Pruta/förhandla om pris på lägenhet

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Helena, 1 november 2010.

  1. Helena

    Helena Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    nu kommer ytterligare några frågor från mig. Jag undrar hur man ska veta hur mycket man kan pruta på en lägenhet, alltså vad som i alla fall inte kan anses vara ett skambud men ändå en bra utgångspunkt att förhandla ifrån. Finns det någon viss procent? Är det till mäklaren man vänder sig med förslaget eller ber man advokaten att ta kontakt med mäklaren (eller säljarens advokat kanske...?)?.

    Jag undrar även när man lägger fram sitt bud: Vi tänker oss även att låta en "besiktningsman" gå igenom lägenheten för att uppmärksamma eventuella fel. Förhandlar man först om priset eller tar man först dit en besiktningsman och därefter om allt verkar ok. lägger ett bud?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hej,
    Det beror. Jag prutade rejält och mitt anbud gick igenom, dvs jag fick köpa lägenheten.
    Är säljaren angelägen att göra en snabb affär (ibland måste) kan de acceptera mycket lägre bud än från början. Kanske kan man ge ett "skambud" och höja det om behövs. Det är ju fortfarande köparens marknad...
    Jag gav mitt bud till mäklaren och han vidarebefodrade det till säljaren. Jag vet inte om han fick "övertala" dem att ta mitt bud.
    Jag tror att jag kunde pruta ganska mycket pga att det finns viss renoveringsbehov, men det insåg jag genast. Dock ville jag ha det så och renovera så som jag vill ha det, men kakel osv...Det kan man ju ta pö om pö.

    Jag hade ingen besiktningsman före köpet och jag har inte märkt något konstigt än. Det är ju ovanligt att det ska bli mögel i stenhus, som i trähus i Sverige. Det som jag har sett har varit ytliga mögelskador på väggarna, (beror på fuktighet, när ingen bor och värmer upp lägenheten) som man kan åtgärda relativt lätt.

    Om man gör en besiktning ska man göra det så fort som möjligt, för annars kan någon annan köpa huset framför näsan på dig under tiden du väntar på besiktningsmannen. Det går naturligtvis reservera huset genom att betala en viss summa så att mäklaren tar bort det från marknaden. Denna reservationsavgift ingår in i det slutgiltiga priset i vanliga fall.

    Jag genomförde mitt köp ganska snabbt när jag hade hittat det jag ville ha och allt gick bra. Jag anlitade "Gestiones" som gick igenom alla papper för att se att de var i sin ording. Det var ett klokt val för där fanns ett och annat som jag inte var medveten om, och inte heller mäklaren sa någonting om (om han ens visste).
    Om dú vill veta mer om mina erfarenheter, hojta till!
    Lycka till med husköpet.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Denna reservation får man ju inte tillbaka om man hoppar av. Kallas väl
    enseñal..(handpenning).
    Nalle och Maarli här på forumet vet väl hur det är..:confused:

    Helena: Du får jämföra priserna på liknande aticos. Kolla på segundamano.es
    och idealista.com tex så ser man ju ungefär hur dom ligger. Då ser man ju
    också dom som försöker med ockerpriser..På Idealista ser man priset per kvm
    och ser om det är rimligt. Och sen pruta så mycket som man kan i alla fall.
    Det brukar ge sig..
    En som köpte ett hus här - när man trodde allt var klart-
    kom in från terrassen i sista minuten och gav ytterligare 5000E mindre i bud...
    Då är man mör som säljare och gick med på det också..
    Skulle jag ge bud på den lgh som är till salu i mitt hus här nu, skulle jag
    ge ett "skambud" först på 40.000E. Dom har sänkt den till 50.000E nu från mellan 55 och 60.000E. Blir inte såld..(Ett sovrum)

    Ciao P;;;;;)
     
    Last edited: 2 november 2010
  5. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    runt 15-20 %.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    pruta

    Hur mycket man kan pruta är nog omöjligt att svara på, det beror väldigt mycket på ägarens situation och hur länge bostaden varit till salu...
    Skilsmässor, dödsfall / arvsskiften och om ägaren ska eller redan har flyttat tillbaka till exempelvis Sverige/England/Tyskland/....
    Mäklaren har förmodligen lite koll på detta och jag tror att det är bästa sättet att gå via honom/henne. Mäklaren ifråga vill sälja och förlorar nog inte särskilt många Euro på att ägaren får pruta, utan han/hon vill hitta ett pris som accepteras av alla inblandande
    Min egen erfarenhet är att jag har en ganska klar bild om möjlig prutnivå redan när vi visar bostaden ifråga. Det vi som mäklare inte vet är om bostaden varit till salu hos någon annan tidigare, man byter gärna mäklare när den första eller andra inte lyckas sälja...

    Beträffande besiktningsman så är det mycket ovanligt att anlita en sådan, det är sällan några allvarliga fel eftersom det är stenhus ( ytskiktsrenovering kan behövas )
    Vanligen omfattas bostaden av 10 års bygg-garanti ( via försäkringsbolag ) är det äldre än 15-20 år finns problemen med "mindre bra" elsystem och undermålig dimension av vatten och avlopp - vilket inte är så lätt att se. Många äldre hus är dock åtgärdade och har bättre standard än när det byggdes.

    Beträffande reservationsbeloppet ( vanligen 3000 Euro) så är det nog inte så lätt att få tillbaka det om man hoppar av köpet. Beloppet kan finnas kvar i mäklarens kassaskåp och det är nog inte helt ovanligt att man kan ha det tillgodo hos mäklaren om man hittar och köper något annat genom samma "gubbe" inom ett antal månader
     
    Preciosa gillar detta.
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det är just som du sa, om man hoppar av får man inte tillbaka sin reservationsavgift. banghead
     
  9. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Självklart är det omöjligt att svara på exakt men precis som jag gjorde måste det gå att göra det mellan tummen och pekfingret.

    Hela spreaden som du har erfarenhet av och därifrån hitta någon slags medelvärde. Visst det är svårt om ni inte för statistik över det men det går att höfta.
     
    Last edited: 3 november 2010
  10. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    pruta

    Visst kan man höfta ..
    -allt mellan 0 Euro och 30-40 % så blir ju snittet som du skrev 15-20%
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Hàller helt med Maarli. Det är totalt omöjligt att ge ett korrekt svar. Det kan jag inte ens göra till mina kunder, och dà säljer jag endast direkt fràn oss själv. Däremot kan ett bud pà 40% godtas en dag, medans nästa dag sà godtas inte 10%.

    Handpenningen (arras) behövs inte betalas tillbaka om det är köparen som hoppar ur. Samtidigt sà om säljaren hoppar av sà ska dom betala en straffavgift motsvarande hela handpennings belopp till köparen.
     

Dela sidan

Laddar...