Skaderiskeliminering?????

Diskussion i 'Resa med bil' startad av drutten42, 4 februari 2015.

  1. drutten42

    drutten42 Ny medlem

    Blev medlem:
    20 november 2014
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2
    Har undrat en tid över en fråga.
    Hur många av er som hyr bil har även tagit kostnaden för skaderiskeliminering? Kostnaden blir ju ansenlig om man hyr lång tid.
    Jag är nyfiken!!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    senast vi hyrde tog jag den fr. ett bolag som stod på uthyrarens hemsida men det föll inte i god jord,,den ganska otrevliga tjejen bakom disken förklarade 2-3 ggr att vi skulle ta den hos dom för det var mycket billigare än Allianz,,,
    När vi skulle lämna tillbaka bilen kröp dom runt bilen och letade skador och såklart hittade dom en pytteliten repa som enl. dom inte fanns där vid uthyrningen vilket jag påstod att den gjord, då sprang han in och hämtade ett utlåtande fr. verkstaden där det enl. honom inte stod något om just den repan och så vi skulle skriva skaderapport vilken jag väldigt motvilligt fick en kopia av, han tyckte inte jag behövde det?? Men då jag förklarade att vi anlitat Allianz och dom skulle komma och besikta bilen för dom har varit med om lurendrejeri förr blev han skitsur, som tur var missade han den stora skruven som satt i ett av däcken.
    När jag tidigare hyrt med uthyrarens försäkring har dom inte ens brytt sig om att kolla bilen alls,, så mitt tips är ta försäkringen annars kommer dom förm. försöka skinna del.
     
  4. Dagotto

    Dagotto Ny medlem

    Blev medlem:
    16 juni 2014
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola
    Det är en av anledningarna till att vi köpte en egen bil för att slippa allt tjööt.
     
  5. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    ja riktigt otrevligt, så ska man behöva bli irriterad dom sista minuterna på semestern:(
    så även om försäkringen är dyr så slipper man tjafs om p-skador etc,etc
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    När man betalar hyrbilen med kreditkort ingår självriskeliminering upp till
    10000 kronor (Skandiabanken Visa) om du skulle råka skada hyrbilen.
     
  8. drutten42

    drutten42 Ny medlem

    Blev medlem:
    20 november 2014
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2
    Skaderiskeliminering

    hessu!

    På mitt kort i Handelsbanken står det: Ersättning lämnas endast om du betalat en självrisk till hyrbilsföretaget för en ersättningsbar försäkringsskada. dock högst 10.000:- SEK. Fordonet måste också vara hyrd av auktoriserad uthyrare. Ser dina villkor likadana ut?
     
  9. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    Det är ju samma med Skandiabankens Visa. Man måste ju betala självrisken själv, vilket man får sedan betald av kreditkortsförsäkringen. Självklart gäller de bara auktoriserade biluthyrare.
     
  10. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Jag hyr av en firma där allt ingår.
    Kostar lite mer men är aldrig några problem.
    Vi fick sidorutan inslagen en gång och ny bil utan problem.
    En kraftig parkeringsskada en annan gång och inga problem.
    Aldrig några diskussioner om repor och dylikt.
    Däremot så brukar jag alltid fota skador på bilen när vi får den.
    Står datum och tid på kortet och sen kan man kasta korten.
    Idag med digitalkamerorna så är det en väldigt enkel åtgärd oavsett det gäller en hyrbil eller etiketten på en vinflaska thumb
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. drutten42

    drutten42 Ny medlem

    Blev medlem:
    20 november 2014
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2
    Självriskeliminering

    Vem hyr du av?
    Finns uthyraren på flygplatsen i Alicante?
     
  13. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag måste bara fråga er om det bara gäller kreditkort eller om det gäller kontokort också? På större "pålitliga" affärer så använder jag uteslutande mitt kontokort, men på "skumma" ställen betalar jag med kreditkortet för att försäkra mig om att slippa bli blåst.

    Spelar väl ingen roll egentligen, men man vill ju inte betala med fel kort och missa självriskelimineringen.


    EDIT:
    Hittade själv på swedbanks hemsida. Intressant dock att det fanns köpgaranti som gör att jag får mellanskillnaden tillbaka om jag köper en vara och hittar samma vara billigare så länge det är i en svensk affär, och genom samma inköpskanal.
     
    Last edited: 5 februari 2015
  14. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Helt OT men vad himla bra det vore om alla skrev i sin profil vilken
    landsända man har sin spanska bostad thumb

    Tycker jag P :eek:
    PS. Ja hur gör man...Man går upp på "kontrollpanelen" och t .v "Edit your profile" sen t.höger
    scrollar man ner till "övrigt" och där kan man skriva i sin ort eller åtminstone region :)
    Men inte alla 100 bostadsorter man har och hur länge man bor på varje ort osv :) Onödigt alltså tycker jag om jag
    får tycka nåt. DS.
     
    Last edited: 5 februari 2015

Dela sidan

Laddar...