Slippa köpa flaskvatten ?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Alice, 8 januari 2011.

  1. Alice

    Alice Ny medlem

    Blev medlem:
    30 december 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    God kväll på er, tänkte höra inför när man blir fast boende i Spanien.. är så otroligt trött på att gå hem varje dag från Mercadonan med flera liter vatten.. Finns det inget annat sätt? Kan man köpa en reningsapparat eller filter och således dricka det från kranen? :confused:

    gracias de antemano :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Vatten

    Om du är ansluten till kommunalt vatten går det utmärkt att dricka som det är, det luktar smakar dock lite klor ...
    I en del affärer finns det en "tillbringare med namn Brita" som du fyller och ställer i kylen, den har filter för att få bort klorsmak/lukt.
    På t.ex ClasOhlson eller Jula i Sverige finns ett filter som man kopplar till inkommande vattenledning i köket, kostar ca 400 SEK - filterinsatsen räcker ett eller två år och byts sedan enkelt. Det finns också en del firmor som har andra system som är lite dyrare och oftast med en separat kran monterad på diskbänken


     
  4. Maria99

    Maria99 Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0
    Toppentips Maarli, visste inte man kunde men en så pass enkel åtgärd använda sitt vatten i kranen. Jag tänker mest på det man sparar, visst det är ju jobbigt också att gå och hämta vatten i affären ett par gånger i veckan.
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi bor nära en naturlig vattenkälla men antagligen finns det bestämmelser som säger att vattnet måste kloreras. Under flera år har jag använt en lavasten för att filtrera:

    YouTube - Pila de destilar.wmv

    Nu är jag lat och har satt ett kolfilter på kranen. Innan man handlar en "Brita" bör man prova att ställa en tillbringare med kranvatten i kylskåpet över natten - clor dunstar bort automatiskt.

    Det enda dricksvatten vi köper är kolsyrat vatten.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har druckit kranvatten överallt i Spanien och än har jag inte dött...ellr blivit sjuk av det. Man vänjer sig snabbt att det smakar lite annorlunda än i Sverige.
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Och för att vara ännu säkrare kan man ju koka vattnet innan man ställer det i kylskåpet.
    Men jag tror inte att det behövs...(koka alltså).
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    P är inte så modig som du..jag fick en parasit en gång och har
    aldrig varit så magsjuk i hela mitt liv...Efter det är jag fobisk och
    kommer att släpa på vatten så länge jag orkar ( OK, jag och jag :eek: hm..)
    Parasiten fanns inte i kranvattnet är bäst jag tillägger eftersom jag
    aldrig druckit det..
    På Gran C kunde man beställa hem vattenflaskorna. Vet inte om man kan
    det här på fastlandet.

    Ciao P ;;;;;)
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag jobbade för trettio år sedan i Torremolinos under två veckor. Vid inflygningen såg jag solfjädrar av avloppsvatten i havet utanför hotellen. Vid anläggningen där jag jobbade fanns toaletterna inrymda i en egen byggnad. Avloppet från byggnaden var ett öppet dike. Kranvattnet var så klorerat att man alltid måste hålla dörren till badrummet stängt - stanken av klor var outhärdlig!
    Det var i Torremolinos jag lärde mig dricka Cuba Libre, det var kanske min räddning?
    Det har hänt en hel del sedan dess.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm..f-n att jag aldrig kunnat dricka dessa drycker..allergisk.
    Fast jag måste säga att så mycket magsjuka människor (mest män,nordiska)
    som jag träffade på när jag bodde ett år på Gran C har jag aldrig sett.
    Det var 1992 och dom trodde själva att det berodde på det kolsyrade tillbehören..:D :D

    Ciao P ;;;;;)
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Den var bra! Jag har härdat min mage genom att en whiskeypinne då och då (eller två...) ;;;;)
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Min mage är tålig...se på svaret till SL. Inga "bugs" trivs i den miljön...gapskrattt
     

Dela sidan

Laddar...