Roquetas de mar

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Mllkk, 24 juli 2014.

  1. Mllkk

    Mllkk Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juli 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej på er:)
    Är ny på detta forum,,men hoppas någon kan hjälpa oss.
    Vi tänkte prova på Spanien och köpa en någorlunda billig lägenhet för att testa på. Och har nu hittat ett par lägenheter i i roquetas de mar,som vi skall åka ner och titta på. Området heter 200 viviendas.
    Undrar om någon kan ge oss lite info om staden,är det ett lugnt ställe,eller är det mycket bus o bråk? Det ligger nästan högst upp i staden.
    Hur är förbindelserna mellan till ex,malaga eller Alicante
    Hoppas på tur
    Mvh/Micke
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag har varit i Rocquetas ett par dagar för flera år sedan - på en utflykt till Cabo de Gata. Vad jag inte gillade var utsikten mot plast täckta odlingar på de omgivande kullar - otroligt ful och jag är känslig för det, så jag skulle inte trivas att bo där. Kolla på google earth, så får du se hur omgivningarna ser ut nu - nu finns det kanske mer bostäder än grönsaksodlingar.

    Själva staden verkade då väldig sömnig, praktiskt taget dött - vid slutet av September, början av Oktober. Fast vid själva stranden fanns det litet liv kvar. Det också kunde ha ändrats.

    En motfraga: om ni bara vill prova på Spanien, varför då köpa en lägenhet som kan vara mycket svårsold? Det finns ju bostäder att hyra + för längre eller kortare tid?
    Lycka till
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    även jag har varit I R del M för en massa ár sedan. För mig var det för "turistiskt" men allt kan ha ändrats-vad vet jag. Att det är lungt kan ha sina sidor, alla gillar inte det att det inte händer mycket. Andra gillar tystnaden och lugnet. Smaken är ju som alltid - tudelad...

    Fördelen, tyckte jag, var närheten till Almería, som är större stad och där finns liv och rörelse áret om. Sommrarna i Almería kan vara mycket varma, jag har varit med om +42 i skuggan...
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Likvärdigt med mycket annat i Spanien. Stort fint köpcentrum i staden. Trevlig provins. Här slipper du nästan helt Svenskar. Mycket fint klimat , Almeria provinsen med sina ökenområden har fastlandseuropas bästa vinterklimat.
    Lycka till!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Ginzan

    Ginzan Ny medlem

    Blev medlem:
    12 februari 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag kan verkligen rekommendera Roquetas de Mar som en första stad att flytta till. Däremot är det bäst att hyra en lägenhet först och åka runt i områdena och kolla innan ni köper något.
    Jag har själv bott i Tabernas, några mil därifrån och tillbringat många dagar i just Roquetas. Det finns bra utbud på butiker och shoppingcenter där man kan handla väldigt billigt.
    Stranden och strandpromenaden är väldigt fin med många små pittoreska barer och restauranger.
    Stan har ett rikt uteliv året runt men givetvis är utbudet större sommartid.
    Vill du veta mer så hör av dig.

    Gina
     
  8. zaxmo

    zaxmo Ny medlem

    Blev medlem:
    12 april 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Lugnt område med fina stränder. Vill man ha storstadspuls så är Almería nära.
     
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    När vi flyttade till Spanien bestämde vi oss för att först hyra och det var nog det smartaste vi kunde ha gjort!

    Man har inga begrepp innan man får referenspunkter, vad är nära och vad är långt bort?

    Vi hade ju utgångspunkt Svenska Skolan i Fuengirola, sonen går där. Först hyrde vi en lägenhet i Elviria men efter några veckors körande fram och tillbaka kände vi att det är i längsta laget.

    Benalmádena har vi nu bott i sedan september och sett för- och nackdelarna med det. Nu letar vi nytt boende och tittar mer uppåt bergen då de fastigheter vi önskar mer finns där. Att det blir längre från havet kan ju inte hjälpas.

    Här i Costa del Sol finns det mängder med objekt att hyra på längre eller kortare perioder och det är säkert likadant utmed hela Medelhavskusten.

    Så mitt tips är att hitta ett objekt som ni kan tänka er att hyra i någon eller några månader och utifrån det leta ett att hyra längre eller kanske köpa.

    Visst finns det de som hittar sitt drömboende på en gång men jag vet också de som sett på nästan 50 fastigheter och de som önskar att de tittat runt lite mer.
     

Dela sidan

Laddar...