Skatt på uthyrning?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Lesspåregn, 29 augusti 2015.

  1. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!

    Har just skrivit kontrakt på en lägenhet, som blev lite dyrare än den jag först hade tänkt köpa, som visade sig ha blivit såld till två olika ägare, då en hade slarvat med lagfarten och köpet därmed ogiltigförklarats (!). Den soppan gav jag mihg inte in i och blev så förtjust i ett av de alternativ som presenterades att jag köpte det.

    Men nu skulle jag vija hyra ut det några gånger per år för att bidra till kostnaden. Jag har läst mig till att man ska skatta 25% för hyresinkomster, men samtidigt säger "folk" att det är ingen som deklarerar för sin uthyrning i praktiken. Och sen läser jag att staten numera jämför elförbrukning etc under året på lägenheter för att komma åt svartuthyrning.

    Hur funkar det? Ibland kan man ju dessutom vilja låna ut lägenheten till nån god vän som då också kan titta till den och damma av lite, kan man hamna i den sitsen att man skönstaxeras för att man inte kan bevisa att det inte togs emot pengar?

    Och den här skatten man ska betala som ickeresident bara för att man SKULLE kunna hyra ut sin lägenhet, hur mycket kan den hamna på för en liten lägenhet med 1 sovrum, ca 42 kvm, gemensam pool, balkong och takterass?

    Har sett att ni är många här som har lång erfarenhet och jag är glad nybörjarentusiast med massor att lära, så jag är tacksam för alla svar, även såna som är "lite off-topic" men förmodligen relevanta ändå!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  4. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack Preciosa!
    Det var ju skönt att skatten inte var värre.
    Tycker det verkar tillkomma kostnader överallt i samband med lägenheten jag just ska köpa.

    Jag har egentligen inte lust att fuska alls, men om administrationen blir helt hopplös äter ju advokatarvoden, registeravgifter och tidsförlust upp ev vinst för det lilla jag räknar med att hyra ut.

    Jag läste trådarna och deras länkar, så gott jag förstod, men blev inte klok på exakt var man ska registrera sig, huruvida jag kan göra det själv och vad myndigheten ifråga tänker ta betalt för det? Kostar det sen (som allt annat tycks göra) en årlig avgift också att vara med i registret?

    Om man inte använde sig av nån förmedling alls och inga tjänster typ städning eller nyckelutlämning, så kunde man låta bli att vara med i registret? För det känns ju som det som mest sannolikt kommer att vara fallet för mig. Att man hyr ut till vänner och bekanta som man räknar med städar efter sig och som får med sig en nyckel vid avresan.
     
  5. tomz

    tomz Ny medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2014
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Hur har detta tagit sig uttryck i Torrevieja att de är mer på hugget? Hur många ägare till boenden i Torrevieja har bötfällts, och vad ligger bötesnivåerna på?
    Jag har sett att det är hårt kontrollerat och bestraffat på Kanarieöarna, men när det gäller Torrevieja har jag inte hört så mycket.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej tomz!
    Jag vet inte för ingen basunerar ju ut att dom "åkt dit" :)
    "Mer på hugget" hörde jag av en advokatfirma och dom vet
    så klart hur det ligger till som hjälper sina kunder.
    Det är ju bara början på detta att registrera sin bostad om man
    använder uthyrningsfirmor eller annonserar på sajter.
    Att man ska deklarera och betala skatt har ju funnits i åratal.
    Det är registreringen som är ny.

    Chao P :coolsmilie:
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Kontrollmöjligheterna är oändliga eftersom fler använder Internetportaler.
     

Dela sidan

Laddar...