Skatt och löner i Spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av AxelL, 31 januari 2011.

  1. AxelL

    AxelL Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2008
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad som gäller i Spanien rörande skatt och löner. Har sett en del frågor angående detta som inte har besvarats ordentligt.. ;)
    Källskatt dras av och betalas av arbetsgivaren. Den varierar beroende på inkomsten och ligger för normala inkomster på 15-30 % av lönen. Till detta kommer bidrag till socialförsäkringssystemet på 6,35 %. Registrering av den anställde till systemet sker normalt av arbetsgivaren annars ansöker du om ett NIF-nummer hos lokala skattemyndigheten Delegacion de Hacienda Information om spanska skatter kan ges av lokala myndigheter Delegacion de Hacienda, La Ayuntamiento eller Ministerio de Economia y Hacienda: Agencia Tributaria - Castellano. Minimilön är lagstadgad i Spanien och uppgår till 633,30 euro brutto per månad eller 21,11 euro brutto per dag och 8 866,20 euro brutto per år (2010). Kollektivavtal för olika branscher är vanliga. Vanligen får man 14 månadslöner varav de två extra betalas vid jul och sommar. Veckoarbetstiden är max 40 timmar per vecka. Arbetstiden per dag får inte vara längre än nio timmar. Lagligt är att arbeta övertid högst 802 timmar per år. Semestern är minst 30 dagar per år.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Axel!!

    Fantastiskt många bra inlägg du kommit med
    ang skatter,löner,sociala bitar mm!! ;;;)
    Det har fattats här på forumet..

    Läste i Sydkusten att den spanska minimilönen nu 2011 har höjts
    med 1.3 % till 641.40 E. Alltid nå´t..man får vara positiv i dessa
    kärva tider..

    Ciao P ;;;;;)
     
  4. AxelL

    AxelL Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2008
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack va bra, det var dock inte bara information från mitt huvud utan från svenska myndighetssidor också.. :)
     
  5. Liina

    Liina Medlem

    Blev medlem:
    5 juni 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag är sjuksköterska (har både svensk och spansk leg) och har funderingar kring jobbsituationen. Jag har inte recidencia. Vad behöver jag för papper? Lön för sjuksköterska? Hur blir det med skatt och pension? Nån som vet? Vad ska jag tänka på? Tack för hjälpen!! kram/liina
     

Dela sidan

Laddar...