Släng inte i naturen!

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av rinconada, 11 december 2015.

  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det får större konsekvenser än man tror, om man slänger saker i naturen. Det bryts inte ner i den takt som man kanske tror. Inte ens "snälla" grönsaker eller frukt.
     

    Bifogade filer:

  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Fast allt beror ju på. Om jag klipper sönder mitt grönsaksrens i mindre bitar och strör ut över - eller ännu hellre gräver ned i - mitt lilla trägdgårdsland så lovar jag att det inte tar två månader för äppelskruttet att brytas ned. Två veckor? Sedan är det borta, dvs det har omvandlats till fin jord eller i alla fall till något som förbättrar min jord så det blir mer odingsvänligt!

    Detta är något som jag har praktiserat i nästan 20 år i Sverige samt i alla all ett halvår i Spanien och det fungerar.

    Självklart ska man inte bara slänga saker hur som helst men som alltid är det en fråga om hur det tas om hand. Och hur man vinklar det. Visst, om du slänger ett äppelskrutt på asfalten tar det säkert ett tag- kanske så som i listan ovan - men om jag klipper det i mindre bitar och gräver ned det går det fort. Väldigt fort! Daggmaskar, tusenfotingar och gråsuggor tillsammmans med andra småkryp och nematoder är fenomenala!

    Lär gärna ut om och informera om det också, inte bara om den svarta sidan.
     
  4. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja i Sverige är det många som komposterar sitt mat avfall det finns komposterbara plastpåsar som man kan lägga i komposten man behöver inte klippa i mindre bitar men det går ju fortare vet inte om det finns att köpa komposter i spanien sen får det inte vara för blöt i komposten för då börjar det lukta så blanda i sågspån och rör om då odå sen är det bara att strö ut på gräsmattan obs inte använda som blomjord för det är för starkt
     
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Om man endast har kompost baserat på otillagade vegetabilier eller avfalll från trädgården så blir det inte för starkt, det är när man har i kött osv som det blir det.

    Och visst finns det komposter att köpa i Spanien. Men om man endast tänker kasta det gröna (dvs inte frukter och sött) så går det utmärkt att finfördela och mylla ned det i rabatten, det luktar inte och drar inte till sig råttor el liknande.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Nu handlade mitt lilla inlägg att kasta ovan jord...Naturligtvis bryts det ner tidigare om man myllar ner.
     
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Men det är ju lite det jag menar. Man kan inte rakt av se på en lista och tro att allt är så som det specificeras där. Dessutom så blir det även skillnad på om grönsaker och frukt är behandlade. Obehandlat bryts så klart ner snabbare.

    SJÄLVKLART! Man ska inte kasta ut saker genom bilrutan så som jag ser folk göra här. Jag blir jättearg! Men om jag kastar ut ett äppelskrutt gör det naturen inget negativt till skillnad mot en PET-flaska eller cigarettfimp. Om det nu skulle råka ta två månader för äppelskruttet på asfalten att bryta ned - vad gör det? Det gör i alla fall ingen skada.
     
  9. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja men listan står på Spanska inte på Svenska och i Spanien vet man inte vad sopsortering är eller återvinning är så listan är för Spanjorer inte för oss Svenskar för där har Sverige kommit väldigt långt där sorterar vi alt
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Visst sorterar man i Spanien. Papper, plast, metall osv alla i olika tunnor/container.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271

    Det är beroende av vilken kommun man bor i.
    "Tunnorna" på vår gata är glas, papper, plast och övrigt, d.v.s. fyra behållare.
    Ett antal hundra meter bort finns även för trädgårdsavfall.
    Något annat har jag inte sett i vår del av Orihuela Costa.
    /Helen
     
  13. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja det stämmer men tittar man i tunnorna så hittar man alt möjligt osorterat ;:(
     
  14. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Jag tror mycket väl att varenda spanjor vet exakt vad sopsortering är men de flesta bryr sig inte...
    I vårt område finns kontainrar för hushållssopor, glas, papper, kläder och plast/metall/tetra. I Fuengirola finna väldigt fina för matavfall, glas mm men jag vet inte om de efterföljs.

    Här är en bild på dem.
     

Dela sidan

Laddar...