Rättigheter i Sverige om man är skriven i Spanien?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Baggis, 19 mars 2014.

  1. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Nu gäller vad vi har rätt till för sjukvård i Spanien. Flyttar man ner blir det tvärtom, man har rätt till all sjukvård på svenska villkor men inga andra förmåner?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Om du betalar skatt i Spanien tror jag nog att de tar hand om dig om du behöver hjälp...

    Joe ;)
     
  4. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    I Sverige som vanligt?
     
  5. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Detta har tagits upp i massor av tidigare trådar!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Om Spanien ja men sällan omvänt om man åker upp och är skriven i Spanien.
     
  8. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
  9. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag citerar en känd amerikan:

    "Landsmän, fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan vad du kan göra för ditt land."

    Joe :sol:
     
  10. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    I Sverige, till skillnad från t.ex Finland, har pensionärer med sin huvudsakliga pension från Sverige, rätt till samma sjukvård som om de bodde i Sverige när de är "hemma" på besök, även om de är skrivna utomlands.
    Detta är dock undantag sbnarare än regel inom EU, så Svenskar har det extra förspänt.
    Men för sådana som jag, som inte är pensionärer men utvandrat, gäller inte detta. Jag får ta med det blå kortet, och har bara rätt till "nödvändig vård" i Sverige, när jag är där på besök.
     
    Last edited: 22 mars 2014
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Det där var något som, även om det inte berör mig som icke-resident i Spanien, åtminstone jag inte kände till. Tack för upplysningen thumb.
    rocio
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  14. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Aj då! Fast det var ju 4 månader sedan jag läste det, så det kändes väldigt nytt och obekant för mig :wall:.
    rocio
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Du vet jag håller stenkoll på rättigheter och förmåner,
    men dålig pejl på skyldigheter :D

    P :sol:
     
  16. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Oj tandvård också som bör betyda att man lagar tänderna i, eller sänder räkningen till, Sverige.
     
  17. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi fick reda på från vår granne som är tandsköterska och har en kollega i Torre som hon var och hälsa på under sportlovet när dom låna vårt hus att man har 150 SEK om året för undersökning och lämnar man in räkningen till f-kassan får man tillbaka dessa och går man vartannat år så blir det 300.

    //Eckhoff
     
  18. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Det intressanta är dyra lagningar om man kan sända räkningen till Sverige.
     
  19. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Man kan väl rimligtvis inte få bättre ersättning från Sverige än om du bott i Sverige!!!!
     
  20. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Spanien har inga bidrag om man bor där, men man kan tydligen skicka räkningen till FK.
     
  21. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Sjukvård i Sverige för utvandrare

    Reglerna måste ha nog ändrats (kanske i samband med det att papperslösa i Sverige fick rätt til sjukvård) ty när min dotter, som är svensk medborgare men bosatt i USA, var på besök förra sommaren, upplystes hon att svenska medborgare har rätt till vård i Sverige oavsett var i världen är de bosatta. Så hon fick betala en vanlig avgift för besöket på vårdcentralen. I och för sig var det en lindrig åkomma och jag vet inte hur omfattande den rättigheten kan vara. Jag har även läst något om det i sjukvårdupplysningen men kommer inte ihåg detaljer.
     
  22. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag fick beskedet (och svenskt sjukvårdskort) att eftersom jag har min lön (pension) från Sverige så har jag rätt till vård där. De spanska hälsovårdsmyndigheterna skickar tillbaks en del av E121 (S1) efter att ha registrerat det, och därefter kom kortet från Sverige.

    Däremot för fem år sedan när min svärfar (resident i Spanien) ville besöka Sverige fick han i Spanien ansöka om ett spanskt EU-kort (det blå)

    Göran
     
  23. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20

Dela sidan

Laddar...