Sjukvård

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Laila, 2 februari 2012.

  1. Laila

    Laila Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juni 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan alla glada !

    Jag har en fråga som jag försökt få svar på på olika ställen men ännu inte fått nåt, så nu slänger jag ut den här och hoppas på napp.
    Jag och min gubbe brukar vistas i Orihuela Costa och det vi vill veta är, vart vi vänder oss om det skulle vara så att vi behöver sjukvård, min man fick för några år sedan en ny njure och allt flyter på och han mår toppen, inga som helst problem ,men vi vill vara förberedda OM det skulle hända nåt för då är det bråttom , då vill vi veta vart vi tar vägen. Vi vet att det ligger ett medical center i Cabo Roig är det dit vi tar oss ? Sen en fråga till behöver vi skaffa en särskild sjukvårdsförsäkring eller räcker det med den svenska vi har ?
    Tackar på förhand
    Laila
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej, jag kan inget om Orihuela, men ni behöver bara det blàa EU-kortet frân FK.
    Om det blir brâttom ska ni bege er till akuten (urgencias) pâ närmaste offentliga sjukhus. Är det inte akut kan ni gâ till vârdcentralen (centro de salud) där ni bor.
    Onödigt att skaffa privat sjukförsäkring om man inte bor i landet, tycker jag. Däremot kan det bli problem om man behöver sjuktransport hem till Sverige, t.ex, det kan bli dyrt.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Laila!

    Välkommen till forumet spainsmile

    Vet inte om jag kan bidra med exakt lösning men...
    Det blå EU.kortet har ni väl antar jag. Och som Anna
    säger: Om det är bråttom ska man ju bege sig till närmaste
    sjukhus, ringa 112 och begära ambulans (ambulancia) om
    man inte kan ta sig dit själv eller taxi.
    Vill påpeka för alla att: Man ska verkligen veta sin adress exakt
    för i "urbanizaciones" kan det vara knepigt att dom hittar. Har hänt att
    folk inte vet sin adress. Illa kan det gå! OK, det var en parentes....think

    Orihuela har ju eget sjukhus, Vega Baja men närmaste för er är väl
    Hospital de Torrevieja.
    Annars ska man ju gå till närmaste Centro salud, alltså vårdcentral
    (inte privat) och det är inte säkert att dom har nattöppet tex.
    Nå´n vet säkert var det närmaste (icke privata) vårdcentral ligger.
    Om inte på närmaste apotek. Centro Salud alltså. Kan också kallas
    "ambulatorio".
    Man är ju försäkrad hemma men i reseförsäkringen (om man har den i
    hemförsäkringen) så räcker den ju bara 45 el i vissa fall 60 dagar.
    Har man en extra reseförsäkring så täcker den ju allt så man
    slipper ligga ute med pengar. Den kostar ju 20-22 kr/dag hos Europeiska
    tex men är en trygghet. Ofta täcks ju inte annars en hemresa med
    ambulansflyg och dylikt om det skulle behövas.
    Dyrt och lite knepigt, man får väga för och nackdelar. Och läsa
    på om dom försäkringar man har hemma.
    Om man är länge här nere så finns det försäkringsbolag som försäkrar
    men där är jag novis. Vi har säkert i alla trådar i "Leva och Bo" och "Flytta till Spanien"
    diskuterat detta. Sök i sökfunktionen längst upp så kanske det finns nå´t av värde
    i några inlägg.
    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 2 februari 2012
  5. ana la sueca

    ana la sueca Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej på er!

    När ni funderar på att ta en privat försäkring eller en bra reseförsäkring, kom ihåg att din make har en så kallad redan konstaterad kronisk sjukdom, dvs en njurtransplantation vilket kan göra att ni inte accepteras eller får mycket hög premie. Detta gäller t.ex. för mig som är diabetiker, jag kan inte ta vilken reseförsäkring som helst och tro att den gäller. Lycka till! Ha gärna med er journalutdrag om transplaantationen, medicinering etc översatt till spanska om det skulle bli akut och er spanska inte räcker till för att förklara detaljerat så att det inte blir missförstånd på ambulatiorio eller irgencias.
     

Dela sidan

Laddar...