Registrera fastighet i Sverige, skatta...

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Calderon, 29 juli 2014.

  1. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,
    Jag har just "bemödat mej" med att försöka få reda på vad som gäller angående att informera svenska skattemyndigheter om innehavet av fastighet/er i Spanien. Eller inte. Eller straffavgifter om det inte görs...

    1. Du behöver inte registrera hos svenska myndigheter att du köper/har fastighet Spanien.

    2. Den dag du säljer, det är DÅ du ska informera svenska myndigheter, för att bli beskattad - förmodligen för ev. vinst alltså.

    3. Säljer du med förlust så får du göra avdrag för underskott.

    4. Har du redan beskattats i Spanien vid försäljningen så kommer du att via svenska myndigheter (eller hur det fungerar) få de pengarna tillbaka.

    Ja, det är så här jag fått det berättat för mej av skatteverket. Hoppas att nån har glädje av informationen. :sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Det som ställer till det lite, är att fastigheten är belägen i Spanien och då ska skatt för en vinst vid försäljning betalas i Spanien!
    Medan privatpersonen har sin hemvist i Sverige, och ska skatta där!

    På vinsten ska det betalas 19% skatt i Spanien för icke residenta! Spara alla kvitton!!
    Det är tom så att 3% av fsg beloppet tar Spanska staten som en pant på att du kommer att deklarera vinsten av försäljningen! Det betyder INTE att man kan undkomma enbart med de 3%!

    Den skatt man har betalat i Spanien, har man "till godo" OM det blir aktuellt med ytterligare skatt i Sverige! Men att man får tillbaka den skatt man har betalat i Spanien, det tror jag ALDRIG kommer att hända!

    Till sist..om SKV i Sverige inte vet att "Mr/Mrs X" äger en fastighet i Spanien, varför då ens informerar dem senare vis en försäljning.
    Här gäller nog: Att inte väcka den björn som sover!
     
  4. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Kan ju hålla med dej om din sista mening, men tanken var väl bara att kunna förklara från var man fått de millioner man kammat hem vid en försäljning - och vill komma hem med för att handla bostad i Sverige.... men man kan ju klart vänta tills man bli tillfrågad ;;;).... men då kanske det blir straffskatt i stället ?? Ville egentligen bara informera mej, det var därför jag ringde och frågade...
    Förhållandena kan ju till och med hinna ändra på sej innan en försäljning ev. blir aktuell... men jag är multum sugen på att få bo i TMs nya hus i Punta Prima thumb
    http://www.tmgrupoinmobiliario.com/...era-linea-alicante-sea-senses/Pages/Home.aspx
     
  5. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    I valet och kvalet om en lägenhetsförsäljning skall deklareras i Sverige eller ej. Enda "beviset" på innehav är från en tidigare svensk bouppteckning. Nästa gång det uppstår en bouppteckning så "saknas" den. Anta att det blir ett om ett antal år. Långsökt att någon på skattemyndigheten skulle bry sig. Om man skulle deklarera är det väl inte så mycket det skiljer i beskattning.Vad är skattesatsen i Sverige? 22%?
    Räknar man anskaffningspris på samma sätt vid t.ex arv? Vet inte den slutliga skatten i Spanien ännu så jag får se hur jag gör när den är framräknad.
     
    Last edited: 30 juli 2014

Dela sidan

Laddar...