Skatt på sitt företag i Spanien?

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av Alice, 1 januari 2010.

  1. Alice

    Alice Ny medlem

    Blev medlem:
    30 december 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    hola! Hur stor är företagsskatten i Spanien, dvs helt enkelt hur mycket försvinner varje månad från intäkterna om jag driver ex. en bar ?

    stort tack för hjälpen! ;;;;;)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Dagsdotter

    Dagsdotter Ny medlem

    Blev medlem:
    29 september 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Det beror på ditt upplägg...lite svårt att ge svar...egenföretagare (Autónomo) eller annan form som tex SL eller SC företag. Kan du specifiera lite mera?
     
  4. Alice

    Alice Ny medlem

    Blev medlem:
    30 december 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    hej, hmm ja det var ju bra att du frågade det.. har inte bestämt mig till 100% vilken företagsform, men antar att det blir ett Autónomo, det blir mest likt det handelsbolag jag drev i Sverige antar jag!?
    Så det är olika skattesatser även fast det är inom samma bransch, men beroende på vilken företagsforum? :)
     
  5. ana la sueca

    ana la sueca Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej du
    Jo autonomo måste du bli vilken företagsform du än väljer för du är ägare eller direkt familjemedlem till ägare vilket gör att du inte kan vara anställd. detta för att en familjemedlem t. ex. skall kunna få arbetslöshetsersättning om baren går omkull. Att vara autonomo är ganska billigt men tänk på att du bara har sjukvård och minipension då.
    Välj om du kan, en företagsform som inte sätter dig på bar backe, t. ex SL sociedad limitada dör du förlorar insatt aktiekapital men inte mer, förutsatt att den du hyr lokalen av eller den bank du lånat pengarna i , inte begär personlig aval, borgen. Dessutom måste du i ett SL ha ordentlig bokföring och blir inte sköntaxerad, en affär kan t. ex accepera att betele x % av intäkten och då är bokföringen förutom momsbokföringen inte så viktig och detta gynnar barer som går bra men skall du starta upp kan det vara skönt att kunna bevisa dina utgifter och slippa skatten tills det går runt ordentligt. Företagskatten ör 35, kan finnas viss regional skillnad.
    SkaffA DIG GODA SPANSKKUNSKAPER OCH EN ÄRLIG REVISOR, ASESOR, INNAN DU STARTAR UPP!!!!!!!!
     

Dela sidan

Laddar...