Saknar du Sverige!

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av CostaDelSol2016, 18 februari 2017.

  1. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Du som är permanent boende i Spanien ,saknar du Sverige och de fyra årstiderna? Bortsett från vintern då :D Känns omställningen "jobbig" ? Självklart är det individuellt........undrar bara.Trevlig helg alla i värmen,här på Västkusten regnar det , men vi har plusgrader 3,5+ kl 19:35:)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej saknar inte Sverige .Vi har bott här 4år .Men annars kan man åka dit när resorna är billiga som en semester resa .Kan sakna barn och barnbarn men då använder vi skayp och när d om hälsar på brukar vara olika familjer varje år .Värmen kan vara jobbig men man lär sig hur vi solar för det behöver vi inte göra som bor här permanent
     
    CostaDelSol2016 gillar detta.
  4. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Vi ska ju också bo permanent.Vi har barn och barnbarn boende lång från oss nu också och träffas inte så ofta.Tror att vi kommer att träffas oftare i Spanien.Jag kommer att jag sakna naturen,får söka efter ett boende med natur i området.Stadsmiljö,gator och trafik är inget vidare,där trivs inte vi.
    Värmen har vi inte "ont" av.Brukar åka till Cypern i Juli då det är 40+,har också besökt Grekland vid den tidpunkten.I Augusti-16 var vi till Marbella.
     
  5. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    2016 flyttade rekordmånga svenskar till Spanien,,Dagens Eko,,Kvart i fem,,Undrar varför??
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ang värmen du är inte här på semester när det är 40plus du bor här när det är så varmt så är man inte ute och solar men 40plus är det inte så ofta
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vad vi saknar är Clas Olson...Det går bra att handla från Kina i Spanien men Clas Olson levererar bara i Sverige och Danmark, Färöarna, Grönland och Island.
     
    Farbror Sven gillar detta.
  9. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

  10. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    ” Saknar du Sverige ? ”
    Det är många på forumet som säkert funderar på din fråga.
    Det finns helt enkelt inget svar på din undran.
    Man saknar faktiskt inte något från Sverige, därav uteblir svaren.

    Själva kommer vi från Skåne och där finns inga fyra olika årstider, möjligtvis två.
    Ibland är det lika varmt/kallt på midsommar som på nyårsafton.
    Det stod på Facebook lite skämtsamt, att förra sommaren i Sverige var en onsdag.
    Bevare mig väl för att flytta tillbaks till regnet och mörkret i Skåne.

    Det märkliga är att man acklimatiserar sig otroligt snabbt här nere.
    Vi umgås med mer människor här i Spanien efter 6 månader än vi gjorde i Sverige.
    Allt känns så enkelt på något vis, här nere tar man alla tillfälle i akt för att fira något, att umgås och ha tervligt.

    När den dagen kommer att man måste flytta tillbaks, av någon anledning, t.ex. av åldersskäl etc
    Kommer man att sakna Spanien då ?
    Troligtvis något fruktansvärt.
    Det påstås att de flesta hemvändare hamnar i djupa depressioner.
    Vill inte ens tänka tanken ut på att flytta tillbaks.

    Som sagt, du behöver inte vara orolig för att inte trivas på solkusten i Spanien, se bara till att hamna på en plats där du kan klara av vardagen utan bil, ha gångavstånd till allt nödvändigt som livsmedelsaffärer etc.

    Går varje morgon en 4 km promenad på Playa Flamencas strandpromenad, se så underbart.
    Bild tagen igår.
     

    Bifogade filer:

    erkki, mixt, Los Suecos och 1 annan gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Underbar strandpromenad,ser fram emot lite "motion" .Du har rätt,det är viktigt att välja rätt bostadsområde samt att tänka på framtidens boende.
    Nära till restauranger,affärer mm.kan vara lite knöligt att kombinera det med ett naturområde utan att hamna i stadsmiljö.
    Vi är flexibla och sociala så att anpassa oss ska nog gå bra.Är orolig för att sakna lugnet och tystnaden som vi har nu där vi bor.
    Bodde i Fuengirola en månad med konstant ljud från trafiken dygnet runt samt skällande hundar.
     
  13. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag trodde verkligen att jag skulle sakna Sverige när jag flyttade ner, men den känslan har helt uteblivit. Vi åkte till Sverige över jul/nyårshelgerna och en konstig känsla infann sig. Det kändes som vi bara hade varit borta ett par veckor, ändå kändes det verkligen bara som vi var på besök och att Sverige inte längre var hemma. Faktum var att vi längtade hem till Spanien under hela vistelsen, trots glädjen att träffa barn m.m. Barn och föräldrar håller jag kontakt med via telefon och videolänkar (Skype, WhatsApp, Messenger) och de åker hit på gratissemestrar. Vi överväger nu att inte ens åka till Sverige i sommar. Jag åker iväg en sväng för pappas 90årsdag nu i mars, men det är bara för hans skull, jag kunde annars lika väl vara utan resan.
    Men för oss handlade det också om att vi hittat boendet vi verkligen trivs med. Vi bor nu i "Paradiset", ett hus på landet med egen pool och fruktträdgård, utanför ett mindre spanskt samhälle, och fortfarande nära till ytterligare service m.m.
     
    erkki, SolenLyser och CostaDelSol2016 gillar detta.
  14. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Det är konstig så väl vi kan anpassa oss......känns märkligt om jag inte skulle sakna Sverige som jag har bott i >60år.Men när jag tänker efter så saknade jag inte Sverige när jag bodde i Spanien en månad.Men det kanske var pga att jag visste att jag skulle åka hem igen.
    Hittar man sitt Paradis så blir ju det att man känner sig hemma.Alltid lite oroligt innan man hittar sitt Paradis antar jag.Perfekt att bo som du bor,lite privat men ändå nära till all service.Viktigt att hitta ett boende som känns rätt för att kunna trivas.
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Katt arina, vi reste till Teneriffa jul/nyårshelgerna 1989/1999, sen var det kört, ingen återvändo. Vi flyttade in i vårt nyproducerade paradisboende efter ett halvår.
    Nej, vi saknar varken Sveriges eller dess utmaningar.
     
    Los Suecos, T.Rantzow och erkki gillar detta.
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    har bott här i över 20 àr.
    Det enda jag saknar kan vara upplevelser med familj och vänner. (men hade jag varit pà dessa, hade jag säkert saknat samma upplevesler med spansk familj och vänner)
    I matväg skanar jag en del grejer, men det kan man ju iofs köpa pà IKEA eller andra skandinaviska affärer.
     
    Los Suecos och CostaDelSol2016 gillar detta.

Dela sidan

Laddar...