Servicenivån i spansk/svensk bank

Diskussion i 'Spanien' startad av SolenLyser, 24 oktober 2013.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag läser att det går bra för Swedbank. Jag vet också varför. Min hustru skall på Sverigebesök och tänkte passa på att förnya sitt VISA-kort via ett bankkontor. Det går inte alls eftersom hon har ett spanskt pass. Ett spanskt pass duger inte som legitimation, påstår man.
    Själv har jag inget VISA-kort på Swedbank. Jag förutsatte att jag kunde ta ut kontanter på ett bankkontor. Nu visar det sig att Swedbank inte har något kontor i Stockholm som hanterar kontanter.
    Klart att det går bra ekonomiskt för Swedbank, mikroskopisk service och ingen ränta på våra konton. Spelar egentligen mindre roll när man ändå inte kommer åt pengarna!
    Vi bor i ett civiliserat land där medborgare från andra länder kan öppna bankkonton och med hjälp av sitt pass som legitimation kan ta ut kontanter. Alla spanska banker hanterar naturligtvis kontanter. Det brukar banker i civiliserade länder göra. Skönt att jag slipper resa till U-landet Sverige!

    Fungera andra svenska banker likadant?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Kanske dags att byta bank! Det finns banker som fortfarande hanterar kontanter, även om de minskat. Märkligt att Swebank inte accepterar ett spanskt pass. Vänner till oss med kinesiskt pass har både öppnat och förnyat sina Visa/Mastercard på banker. Men inte Swedbank. Kolla med Nordea, Handelsbanken och SE banken, tror de har bättre service och tillgänglighet.
    Vet också att många med annat pass än det svenska förnyat sina kort via internet och genom att ringa banken ifråga. (Vet inget om Swedbank)
    Lycka till!
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har Handelsbanken i Sverige och är järrenöjd med dem. Hade Sedbank förut men surnade till för den minimala servicen och bytte mitt lönekonto till Handelsbanken.
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Problemet med att bli kund i en annan bank i Sverige är att man måste bege sig till Sverige. Orsaken till att vi lämnade Handelsbanken var att vi måste resa till Sverige för att på ett kontor hämta ut ett lösenord.
    Något som retar mig med Swedbank är att om jag vill betala någon något i Sverige, måste jag betala 100 kr årligen till Swedbank. Jag anser att när Swedbank inte ger någon ränta och vägrar besvara frågor är måttet fyllt.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Är själv oerhört nöjd med Skandiabanken, dom är återhållsamma med avgifter och en trevlig kundfokus har dom. Dom kan ju kapa kostnader då dom endast har ett fåtal kontor, resten är på internet. Icabanken är också ett bra alternativ, dom har landets lägsta avgifter på visakort om man handlar i Spanien om jag minns rätt.
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Patrik!
    Ica-banken OCH Ge-Moneybank är dom enda banker i Sverige som inte har valutapåslag vid användning av sina bankkort utomlands.
    Skandiabanken är toppen, med mycket hjälpsam personal. Har varit kund hos dom i många herrans år. Tyvärr tar dom 1,65% (tror jag att det är) i val.växl.påslag, därför för jag över pengar till Ge (gratis kort, ingen årsavgift.) och använder deras kort i Spanien när jag är där. Förutom mitt spanska bankkort förstås.
    rocio
     
  9. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Vi använder bara vårt spanska bankkort i Spanien och har hemifrån kostnadsfritt fört över pengar dit=ingen uttagsavgift. Fungerar perfekt.
    Annars vet jag att ICA banken inte tar avgifter för uttag i bankomat.
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Det finns väl inga svenska banker som tar någon avgift för uttag i bankomat inom EU :confused:.Däremot brukar dom spanska bankerna ta bra betalt om man inte använder den egna bankens kort i deras egna bankomater. Läs NOGA igenom vad era banker har för avgifter vid uttag i olika bankomater och vilka avgifter dom har i övrigt. Även om det känns besvärligt att läsa resp. banks prislista så kan det vara värt besväret. Tro inte att dom gör NÅGOT gratis!
    rocio
     
    Last edited: 24 oktober 2013
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Hur man än vänder sig har man ändan bak. Skandiabanken använder certifikat, vilket är upplagt för strul. ICA-banken tar 20 kr/månad för sitt Bankkort eftersom jag redan jag fyllt 21 år. ICA-Bankens Kreditkort, 27 kr/månad, vill jag inte ha då det finns en risk att kapitalet kopplat till kortet töms av någon obehörig.
    Vi har nyligen öppnat konto på BBVA. De har ett utmärkt kort som man laddar i bankomaten eller via nätet, alternativt via en app. Det känns tryggt att kortet inte tillåter att kontot töms.
     
  13. Anita51

    Anita51 Ny medlem

    Blev medlem:
    16 oktober 2013
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har Forex som vi använde på Fuerteventura och jag minns inte att det var avgifter på det kortet när vi tog ut pengar. think
     
  14. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Förut gällde inte pass som legitimation på banken - fram till 1998 tror jag - men nu skall de gälla.
    http://bankforsakring.konsumenternas.se/Spara/Rattigheter-och-skyldigheter/Att-legitimera-/

    Förövrigt tror jag att du kommer att upptäcka att det är rätt så svårt att vara utlänning i Sverige, det är mycket som strular om man saknar personnummer, svenskt telefonnummer, bankkort etc. Sverige har mycket att lära av Spanien där.
     
  15. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej SolenLyser!
    Det är många år sedan jag använde cert. på Skandiabanken. På den tiden då jag använde det strulade det aldrig. På vilket sätt menar du att det isf skulle göra det? Jag loggar in med Bank-Id på datorn och med Mobilt Bank-Id på IPad och IPhone numera.
    rocio
     
  16. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Vad gäller uttagskostnad med bankomatkort så debiterades vi ingen avgift av den spanska banken när vi tog ut med ett svenskt bankomatkort. Men som Roccio säger, "det är bäst att läsa avtalen noga". För egentligen är det ingen som gör något för kundens skull och det tror jag gäller allt, banker inkluderade, var i världen man än är.
     
  17. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Anita51!
    Valutaväxl.påslaget debiteras inte separat, det är inbakat i valutakursen så det syns inte som en egen post i kontoutdraget.
    rocio
     
  18. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Rocio, angående det du skrev om att du för över pengar till GE Money Bank och använder deras kort.

    Nu kan det hända att du vill ha det just så men för mig låter det onödigt krångligt.

    Vi har också deras Master Card just för att det är gratis och inga valutaväxlingspåslag men vi för inte över ett nickel till dem utan de drar från vårt SEB-konto. Vi har inget konto hos GE Money Bank överhuvudtaget.

    I början fick vi lägga ner lite tid på att få dem att förstå att vi inte är intresserade av själva kreditdelen utan vill att de debiterar 100% av aktuell skuld vid månadsskiftet och därefter fungerade det ypperligt och gör så fortfarande.
    Det kändes som personalen då var väldigt osäkra på vad som gäller men trägen vinner.
    :)

    /Helen
     
  19. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Helen1!
    Det tar 10 sekunder att en gång i månaden göra en överföring från vårt konto i Skandiabanken till kontot i Ge, dessutom har Ge 10 ggr så hög ränta, 0,5% jämfört med t.ex. Skandiabanken som har 0,05% ;:(. Det du...!
    rocio
     
  20. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jag förstod som att du endast för över den summan som ska debiteras kontot vid varje tillfälle och inte att du även har ett innestående saldo övriga tider, därför tyckte jag att det lät onödigt krångligt.
    Sorry, det blev ett missförstånd! :)

    /Helen
     
  21. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Alla sätt är bra utom dom dåliga, som man brukar säga. Det gäller i alla lägen att göra det så enkelt och billigt som möjligt.
    rocio
     
  22. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    rocio, menar du att man kan logga in på Skandiabanken utan certifikat? Våra problem med Handelsbanken var att de ställde ut certifikat som krävde "rätt" version av operativsystem och "rätt" version av webbläsare. När vi uppdaterade operativsystem och webbläsare slutade certifikatet att fungera. Det var då Handelsbanken uppmanades oss att resa till Sverige och personligen hämta en engångskod på ett bestämt Handelsbank-kontor. Inga andra alternativ lämnades.
     
    Last edited by a moderator: 25 oktober 2013
  23. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Efter att ha installerat BankID på min laptop använder jag engångskoder, och med MobiltBankID på min IPad och IPhone använder jag en sexsiffriga kod istället. Jag uppgraderade nyligen operativsystemet utan att det påverkade mitt BankID.
    rocio
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...