Smør

Diskussion i 'Spanien' startad av sh57, 15 juli 2013.

  1. sh57

    sh57 Medlem

    Blev medlem:
    8 september 2012
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    2
    Hei
    Viklet smør eller olje er bra å steke fks egg i ? Fins det smør man kan bruke på brød samt steke i, og hva står det på paketet ? Sist jeg var der brukte jeg nog ett fel typ, ikke bra stekesmør.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    De större Eroski brukar ha danskt stek&bakmargarin som liknar det svenska Milda. Heter Melange och är också mer bredbart än det rena smöret som finns. Ganska "neutral" smak om man vill använda det till smörgåsar också.

    Hälsar Göran i Mijas Pueblo
     
    Last edited: 15 juli 2013
  4. sh57

    sh57 Medlem

    Blev medlem:
    8 september 2012
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    2
    Selges det på mercadona eller consum tro ?
     
  5. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Vet tyvärr inte, men många större affärer har ju "utländska" varor så det är nog inte svårt att hitta något.

    Göran
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    Egg & fks Fisk stekes da med fordel i smör.
    MANTEGUILLA står det på paketet.

    Spanjorer steker gerne allt i olja.

    Jag har provat steka ägg o fisk i olja 2 gånger: 1:e & siste gång.

    Däremot är en tostada varmt rostat bröd med rikliga droppar
    av fräsch olivolja och lite salt min favoritmacka till morgonkaffet numera.

    Skall jag däremot ha en "svensk smörgås".
    med ost och sill o. tillbehör..
    så går jag till svenskaffären och köper BREGOTT.
    Kosta vad det kosta vill..

    De spanska margarinerna har jag svårt för.
    Engelsmännen mixtrar också i branschen
    med oljeblandningar med mjölk/smörsmak.
    Är det någon som har tips på gott spanskt bordsmargarin?
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    Själv brukar jag göra som kockarna på TV rekommenderar. Steka i hälften smör och hälften olja (helst rapsolja, ej olivolja, den ska man ha till sallader och annat). Till att breda på smörgås använder jag spanska varianten av smör, "Mantequilla, facil para untar (breda på)". Den typen av smör finns "överallt", åtminstone i alla välsorterade Supermercadon. Den är kanske inte riktigt lika bredbar som Bregott, men ett bra och billigare alternativ som finns "överallt".
    rocio
     
  9. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Till smörgås har jag fastnat för Tulip som mest liknar Flora som jag är van vid från Sverige. Spanska Flora smakar inte likadant.

    Göran
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Steker allt i olivolja. Rapsolja använder vi nästan inte alls.
    Det gàr alldeles utmärkt att steka ägg i olja. Med nya pannor behövs nästan ingen olja eller fett överhuvudtaget.

    Som margarin använder vi tulipan
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!

    Spanska magariner och smör är oätliga ;)
    Steker alltid fiskfiléer som Lubina,trucha,dorada,merluza, salmon
    i min lilla bänkugn i olivolja, salt och peppar. 15-20 min - klart.
    Slipper stekos. Även ägg steker jag där.
    Lilla bänkugnen är det bästa jag köpt i hushållsväg :)

    På mackor: Bregott, och ja det får kosta vad det vill :D

    Ciao P :sol:
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Fel, fel, fel!!
    Det spanska "bregottet" är lika gott som det spanska förutom att det är något mindre bredbart ;). Sen är det ju det där med baken.... Dessutom bör man inte steka i olivolja (inte på spisen iaf) för att den börjar ryka och lukta redan vid 190 grader jämfört med t.ex. rapsoljan som tål 238 grader. Detta har jag Googlat mig till :).
    rocio
     
  14. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Blev ju en intressant debatt om matlagning. Jag vet inte var Rocio har Googlat, men jag får fram detta :

    Olio di Oliva 210 grader
    Olio di Oliva Extra Vergine 195-200 grader
    Rapsolja 220 grader
    Solrosolja/Majsolja 220-230 grader[/I]

    Sen kan jag hålla med om att man med olivolja måste ha stenkoll på stektemperaturen, men det är ju inte frityrolja vi pratar om.

    Olivoljan är nyttigare. Och Smaken!! Gärna en klick smör i som TV-kockarna säger, men då inte lika nyttigt.

    Ät Gott!/Göran i mijas Pueblo
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Här ser vi att smaken är som baken...
    Jag har lárt mig att steka allt i olivolja, i Spanien OCH i Sverige.
    :)
    PS Mina smörgásar är helt utan smör, bara ost eller annat. Har klarat mig bra med detta sen "urminnes tider".
     
  16. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
  17. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Bregott på spanska

    I spanien finns ju den danska motsvarigheten till Bregott nämligen Lurpak Fácil de untar con sal eller sin sal. Smakar som Bregott och är lätt att breda. Mycket billigare än Bregott.thumb Vi har köpt den både på Carrefour och Hiper på Mallorca.

    Anders
     

    Bifogade filer:

  18. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Anders!
    Jättetack, Lurpak har jag aldrig testat. Bregott i all ära, men det finns ju inte överallt och det är behändigt att kunna köpa bredbart smör i den Supermercado där man handlar andra matvaror thumb. Mången tack från en LCHF:are som endast breder sina mackor med riktigt smör! (Förlåt mig ni andra som gillar Tulipan och liknande) :(.
    rocio
     
  19. sh57

    sh57 Medlem

    Blev medlem:
    8 september 2012
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    2
    Takk alle sammen, hva gjorde man uten dette forum, skal bli stekte egg, og brødskiver med spanskt bredgått neste gang;:;;)
     
  20. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Håller med dig 57. Utan detta forum hade jag inte bott i Mijas Pueblo idag. Tack alla.
    Göran
     
  21. sh57

    sh57 Medlem

    Blev medlem:
    8 september 2012
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    2
    Hei igjen
    Finns det en typ smør som man med brukbart resultat kan både steke og smøre på brødskive, helst en typ som ikke blir stenhård i kylskåp.
     
  22. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag förstår vad du är ute efter, men det är nog likadant här som i Sverige. Har sökt igenom kylskåpet och hittar ingen info om stekning på mitt smörgåsmargarin. Skall kolla lite mer i större butik på måndag. Naturligtvis går det alltid (mer eller mindre bra) att steka i Bregott eller Flora, men problemet verkar ligga i att det bredbara margarinet inte tål samma höga temperatur som stekmargarin. Det bränner lättare. Likadant som om du använder olja och inte har koll på graderna.

    Arla påstår att det går bra, men inte i lättvarianterna http://www.arla.se/vara-produkter/vara-produkter/alla/bregott/fragor--svar/

    Men som sagt. Kollar vidare på måndag. Återkommer.

    Göran i Mijas Pueblo
     
  23. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej igen. Har varit uppe i affären och tittat. Finns ingen text (spansk) om stekning på paketen som finns, men en intensiv Googling visar att du kan steka i smörgåsmargarin så länge det inte är lättvarianterna. Däremot kan det lättare bli bränt än om du använder stekmargarin. Gäller ju bara att vara försiktig.

    Sedan hänger det ju på smaken vad du gillar att ha på mackan. Själv gillar jag inte Bregott. Däremot Flora och Milda. Spanska Flora smakar inte som den Svenska! Det gör Tulipan däremot. Danska (även Spanientillverkade) Lurpak funkar också.

    Men det är ju vad min smak säger.

    Lycka till, och berätta gärna efteråt hur det gått.

    Göran I Mijas (igen)thumb
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...