Semester i norra Spanien

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av Aina, 8 juni 2014.

  1. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Holaa

    Kanske är vi totalt fel ute på detta forum. Vi, make och jag i 50-årsåldern, flyger till Bilbao i början av juli och hyr bil i två veckor. Vi väljer norra Spanien eftersom det är vackert och grönt. Väl medvetna om att solen inte alltid skiner... Det är just därför det är vackert och grönt. ;)

    Hyra av bil är klar, tre nätter förbokade i Bilbao då vi anländer sent en kväll och två nätter i lilla byn Briones i Rioja-området. Annars hade vi tänkt ta dagen som den kommer, bila runt i Baskien och Kantabrien. Inte köra så fruktansvärt långa sträckor utan mer njuta och ta det lugnt.

    Som svenskarnas favoritresmål är Spanien etta läste jag i Dagens Nyheter igår. Men inte just norra Spanien, antar jag.

    Någon som har koll på norra Spanien i forumet? Behöver vi förboka boende de första två veckorna i juli? Augusti är väl den stora semestermånaden i Europa? Och i och med att vi är bilburna är det ju lätt att köra några mil till för att hitta ett boende. Tänker att man kanske förbokar boende i San Sebastian till exempel.

    Vi mottar gärna tips på ställen som vi inte bör missa i Baskien, Kantabrien!

    Och klär oss efter väder. :frusen:

    Hälsningar, Aina
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Aina.

    Vi får väl se om någon här har gedigna kunskaper om Norra Spanien.

    Det jag tänkte besvara är hotellfrågan. Vid sökning på diverse hotell/orter i detta område via olika sökmotorer, får jag fram röd text hos de flesta (kan ju vara skrämselskott, men jag vet inte) "Skynda att boka 2 rum kvar/ 3 rum/1 rum osv.

    Skulle alltså kunna bli problem även om ni är bilburna. Kanske inte vore fel att ha tillgång till dator eller i alla fall Smartphone för att kunna leta när ni är där.

    Lycka till på resan/Göran
     
  4. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Just San Sebastian tror jag på att boka i förväg. Pamplona skippar vi (åtminstone att försöka bo i), eftersom tjurrusningen kommer att vara i full gång i juli.

    Vi kommer att ha med en padda och mobiltelefoner (om möjligt byta till kontantkort så att man har råd att surfa lite). Det är lite tråkigt att detaljbestämma hela resan, så vi vill inte boka allt i förväg. I och för sig lättare att göra en förbokning och avboka än att försöka boka rum på ställen som är fullbokade...

    Undrar lite över bokningssajterna. När man söker tycker jag alltid att det står något i stil med "Senaste bokningen gjordes från Borås för 20 minuter sedan"... ;)

    Ska bli spännande.
    Aina
     
  5. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Det billigaste är ju att untyttja gratis WIFI som oftast finns om ni ändå stannar och tar en kaffe eller nåt.

    Göran
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Chicharrero

    Chicharrero Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
    Varför inte hyra husbil istället?
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Min syster har semestrat ofta i San Sebastian. Enligt henne gäller förbokningar lång tid i förväg. Om man vill välja sitt boende, speciellt. Norra Spanien är trevligt och populärt, kanske inte hos svenskar, men andra nationaliteter reser gärna dit, ex britter. Därför kan det vara "trångt" på hotellfronten.
     
  9. Ceci10

    Ceci10 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juni 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har bott vid gränsen Irun-Hendaye ca 15 år, det är ett otroligt vackert område. Jag skulle rekomendera att ni håller er till kusten, San Sebastian kan ni inte missa, Fuenterrabia, och St Jean de Luz (på den franska sidan). Ta vägen över "la Corniche" ifrån Hendaye till St Jean de Luz och sedan kan ni åka vidare till Biarritz och Bayonne. Men inte längre norr ut.
     
  10. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Har bara varit i San Seb. över dagen då vi bodde i Biarritz. Kan verkligen rekommendera Biarritz och det var inga problem för oss att hitta hotell. Vi körde bara dit o kollade lite så fick vi tag i ett schysst boende.

    Förstår att ni vill till Spanien men om ni är lite öppna med vart ni ska så kommer inte Biarritz göra er besvikna!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  13. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för filmerna. Ska titta! Jag har besökt San Sebastian tidigare. Underbar stad, härliga stränder och pintxos. Frankrike struntar vi i, eftersom jag misstänker att de pratar ännu mindre spanska där än i Baskien...

    Lutar mot att vi förbokar boende i San Sebastian när vi vet närmare vilket datum vi ska dit.

    graciass
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har en bekant (engelsman) som är väldigt förtjust i Luarca, en mindre pueblo vid kusten av Asturias. Visserligen en bit att åka från San Seb. men kanske värt besväret? Jag har inte varit där själv, ännu...
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    En liten varning. När man kör över gränsen till Frankrike eller Portugal bör man slå av mobiltelefonen om man inte vill betala en oförskämd hög samtalsavgift. Det brukar ringa i mobilen när gränsen är passerad för att lura pengar av dig. Lyckligtvis avser EU ta tag i dessa fula tilltag.
     
  16. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack Solen Lyser för filmerna! Maken undrade bara över alla paraplyer i Bilbao... ;) Getaria och Zarautz står på vår lista och ett besök i Guernika vill vi göra.
    Luarca ser mysigt ut när man googlar på bilder. Detsamma gäller många orter längs norra kusten.

    A
     
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Baskien är grönt och det hänger naturligtvis samman med den rikliga nederbörden. Vi reste i slutet av maj och på vägen från flygplatsen kom en hagelskur. Har man bott i Sverige vet man att ett paraply är en bra uppfinning. Vi har även varit i Galicien och Asturien. Sannolikheten för regn är större i Galicien än i Baskien, även om vi hade tur.

    https://www.youtube.com/watch?v=iE86UAZMhRs
     
    Last edited by a moderator: 11 juni 2014
  18. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det regnar ju inte konstant, utan uppehåll. Är väl som en svensk sommar, lite skurar emellanåt, sol och värme ibland. Och inte våldsamt varmt, som på sydkusten eller Costa Blanca. Har man ett paraply/ regnponcho (tar lite plats, väger inget) klarar man sig.
     
  19. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Makens invändningar om vädret - "Regn? Det har du inte sagt något om?!" - är ironiska. Jag har besökt norra Spanien tre gånger tidigare, San Sebastian, Santander och Santiago de Compostela med en del utflykter i närheten. Alltid i slutet av juli och början av augusti. Vädret har varit varierande, mest soligt, men även moln, skurar och ösregn. Skulle uppskatta att det regnade (mycket eller något) två dagar av tio.
    Möjligt att det blir mer när jag äntligen lockat med mig maken. sorry
    Det är smällar man får ta, svårt att göra något åt vädret. Ser fram emot grönska, berg och uppfriskande dopp i Atlanten!

    Aina

    P.S. Högst snopet med 5-1 i matchen mot Holland...
     
  20. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har länge närt en dröm att gå El Camino, till Santiago de Compostela. Trots vetskapen om regnet...
     
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Last edited by a moderator: 15 juni 2014
  22. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Nänä Nä Solen! Inte fuska, bara caminar...
     
  23. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag me:):)
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...