iom motorvägsavgifterna. Kan iofs beror på att jag har kört mycket i Tyskland tidigare. Faktum är att trafiken flyter MYCKET bättre genom Frankrike än den gör i Tyskland.

    4) Chansa på att det blir bra väder och åk genom Tyskland.
     
  4. Malle

    Malle Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juni 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    T o R Spanien

    Min fråga gällde ditt alternativ 4. Åker från Kiel-Torrevieja, ska även åka tillbaka i januari när Tyskland fortfarande har lag på vinterdäck.
     
  5. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Tja...finns ju ingen som kan RÅDA dig till något, i det här fallet!
    Du får nog avgöra själv...om du vill chansa eller inte!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    De senaste årens vintrar i minnet kan man säkert förvänta sig att det blir snö på vägarna. Var och hur mycket, det vete katten, men det har ju varit snö långt nere i Europa.
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Sverige har också vinterdäckslag , i ditt fall behöver du dubbfria vinterdäck!

    Annars kör tidigare och kör hem senare!
     
  9. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Risken att de kollar är nog mikroskopisk.
    Men jag skulle snarare ställa frågan, är spara in kostnaden för ett par ok dubbfria vinterdäck värt risken att dö/skadas i en olycka?

    Jag köpte begagnade dubbfria i vintras innan vi åkte, (nyare sommardäck funkar risigt på is då matrialet fryser och blir hårt som bakelit).
    De var ok väg i Tyskland, nån minusgrad lite snö och småhalt bitvis efter Kassel och söderut till gränsen mot Frankrike, hade kanske funkat att köra lugnt där.

    Frankrike var värre, - 8 och svinhalt, såg flera bilar vid vägkanten som snurrat/åkt i diket, så bärgarna hade fullt upp, hemresan i Januari var besvärlig, dimma och knappt 30m sikt från Chalon och halva Tyskland, snö efter Frankfurt småhalt här och där.


    Många köper extra säkra bilar med bra krockskydd o.s.v för att sen spara några kronor på skräpdäck.
     
  10. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    ps.
    Biltåg är knappt någon idé längre, vi gav upp efter att tågbolaget visade ett enormt ointresse att få kunder,+ få avgångar och lång transport tid.
    Satt 8 timmar i kö i Frankrike i Somras men bara 2 timmar i Tyskland så beror lite på hur många arbeten som är igång och vilken väg man kör. :)

     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Klingan

    Klingan Ny medlem

    Blev medlem:
    13 februari 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Vi är i Malaga och kommer köra på sommardäck från Spanien till Malmö inom en vecka. Nattfärjan Travemünde - Trelleborg.

    På hitvägen körde vi vägen Autobahn/Paris/San Sebastian/Madrid.
    Vi funderar på om östkusten är bättre så här års, då det verkar vara färre höga berg(mindre kallt?).

    Några goda råd?
     
  13. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Vi drog för tre veckor sen från Göteborg hit till Denia.
    Köln-Mulhouse-Girona. Bara betalvägar genom Frankrike.Vi slapp höjder ock där kan det ju vara besvärligt så här års.Vi slapp också ett antal tusen rondeller,
    Kör försiktigt.
    Trevlig resa Teddi,,,,,,,,,
     

Dela sidan

Laddar...