Siestan ett otyg

Diskussion i 'Spanien' startad av Preciosa, 2 juni 2014.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Man kan väl anpassa sig till landets seder och bruk?
     
  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det kan man.
    Men poängen är ju att väldigt många Spanjorer vill ändra just dessa seder och bruk. Vem vill jobba till 21 varje kväll, och aldrig se sina barn?
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det var faktiskt en demonstration i en park här i lilla Torrevieja
    i fredags som gällde just detta med att vara hemifrån från morgon
    till kväll. Många kan ju inte åka hem mellan passen.
    Barn går ju i skolan från 3 års ålder och slutar innan siestan börjar.

    Det är inte bra för någon dessa arbetstider och främst dåligt för
    barnen givetvis.

    Vad turister och vi långlediga tycker är väl egalt men många ggr när
    man hade velat gynna dom mindre butikerna så är det stängt.
    Ja och så åker man till köpcentra i stället. Synd.
    Som ledig el ha semester är man ju inte så snabb på
    morgnar och förmiddagar :)

    Affärerna tex måste anställa mer personal också givetvis. Eller stänga
    i rimlig tid.

    Chao P:sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Ja, siesta måste väl anses som passé i ett modernt samhälle. I dag när det finns AC på alla arbetsplatser inomhus finns det väl ingen anledning att stänga ett antal timmar på eftermiddagen p.g.a. värmen, vilket väl var anledningen till siestan förr i tiden. För byggnadsarbetare t.ex. kan nog siesta vara nödvändig kanske, åtminstone juli-aug. Men att stänga ner stora delar av landets arbetsplatser halva e.m. kan väl inte vara gynnsamt för ett samarbete med företag världen över, som ju i dom flesta länder inte tillämpar siesta. Ur företagsekonomisk synpunkt måste nog siesta ses som i allra högsta grad kostbart. Det kan nog vem som helst räkna ut. Utan att ha en ekonomisk examen ));).
    rocio
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Naturligtvis är det rätt som ni säger. Men är man beredd att om/när man slopar siestan kanske stängs affären kl. 5 istället. Många småaffärer har nog inte råd med den extrapersonal det skulle innebära att ha öppet till 9 -10, som det är nu.
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Om man har 8-tim. arbetsdag och öppnar butiken kl.10.00 och har en tim. lunch, så bör man väl ha öppet till kl.19.00.
    rocio
     
  10. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Att man ser sina barn väldigt lite per dag är nog en storstadsfenomen hur man än lägger upp arbetstiden. 8 timmars arbetsdag + en timmes rast och ca 1 timmes restid morgon o kväll blir 11 timmar hur man än räknar.
    Tror och vill tro att siestan fungerar bra i små byar och mindre städer.
    Att siestan skulle påverka internationella kontakter har jag svårare att tro då tidzonerna gör att man redan vant sig vid att ta hänsyn till de andra ländernas arbetstider.
    Hur som helst - det är upp till spanjorerna att bestämma hur de vill ha det
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Förstår inte, är siesta lagstadgat eller upp till företagen att bestämma?
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Självklart är det upp till spanjorerna själva att bestämma. Art.författaren i Sydkusten säger sig "efter 10 år i Spanien inte ha träffat på någon spanjor som vill jobba på det viset". Själv har jag kanske inte diskuterat detta speciellt ingående med spanjorerna, p.g.a. språkbegränsningarna, men nog har jag fått den uppfattningen att åtminstone de yngre generationerna tycker att "siesta-systemet" känns förlegat och opraktiskt.

    Och att det, som Ran22 skriver, skulle vara ett storstadsfenomen köper jag inte. Hur många har ett stenkast till arbetet i dagens Spanien med hög arbetslöshet? Om man har 8 timmars arb.dag och en timmes restid så gör det ju inte saken bättre att man dessutom delar upp arb.dagen i 2x4 tim. med 2-3 håltimmar, när man ändå inte hinner hem till sina barn för att umgås med dom.

    F.ö. tycker jag att artikeln av Carin Osvaldsson var väldigt bra och läsvärd.
    rocio
     
  14. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Precis som Rocio (och artikeln i trådstarten) skriver är det upp till Spanjorerna själva.

    Då kommer vi osökt in på fenomenet att oftast när trådstartaren ställer en för dem jätteviktig fråga, så har tråden så att säga spårat ur redan efter 4-5 inlägg och bytt inriktning. Den stackars trådstartaren får aldrig något vettigt svar. Jag har själv råkat ut för detta ett antal gånger före och i början av min Spanienvistelse.

    Därför ber jag ödmjukt alla att inte bara svara på det sista inlägget utan att läsa starten på tråden. Ger ofta en helt annan bild av innehållet och bidrar ännu mer till nöjet och nyttan av detta fantastiska forum (och dess fantastiska medlemmar)

    En välvillig hälsning/ Göran.
     
  15. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Göran: Jag förstår inte riktigt hur du menar när det gäller just här. Tråden startades ju av en av dessa länkar till Spanska nyheter och alla inlägg (utom din:)) gäller just siestan ??
    På vilket sätt menar du att vi har gått från ämnet?
    Att trådarna rent allmänt ofta spårar ur är ju en annan sak, men ett forum kanske skall ha lite diskussion bredvid ämnet. Annars kan man ju googla.
     
  16. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Göran!
    Ran22 och jag må ha en delad mening om siestans vara eller inte vara, men jag håller med henne i hennes fundering här. Var frångick någon ämnet i denna tråd :confused:?
    EN VÄLVILLIG HÄLSNING ÄVEN FRÅN
    rocio :)
     
  17. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag avsåg det fakta att artikeln i trådstarten handlade om att vad spanjorerna själva ansåg om siestan. Sedan kommer det inlägg om att det inte är vi som ska bestämma utan spanjorerna själva. Visst. Det framgår av artikeln. Och i Ran22,s inlägg. Jag håller med till 100%.

    Min brasklapp om att man bör läsa trådstarten innan man ger sig in och skriver syftar inte på disskusionsämnen, utan mer de fakta som många söker efter här. Eventuellt borde jag ha startat en egen tråd om detta. men nu är det gjort.

    Ha en bra dag/Göran
     
  18. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Upp till företagen att bestämma.

    Sedan har studier bevisat att en siesta är gynsam för hälsan. Problemet är att en siesta ska vara ca 20 minuter làng, inte 2 timmar...

    Sen kommer det bli svàrt att bli av med lànglunchen helt och hàllet, eftersom spanjorer äter sitt huvudmàl pà dagen, inte pà kvällen.

    Mànga företag har däremot förkortat lunchen till 1 timme istället för 2.4 timmar. Däremot kommer nog inte affärer och handel att göra detsamma. Det hade inte jag heller velat. Gàr ofta och handlar kl 7-8 pà kvällen. Speciellt nu pà sommaren.
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    I Torre har dom flesta stängt i 3 timmar. Från 13.30-16.30 el 14.00-1700.

    Chao P :sol:
     
  20. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    ja det är nog vanligast. 2 - 4 timmar fast jag skrev fel och det blev 2,4 timmar istället
     

Dela sidan

Laddar...