Säsongsarbeta i Spanien

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av emans, 29 september 2016.

  1. emans

    emans Ny medlem

    Blev medlem:
    29 september 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har en dotter som jobbat på Mallorca på Sunving 10 april till 27 september och nu sitter jag och kollar på hennes lönespecar som är på spanska, hon har varit anställd av Tomas Cook och betalat spansk skatt, nu är det en post jag funderar över vad det är för nåt.

    Varje månad har hon betalat 71,17 Euro till nåt som heter

    cotizacion desempleo empresa

    Nån som har en aning vad det är?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej vad jag får det till så är till samma som i Sverige A-kassan kan ha fel min Spanska är inte så bra ??????
     
  4. emans

    emans Ny medlem

    Blev medlem:
    29 september 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Det var det jag kom fram till också med google translate, det känns ju som en väldigt onödig avgift att betala eftersom hon aldrig kommer att utnyttja spansk a-kassa, hon betalar ju dessutom avgift till svensk a-kassa varje månad. Men det kanske är obligatorisk avgift i Spanien?

    Anledningen att undrar är att hon ska till Gran Canaria och jobba på Sunwing där 11 okt till i mitten på april 2017, det är ju ganska mycket pengar varje månad.
     
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Be din dotter ringa till sin svenska a-kassa och höra hur hon ska göra med medlemskapet när hon arbetar inom EU. Det finns en samordning inom EU som gör att hon inte ska behöva betala i båda länderna. Hur hon ska göra beror på hur länge hon är borta, om hon är utsänd eller utlandsanställd o s v. Akassorna har utlandavdelningar som kan tala om precis vad som gäller för henne.

    Men säg inte upp något medlemskap innan ni vet vad som gäller. Annars måste hon återkvalificera sig med ett års medlemskap och nytt arbetsvilkor innan hon kan få någon ersättning.
     

Dela sidan

Laddar...