Skatt vid dubbelboende och företagande.

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av Rickard, 11 januari 2011.

  1. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
    Hejsan, en fråga som jag inte hittat något tydligt svar på här på detta utmärkta forum :)

    har sedan några tillbaka spenderat ca. 2-3 månader per år i Spanien
    kommer nu öka det till ca 50/50 - svårt att säga på förhand - men & andra sidan lika svårt att bevisa det ena eller andra...

    Startar just upp ett Spanskt Bolag (S.L) och då krävs det att den Administrativa kontakten (VD'n) är skriven i Spanien. = Residencia.

    mao. är det väl läge att bli det?

    Jag kommer fortfarande ha lön utbetalad i Sverige, och på sikt även från det nya bolaget i Spanien,
    (tanken är en övergångsperiod på 2-3 år).

    - har även sk. Betydande koppling till Sverige (Företagande, Boende mm) under överskådlig framtid.

    Frågan är; Hur blir det med mina personliga inkomstskatter? skall jag skriva "ut" mig från Sverige?
     
    Last edited: 11 januari 2011
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hola,
    Det finns ett svenskt företag (säkert flera) som är väl insatt i spansk lagstiftning.
    De heter taxzero och har adressen: Taxzero ? pensionering utomlands
    På deras hemsida kan man läsa lite ett och annat, men vill man veta mer får man betala. Kanske värt ändå.
     
  4. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
    Jo den har jag läst - men ett återkommande problem är att alla verkar flytta till Spanien för att dra sig tillbaka o lyfta pension dvs. informationen är inte fullständig :)
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Nej, de vill väl att man betalar för vidare information...
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Huvudregeln är att om man ska vara bosatt i utlandet mer än 1 år och INTE har väsentlig anknytning (familj, bostad eller företag) ska man skriva ut sig och skriva sig i det nya bosättningslandet.

    Jag tror att du ska vara kvarskriven i Sverige och skatta för inkomsten i Sverige. Inkomsten från Spanien ska tas upp i Sverige och du ska begära avräkning i inkomstdeklarationen i Sverige för den skatt som du betalat i Spanien. Om detta också gäller näringsverksamhet vet jag inte där tryter mina kunskaper avseende utlandsinkomster. Kolla på skatteverket med någon som är kunnig på dubbelbeskattningsavtalet Sverige - Spanien.

    Lotta
     
  8. hasse2

    hasse2 Ny medlem

    Blev medlem:
    11 juli 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

Dela sidan

Laddar...