Solceller vi husbyggande

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Bosse, 3 mars 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Bosse

    Bosse Ny medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2008
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0
    Solceller vid husbyggande

    Hej, härligt att jag hittade det här forumet, blir min första post här.
    Håller på att bygga hus utanför Nerja, och har fått lite tvetydiga uppgifter av en person härnere om solceller, är det lag på att ha solceller i sitt hus? Hur får man tag på solcellspaneler? För uppenbarligen är det en större investering ibörjan, men det betalar sig tillbaka efter en tid.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om man inte sätter upp en solpanel i ett nybyggt hus är man korkad. Jag hade först elvärme för att få hetvatten i kranen. När jag satte upp solpanelen minskade elräkningen 35%. Det tog fem år att betala av solpanelen, nu har jag gratis varmvatten och det blir över till diskmaskinen. Jag garanterar att priset på energi kommer att gå upp.

    Solceller är en helt annan sak, de generar elektricitet, men inte särskilt effektivt - 12 - 15% jämfört med effekten från en solpanel.
    Jag överväger att ta bort markiserna på sydsidan av huset och ersätta dem med solceller. Jag betalar 0,1 Euro/kWh för min el men jag får 0,44 Euro för den el jag säljer till elbolaget. Haken är att jag förbrukar mer energi än jag skapar under de soliga timmarna.
     
    Last edited by a moderator: 3 mars 2008
  4. daddy

    daddy Ny medlem

    Blev medlem:
    20 februari 2008
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    1
    Hur menar du att du säljer din el till elbolaget? vore intressant att höra, funderar nämligen på samma sak.
     
  5. Bosse

    Bosse Ny medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2008
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0
    uppskattar informationen, inser att jag är fruktansvärt dåligt insatt i detta, vad är då skillnaden mellan sollceller och en solpanel, alstras strömmen på samma sätt samt krävs det större yta för något av det? Låter intressant också i mina öron med att du säljer elen till bolaget..
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Att inte sätta in detta i ett nytt hus är inte så genomtänkt, men vad skiljer det om man köper en befintlig byggnad?
    En parantes, behöver du sätta på elementen på vintern någon gång?
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Genom en solpanel flyter vatten, genom en solcell flyter elektricitet. Jag har faktiskt två solpaneler, en på taket och en i trädgården. Vårt hus var nytt när vi köpte det och rören för solpanelen var redan dragna. Det var bara att lyfta upp solpanelen med en kran och ansluta varmvattenröret och kallvattenröret. Solpanelen har även en ackumulatortank högst upp (värmen stiger uppåt). I den sitter ett värmeelement med en termostat. Om det skulle vara molnigt och regnigt någon dag, värmer elpatronen - ovanligt! I trädgården har jag en solpanel med en öppen ackumulatortank. Denna tank är vår jacuzzi. Jag har konstruerat en "solgivare" som ligger på solpanelen. Denna startar en 8 Watts cirkulationspump, men bara när solen lyser och ger värme. Jag betalar elen till pumpen 8 Watt och får ut 4000 Watt i form av hetvatten till jacuzzin. Tack solen!

    Nackdelen med solcellen är just att man behöver mycket större yta för att få ut samma effekt som från en solpanel. Solcellerna är dessutom dyrare per kvadratmeter. Emellertid har den spanska staten bestämt att eftersom det är så mycket sol i Spanien, måste tekniken gynnas. Elbolagen är enligt spansk lag tvungna att teckna kontrakt som att gör att jag kan sälja elektricitet.

    Just nu jobbar jag med denna tanke: Jag monterar en kombinerad motor/generator i taket i trapphuset. När solen lyser på dagen får motorn lyfta en vikt som hänger i en wire. Jag betalar 0,01 Euro/kWh för elen vi förbrukar under dagen. På natten lösgörs en spärr och medan vikten sakta sjunker nedåt, genereras el som jag får =0,44 Euro/kWh för.
     
  9. Bosse

    Bosse Ny medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2008
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0
    Solpanel i spanien

    Mycket bra information för min del som står mitt i husbyggandet, ska gå efter detta. Inser att man måste utnyttja solen när man bor härnere, och jag hör det på dig, som sparar så mycket som du gör. Är på väg att åka till butiker inne i Malaga idag och se vad de har för utbud av detta och återkommer. :)
     
  10. daddy

    daddy Ny medlem

    Blev medlem:
    20 februari 2008
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    1
    Gjorde en liten uträkning baserat på en tabell jag hittade

    80W solpanel, ca 7000 inkl batterier
    I snitt ger den 13,38 Ah /dag i mellansverige vid 17V = 0,23Kwh/dag.

    Om vi leker med tanken att 1kwh kostar 1:- så skulle det alltså ta 30434 dagar = 83 år innan den lönar sig.

    Var det inte snack för några år sedan om att det skulle komma stora billiga solcellspaneler?
    Nackdelen med solceller ju som bekant, att dom fungerar som sämst då man behöver dom som mest. När det är ljust så funkar dom bra men behovet av belysning är lågt. När det är mörkt så fungerar dom dåligt men behovet av belysning är stort. Samma sak gäller om dom används för uppvärmning. När det är som kallast så är oxå sollen som längst bort och solcellerna är som minst effektiva.

    Sommartid kan man alltså vara relativt självförsörjande på värme iaf men då är behovet inte så stort.

    Det är alltså inte så väldigt bra lönsamhet i solceller tyvärr. Detta iaf i sverige. Det finns platser med stora solcellskraftverk men dom ligger på bredgrader med betydligt mer solstrålning.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. klaesw

    klaesw Ny medlem

    Blev medlem:
    10 februari 2008
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0
    Tyvärr är ekonomin för solceller i sverige, i dagsläget, dåligt. Det kan dock löna sig att installera solfångare för tappvarmvattenproduktion. Med rätt dimensionerat system slipper du köra eventuell panna då.

    http://www.elforsk.se/solel/
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Har man en segelbåt eller en stuga på en kobbe i den svenska skärgården är en solcell + batteri/solpanel ett intressant alternativ. Jag känner en vän i Sverige som har 16 m2 solpaneler och det fungerar så gott som hela året. Jag kan emellertid tänka mig att det är problem om det faller en meter snö! Jag har bara 2 m2 nära ekvatorn. Det är nyttigt att känna till att utan solen hade temperaturen varit ca - 273.15 garder Celsius på vår planet, det är rejält kallt. Människan använder ca 1% av det instrålande ljuset. Här finns mycket att hämta. Förutom problemet att den instrålande energin finns problemet att lagra energi. Det är just det problem man har om man sätter solceller i Sahara. Man kan försörja hela Europa med genom att placera ut några kvadratmil solpaneler i Sahara.

    Snart kommer vi att få betala höga utsläppskatter i Europa. Eftersom de flest av oss är dumma i huvudet tror vi att miljön blir renare genom att vi betalar en hög skatt. Så är inte fallet. Det finns bara ett problem - befolkningstillväxten! Eftersom det är jobbigt att tala om de verkliga problemen, undviker politikerna det.

    Innan man köper en solpanel skall man höra på minst tre ställen och be att få se på en referensanläggning. Om någon monterar paneler utan fast lokal och fast telefonnummer - glöm dem!
     
    Last edited by a moderator: 6 mars 2008
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    25 m2 solpanel med anslutning till elnätet kostar ca 10.500 Euro i investering. Det ger i snitt 7,3 kWh per dag. Om man förbrukar mer än 7,3 kWh per dag är lönsamheten dålig. Säg att man förbrukar el för 600 Euro/år. Då tar det 17 år tills utrustningen är betald.
    Om man istället kan sälja elektriciteten på natten blir resultatet annorlunda. Lyckas man sälja den el som solpanelerna ger får man betalt 1155 Euro/år. Då är anläggningen betald på 10 år. Antag att panelerna fungerar ytterligare 15 år, då får man gratis elektricitet i 15 år samt en inkomst på 555 Euro/år. Det blir 8325 Euro i ren förtjänst.

    Vad man måste undersöka är huruvida det pris som elbolaget erbjuder när jag säljer el anpassas till vad jag betalar när jag köper.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...