Skriva ut sig från Sverige?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av MarkusS, 6 juli 2013.

  1. MarkusS

    MarkusS Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0
    Har planer att skriva in mig i Spanien. Vad är totala kostnaden man får räkna med att skriva ut sig från Sverige? Stämmer det att man drabbas av en någon typ av "rest"skatt på 100 000 sek?

    Hur länge kan man vara dubbellt resident, dvs skriven i båda länderna utan att bli upptäckt? Har i dagsläget inkomster från båda länderna.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Akalla

    Akalla Medlem

    Blev medlem:
    30 augusti 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1
    Skatter

    Så länge man betalar skatt i bägge länderna skall det inte vara några problem eller?
    Det är EU som bestämmer, det finns mellan England och Spanien ett dubbelskatts avtal av något slag har jag hört.
    Vet dock inte om det stämmer med Sverige men bör vara samma.

    Jag betalar dock hellre skatt i Spanien än i Sverige trots att jag bor mer dagar om året i Sverige än Spanien.

    Nu göra jag så att jag tar ut en deltids månadslön i Sverige som anställd och sedan tar jag ut som Egenföretagare resterande inkomst och skattar för den i Spanien.
     
  4. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    MarcusS,

    Utgår ifrån att du inte är pensionär utan förvärvsarbetande och har inkomster från både Sverige och Spanien.

    Förstår inte vad du menar med en "rest"skatt på SEK 100 000.. Någon kostnad för att skriva ut sig har jag aldrig hört talas om.

    Om tanken är man ska kunna vara skriven i både Sverige och Spanien och betala skatt för inkomsterna i Sverige och skatt för inkomsterna i Spanien för att minska på det totala skatteuttaget så tror jag inte på den, särskilt numera när skattemyndigheterna inom EU med ett klick kan få skatteinformation från varandra. Skulle de spanska inkomsterna vara små, så gör antagligen inte spanska skattemyndigheter någon kontroll men säker kan man aldrig vara.

    (Anm. Om skatten i Sverige är 40% och skatten i Spanien 20% blir det billigare att betala i Sverige och Spanien istället för att betala skatt på båda inkomsterna i Sverige (vilket t ex kan öka det svenska skatteuttaget från 40% till 50%), och sen få tillbaka den spanska skatten. Så tror jag att du tänkt, eller...)

    Jag är inte heller säker på att man kan skriva in sig i Spanien utan att visa upp att man skrivit ut sig i Sverige men det kan säkert andra svara på.

    Att vara skriven i två länder och betala skatt i båda utan att få tillbaka något från det ena landet kan väl inte vara särskilt smart med undantag från ovanstående om man kalkylerar in risken för att bli upptäckt.

    För att du ska slippa skatt i två länder finns ju ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Spanien men för att detta ska gälla måste du välja land. I avtalet står det om hur man avgör hemvist när situationen är oklar.

    Har du hemvist i både Sverige och Spanien fastställer man din hemvist på basis av var du har ditt stadigvarande hem. Vid lika Sverige och Spanien gäller var dina personliga och ekonomiska förbindelser är starkast. Om inte detta kan avgöras är det centrum för dina levnadsintressen etc. Räcker inte heller detta är det medborgarskapet som avgör.

    Tror inte att det normalt förekommer någon kontroll hur länge man befinner sig i respektive land. Skulle det bli en tvist härom kan ju frågan komma upp.

    Dubbelbeskattningsavtalet kan du läsa på: http://www.skatteverket.se/download/18.34f3b0b713e2cf5455bb01/1367306759108/360_7241_spanien.pdf

    Bäst att lägga till: I all hast
     
  5. snakebikes

    snakebikes Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag och några andra svenskar jag känner har skrivit ut oss ur Sverige. Inga konstigheter, fylla i en lapp på skattemydigheten, skicka in, klart. Vi driver företag i Spanien.
    Dock finns det några regler. Man får inte ha fastigheter eller företag kvar i Sverige och något annat jag inte minns, men denna info finns på skatteverkets hemsida.
     

Dela sidan

Laddar...