Restips!! Massor helst...:-)

Diskussion i 'Barcelona' startad av Mykissen, 8 juli 2011.

  1. Mykissen

    Mykissen Ny medlem

    Blev medlem:
    7 juli 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tänkte överraska sambo med en resa till Barcelona och ett besök på Camp Nou! Det är en dröm han har så vill gärna att det blir lyckat!

    Dock är vi 7 pers som ska åka. Ibland dem 3 små barn å ett lite större så det måste bli anpassat med boende, miljö, övriga aktiviteter osv! Sena nätter och uteliv är inget som är aktuellt alltså ;-)

    Vi är dessutom ovana resenärer och har noll koll på resmålet!
    Hade tänkt åka i april och stanna en vecka. Då fotbollsbiljetter blir en utgift på några tusen och budgeten inte är obegränsad är det billiga alternativ som gäller, dock inte boende i dåliga miljöer osv...

    Jag hade tänkt flyga GBG-Girona med Ryanair, och det är så långt jag kommit i planeringen! Sen vet jag att Ryanair ankommer rätt sent så antar vi behöver boende nära flygplatsen ankomstdagen samt dagen innan vi åker hem för att slippa panik flänga med barnen!

    Någon som kan hjälpa mig lite med denna planering?? Jag känner mig helt lost! ;-)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Mykissen!

    Välkommen till Spanienforum spainsmile

    Lägger din fråga ett tag i Barcelona-kategorin och senare
    i Hyra så den inte kommer bort i flödet.
    Finns en tjej i Hyra-kat som erbjuder bostäder i Barcelona
    kanske hon har tips om du mejlar så länge.

    Kolla i denna kategori t.v så har du lite om Barcelona att läsa också.
    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 8 juli 2011
  4. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Ta en natt i Girona, en underbar medelstor spansk stad med väldigt fin stadskärna. På så viss behöver ni inte stressa. Finns underbara tapasställen där också!
     
  5. Mykissen

    Mykissen Ny medlem

    Blev medlem:
    7 juli 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaren! Jo hade tänkt första å sista natten på behagligt avstånd från flygplatsen!
    Vart ska man bo i Barcelona sen? Om man vill ha relativt lugnt nattetid? Vad kan man göra med barnen? Hur funkar kollektivtrafiken? Är det dyrare eller billigare än här? Osv osv har nog miljoner frågor till;-)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anne_li

    Anne_li Ny medlem

    Blev medlem:
    10 juni 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    har du kollat alternativa flygbolag, såsom cityairline.se, flyger direkt Göteborg -barcelonas centrala flygplats El prat, likaså gör norweigan.se.
    Oftas blir slutpriset för ryanair högre med alla avgifter som tillkommer.Och det kan finnas bättre avgångar så ni inte kommer så sent med tanke på barnen.

    Det går dock flygbussar mellan Girona flygplats till barcelona, med avgångar till alla flyg, kostar ca 25€ /person tur o retur. tar ca 1,20 timme. Vill ni bo i centrala Girona kan det vara bättre att ta tåget mellan Girona -Barcelona, annars får ni åka tillbaka till flygplatsen igen.

    I Barcelona finns ett bra Hostel, som jag brukar boka in mina vänner/familj på när de kommer, www.hfernando.com/ halva Hostlet är ett "vandrarhem" med flerbäddsrum, men de har även privata rum med egen toa/dusch, renovertat nyligen, ligger ett stenkast från La rambla på C / Ferran, härifrån har ni gångavstånd till allt, det mest prisvärda boendet i Barcelona som jag har hittat. Enkel frukost ingår och man kan använda det gemensamma köket om man vill.Små rum, men rent och trevlig personal som pratar engelska.

    Allternativt är att ni hyr lägenhet, då kan ni fixa en del mat själva, och det blir mer space för kidsen.

    Lokaltrafik finns och fungerar bra, Metron går snabbt och är enkelt/billigt, likaså bussar. Köp ett 10-kort för ca 8€ så har ni 10 fria resor med buss/metro/tåg inom stadsgränserna, ett 10-kort kan flera åka på. Sen är taxi riktigt billigt här i jämförelse med sverige.
    I Barcelona har ni hur mycket som helst att göra, bara att avndra runt och se /njuta är en upplevelse i sig, barn brukar älska att gå på La rambla med all aktivitet där, ni har stränderna i Barceloneta, men vädret kan vara osäkert i april dock.

    Sök på nätet så hittar du enkelt att om konst/kultur, vissa av Antoni Guaidis skapelser kan absout vara kul att se och kanske det man börjar med när man kommer första gången, men det finns så mkt att göra så man måste komma tillbaka hit igen och igen ;) men tex att göre an picnic i Gaudi parken, parc Guell, kan vara mysigt för barnen, och ni får lite kultur och en vacker vy över hela Barcelona. samt en kväll vid de magiska fontänerna vid Pl. Espanya är helt underbart, passar liten som stor. Att ta med lite picninc är perfect!

    Lycka till med ert planerande, och ni har en spännande resa framför er! Barcelona är magiskt och förtrollande!

    Anne-Li
     
  8. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hâller fullständigt med Anne-Li.

    Eftersom ni ska se fotboll mâste du vänta till dess att matchprogrammet är klart för att bestämma datum. Som regel är det hemmamatch varannan veckohelg, ni fâr alltsâ 2 helger att välja mellan i april.

    Tänk ocksâ pâ att exakt datum bestäms en vecka före match, att âka hem pâ en söndag kan innebära att man missar matchen, även om det stâtt att den ska gâ pâ lördagen.

    Vill du ha mânga biljetter ihop är det säkrast att köpa via en lokal agentur. Jag har skrivit om det tidigare, minns inte riktigt vad den heter just nu. Svenska agenter har nästan dubbla priset.
     
  9. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Nu är matchdagarna på klubbens hemsida. 1 eller 11 april är de som kan vara aktuella. 22 spelas El Clasico. Till den har t o m vi medlemar svårt att få flera biljetter.
     
  10. Mykissen

    Mykissen Ny medlem

    Blev medlem:
    7 juli 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej igen och tack för alla svar även om dt kommer lite sent! Haft sverigesemester osv osv;-) men nu e de dags å börja planera och längta till nästa:))

    Jag har matchbiljetter till 22/4;-)

    Har funderat på boende å lutar åt lägenhet när vi e så många småbarn,så man har allt tillgängligt! De jag tittat på verkar hamna på runt 7-8000 för en vecka? Rimligt?

    Har kollat zoo och nåt akvarium som ev utflykter. Någon som vet hur de är?

    Tack igen för tipsen och kom gärna med mer nu när man får leva på fantasier ett halvår eller så;-)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Va' kul att du fått biljetter till den matchen, grattis!

    Zoo:t lär vara bra. Ja, inne i en stad blir det förstås inte som Kolmården. Akvariet har jag varit på, det är riktigt bra. Uppe på Tibidabo finns en nöjespark med åkattraktioner mm och en fantastisk utsikt.

    Du kan hålla koll på bcn.cat medan du väntar på våren. Där finns aktiviteter på stan. Många pågår länge. Du kanvälja engelsk text till det mesta.

    Benvinguts, som välkommen heter här
     

Dela sidan

Laddar...