RyanAir tar till sig av kritiken..

Diskussion i 'Flyg' startad av Perra, 2 november 2013.

  1. Perra

    Perra Medlem

    Blev medlem:
    10 oktober 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4
    ..och styr upp vissa "svagheter" som flitigt diskuteras i media.

    Här är de nya reglerna:

    Rätta fel i bokningen. Från och med fredag (1 november) kommer kunder som bokar direkt på Ryanairs hemsida få en 24 timmars frist att rätta till eventuella småfel, till exempel om de stavat sitt namn fel i den ursprungliga bokningen.
    Tidigare har exempelvis en namnändring kostat runt en tusenlapp.

    Tysta flygningar införs. Före klockan 8 och efter klockan 21 kommer högtalarsystemet ombord inte att användas annat än för nödvändiga säkerhetsmeddelanden. Likaså kommer belysningen dämpas.

    Extra handbagage tillåts. Från den 1 december kommer passagerare att tillåtas ta med sig ytterligare ett handbagage ombord. Måtten på väskan får inte vara större än 35 x 20 x 20 cm, framförallt tänkt för taxfree-inköp (en flaska vin eller liknande).

    Billigare boardingkort. Tidigare har det kostat hutlösa 735 kronor om man missat att skriva ut sitt boardingkort innan man kommit till flygplatsen. Från den 1 december kommer det ”bara” att kosta 158 kronor. Dock måste man ha checkat in på webben innan, annars kostar det fortfarande 735 kr för att få sitt boardingkort utskrivet.

    Vissa bagageavgifter sänks. I dag kostar det 630 kronor att checka in en väska på flygplatsen som man inte förhandsbokat på nätet. Den 5 januari halveras priset till 315 kronor. Bagage som måste lämnas vid gaten kommer att kosta 525 kr istället för 630 kr.

    Du slipper knappa koder. Det så kallade Recaptcha-systemet kommer att slopas på individuella bokningar (alltså att behöva skriva i konstiga, ofta oläsliga säkerhetskoder för att komma vidare i bokningen på hemsidan).

    / Pedro (som nyligen landat efter årets nionde flight mer RA utan klagomål:)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej Låter bra ,har inga dåliga erfarenheter av ryan ,bara man vet vad som gäller,dock är personalen av förklarliga sk äl stressad, och det bästa är väl att slippa alla rop i högtalarna om man vill lura i tidig timma:):)
     
  4. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Jeg tror faktisk at RyanAir ble dømt til å endre disse tingene og at det ikke var noe de gjorde helt frivillig.

    Når det er sagt har jeg heller ikke noe i mot RyanAir. Jeg vet hva jeg må gjøre og om tiden og stedet er riktig for avgang og ankomst er det et alternativ. Men det er ofte kaotisk når man skal komme seg inn på flyet. Sist jeg fløy med dem var det fra Stansted i London... 5 avganger på samme tid og ingen synlig skilting, så man måtte bare stå et sted og håpe at det gikk greit :)

    Så lenge jeg flyr alene eller sammen med voksne er det et helt ok alternativ, men jeg tror ikke jeg hadde orket å fly med RyanAir med barn.
     
  5. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej Håller inte med jag tycker tex norsken är mkt ineffektivare när det gäller att tömma och att boarda plan ,har flugit ryan i många år och säkert hundra ggr ,med gamla svärföräldrar som fått kunglig assistans och en mamma som vart sjuk under en flygning och vi fick ett fantastiskt bemötande och hjälp med syrgas od ,en gång på alla år har vi varit försenade ,en halvtimme.enda smolket i bägaren är väl personalens villkor:sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Har nok noe med systemet på Stansted å gjøre at det var kaotisk for min del. Og boardingen gikk effektivt, når man endelig kom frem til riktig gate. Servicen ombord har jeg ingenting negativt å si på heller (annet enn at de rett og slett glemte meg når de skulle selge mat, noe som er helt ok), tror det er ganske likt over det hele. De eneste jeg har opplevd forsinkelser med (uten en spesiell grunn og gjentatte ganger) er SAS. Som regel er både RyanAir og Norwegian tidlig ute og lander før tiden. Litt forsinkelser må man unasett regne med.

    Nå er jeg også veldig avslappet mht tømming av fly ettersom jeg nesten alltid har med meg bagasje. Det er ikke noe poeng å løpe til bagasjebåndet for å stå der i en halv time heller :) Det har forsåvidt vært dyrere å reise for meg med innsjekket bagasje med RyanAir enn med Norwegian. I tillegg er påløper det store kostnader med transport i Norge, siden RyanAir stort sett lander på de mindre flyplassene minst en times reise fra Oslo. Men det gjelder jo ikke for de som bor i riktig retning.
     

Dela sidan

Laddar...