Registrera en Spansk bil till svensk?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Albin, 6 juni 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Albin

    Albin Ny medlem

    Blev medlem:
    25 februari 2008
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det någon här som vet säkert hur processen går till om man vill ta in en spansk bil till Sverige, och således så omregistera den från spanska registreringsskyltar till svenska?
    Det mesta kan man läsa sig till på Vägverkets och Bilprovningens hemsida, samt har även talat med de om detta, det skulle dock vara kanon om nån har gått igenom detta och kan beskriva gången i denna process.
    Samt det INGEN har kunna svara på är, hur avregisterar man den spanska bilen i de spanska registren?
    Måste man skicka tillbaka de spanska skyltarna?

    Mkt tacksam för att få lite rätsida på detta. :confused:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag känner en holländare som ton sin bil från Teneriffa till Holland. Hade han sparat biljetterna på hemresan (där registreringsnumret fanns angivet) hade han besparat sig ett helvete i byråkrati. Jag tror att det fortfarande finns folk som tror att bara för att vi är medlemmar i en union skulle allt gå enkelt och smidigt - tvärt om! Man kan aldrig påpeka det för många gånger: Eu är den största enskilda ekonomiska störning i Europas ekonomi!
     
    Last edited by a moderator: 6 juni 2008
  4. Albin

    Albin Ny medlem

    Blev medlem:
    25 februari 2008
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    aj då, så det kommer att bli en massa problem och inte gå så lätt eller?
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Holländaren kommer varje år att påföras en bilskatt (eftersom bilen inte skrivits ut) och så länge det finns en skuld, kan han aldrig sälja sitt hus här. Om man vet exakt hur man skall göra går det säkert bra, men det är inte så många som har kunskapen. Många gissar. Jag frågade hur mycket det kostar att registrera om bilen här och fick tre svar:
    1. Ca 900 Euro
    2. Ca 100 - 200 Euro
    3. Det går inte alls.

    Rätt svar är 90 Euro.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Albin

    Albin Ny medlem

    Blev medlem:
    25 februari 2008
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    haha är det sant, jo det är ju så, inte många som vet, MEN många i Spanien säger att dom vet. När du säger registera om bilen "här", menar du att regga om en spansk bil till svensk? För det kostar ju drygt 1200 euros att göra det motsatta.
     
  8. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Kanske är bäst att anlita en Gestoria för detta?
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag har en Citroen Berlingo. De säljs inte registrerade som "turismo" (vanlig personbil) utan som "mixto" (kan används kommersiellt) - populär bil bland hantverkare! Nackdelen är att den måste besiktigar TVÅ gånger per år när den uppnått tio år. Jag kan registrera om den till "turimo" för 90 Euro, det är vad två bilbesiktningar kostar tillsammans. Även om bilen alltid lätt gått igenom besiktningarna är det inget nöje att besiktiga den två gånger per år. Jag har ett och ett halvt år att tänka på saken. Helst vill jag ha en elbil som jag laddar med solpaneler i trädgården.

    Om man vill ta ut bilen ur landet tror jag man skall tala med Trafico. Det är helt gratis.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...