Småbarnsfamilj til Spanien, var?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av anina, 9 januari 2016.

  1. anina

    anina Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Vi är en familj på fyra som tänkt flytta till Spanien till sommaren 2016 eftersom min man fått jobb där. Våra barn är då 1 och 3 år gamla.

    Jag undrar om någon kan hjälpa oss med vilket område och bostadsområde som skulle passa oss. Vi vill ha närhet till svensk förskola (som finns i Torrevueja och Fuengirola som jag förstår) hyra, gärna radhus eller hus så vi har en mindre trädgård/uteplats, gärna närhet till lekplats och andra småbarnsfamiljer. Jag har försökt titta runt lite på bostäder men är rädd att vi hamnar i en fastighet som står tom stora delar av vintern.

    Vi tar tacksamt emot tips! Tack på förhand!
    Anina med familj
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. tokean

    tokean Medlem

    Blev medlem:
    5 juli 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Spanien är ett stort land. Arbetar din man hemifrån? Eller är han stationerad på en specifik plats?:tummenupp:
     
  4. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Avser ni att bo i Spanien "framåt" eller vet ni med er att ni bara ska bo här ett år eller två?? Tänker ni mer långsiktigt hade jag valt (vilket vi gjort) spansk skola direkt.
     
  5. anina

    anina Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Min man kan önska att vara stationerad i Malaga eller Alicante. Vi tänker oss ett år i första hand kanske två. Blir det längre så behöver jag få jobb också och det verkar vara svårt just nu.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Eftersom era barn är så små finns det ett alternativ till er i Alicante. Det finns en Montessori skola här med svensk o norsk personal :) den fina i playa de san Juan. Kolla upo den!! Vi tittade pa den men valde en spansk skola till slut. De har "bara" upp till sex ar o da vi fick in bada vara barn pa samma skola valde vi den spanska.
     
  8. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
  9. anina

    anina Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Soffipropp

    Den ser jättefin ut Soffipropp, tack för tipset. Jag ska kolla närmare på den men jag ser inget på hemsidan om att det finns skandinavisk personal. Vet du det?

    Vet du om området San Juan lämpar sig för småbarnsfamilj?
     
  10. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi bor i playa de san juan med tva barn pa 3 o 7 ar. Har precis flyttat hit o tyvker an sa lange att allt ar kanon. Men det beror pa vad man vill ha ut av sitt boende o livsstil. Efter att ha pratat med manniskor som bor har valde vi faktiskt att hyra en lagenhet i ett omrade med mycket barnfamiljer. Vill man bo "lugnare" ar Villayosa ett alternativ med lagom avstand hit.
    Nar jag var i kontakt med skolan pratade jag med en norsk larare o det var i november.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. anina

    anina Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok tack jag ska kontakta dem. Vi har börjat titta lite på området runt Torrevieja (pga skandinaviska skolan) men har aldrig varit någonstans runt Alicante så vi har ingen aning. Ska kolla lite på de områden du nämner. Du kanske vet någon bostadsförmedling eller mäklare också?
     
  13. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Om ni vill hyra kan ni kolla idealista.com. :) vi har valt en IB skola till vara barn men vi tanker att vi ska bo har pa obestamd tid. :) an sa lange har vi bott har i 1,5 vecka sa allt ar nytt o lite osakert men skolan ar fantastisk so far:)
     
  14. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Kolla fastighetsbyran GranAlacant samt Fastighetsbyran Albir. Tank pa att det ar dyrare ju narmare alicante ni kommer rent generellt.
     
  15. DavidHW

    DavidHW Ny medlem

    Blev medlem:
    22 november 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Berätta gärna mer om erfarenheterna av spansk skola! Det låter intressant.
     
  16. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har våra barn i en internationell skola (IB) och är hittills mycket nöjda!! Det är en privatskola som har ett gott rykte och där de pratar 80% engelska i skolan. Eftersom 98% av alla på skolan är spanjorer så räknar jag den som spansk ;)
    Våra barn har hittills bara gått där i en månad och hittills är de glada och lyckliga. Spanskan börjar komma så smått också.

    Vad gäller undervisningen är de före oss i skolan. De har en mer akademisk syn på undervisning och kanske inte lika "rolig" undervisning som den i sverige. Vår stora är 7 år (gick i ettan i sverige) och går i tvåan här. De ska klara av tre siffriga + och - samt multiplikationstabellen samt skriva och läsa skrivstil. Vår lilla är 3 år (fyller fyra) och ska nu börja lära sig lite bokstäver. Ex lära sig att känna igen olika bokstäver på en väldigt lättsam nivå. I sverige vet jag att matten är roligare med mycket figurer att rita och arbeta med medan här är det mer rakt på med siffror. Iaf vad jag sett hittills.

    Deras sätt mot barnen är väldigt varmt och lärarna är otroligt engagerade i barnen. Spanjorer är mycket varma människor! I vår lillas klass har mammorna en väldigt fin sammanhållning och jag har blivit medbjuden flera ggr. Vi har redan varit på 3! barnkalas och jag vet inte hur många som sagt att vi ska bara fråga om vi behöver hjälp med något. Dock är det inte lika bra sammanhållning i vår storas klass där vi fortfarande inte lärt känna någon.

    Det finns så mycket att berätta och det finns saker som är bra och saker som är mindre bra. Dock tror jag att det skiljer sig VÄLDIGT mycket från skola till skola här.
     
  17. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Kul å höra ! Har i stort sett samma goda erfarenhet från Fuengirola där vi bodde. Många kalas thumb , bra sammanhållning och framförallt är det väldigt kul att ha en liten bebis i Spanien.. eftersom det är ett bra sätt att få kontakt med folk, de älskar ju som bekant småttingar! Lite off topic dock.. :)
     

Dela sidan

Laddar...