Pensionskassan halverad

Diskussion i 'Spanien' startad av Preciosa, 24 februari 2016.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tyvärr är det många länder som har detta pyramidspel för pensionen.
     
  4. stasse

    stasse Medlem

    Blev medlem:
    20 juni 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13
    Det är inte bara Pensionssystemet som är ett Pyramidspel
    utan det är hela Världsekonomin.
    Ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan den
    Stora Kraschen kommer.
     
  5. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Tror vi har ett halvår kvar men vem vet.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Det här att förbereda sig brukar kallas prepping. Jag har tidigare varit skeptiskt till hela tanken och ansett det vara fullständigt oseriöst konspirationstänk. Men sista halvåret har jag delvis bytt ståndpunkt. Krascher har förvisso alltid förekommit så det är ingen nyhet. Det som oroar är att fallhöjden för gemene man är högre, samt samhällets ökade sårbarhet i spåren digitaliseringen.
    För den som är intresserad kan kika på de här seminarierna från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, där bland andra den hyfsat seriöse Lars Wilderäng talar:
    http://cornucopia.cornubot.se/2015/12/forelasning-prepping-extremt-eller.html
     
  8. MJAC

    MJAC Medlem

    Blev medlem:
    28 november 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Oro kan vara befogad. Europa har 7% av världens befolkning 20% av världens industri och 50% av världens sociala utgifter detta kan givetvis inte fortsätta Anpassningen påskyndas dessutom av den stora invandringen från 3e världen Samtidigt finns en lånebubbla där Både stater och privata aktörer lånar allt mer varav en allt mindre andel används till investeringar, pengarna kommer i allt större utsträckning från pensionssparande, oljefonder och andra kollektiva ägare. Betydande problem kommer garanterat att uppstå när anpassningar blir nödvändiga. Med social oro när folk inte får det som man av tradition har haft rätt till. Dessutom kommer detta att späda på det lågintensiva tredje världskriget som redan börjats av islamisterna. Härutöver är samhället allt mer tekniskt sårbart. Detta motiverar knappast att irra runt i skogen med gevär och gasolkök men bör beaktas vid både offentlig och privat planering.
     
  9. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    I Sverige har vi redan löst problemet med pensionsutbetalningarna.
    Det kom nyligen en skräckrapport från EU-kommissionen där vi i Sverige har näst sämsta pensionerna inom hela EU, 35 % av pensionärerna i Sverige lever under EU:s fattigdomsgräns, bara Estland har det sämre..

    Så illa är det inte i Spanien än, här är man lite mer humanitär mot sina gamla medborgare trots att man har dålig ekonomi.
    En spansk fattigpensionärer som har under 12 000 euro i årsinkomst behöver inte betala någon skatt.

    I Sverige får även de som lever på sin garantipension betala skatt, som ogift får man 7 014 kronor minus skatt, vilket är helt omöjligt att leva på, utan allmosor från andra håll.
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nu lade jag ju in nyheter om Spaniens pensioner här på
    Spanienforum...som vanligt så måste man skjuta på
    Sverige...
    Garantipension i Sverige på mer än 7000:- och man kanske har en hyra på
    5000:- så får man 95% av hyran i bostadsbidrag...Om man inte
    kommer upp till garantipension av nån anledning så får man extra bostadtillägg
    eller äldreförsörjningsstöd.

    12000E/år är en vanlig arbetarlön i Spanien.
    Spaniens fattigpensionärer har 300-400E/mån i bästa fall.
    Inget bostadsbidrag. Finns många som inte ens har pension och
    många står i kön till hjälporganisationernas matutdelning.

    I Spanienforum tycker jag fortfarande att man ska diskutera
    Spanien eftersom det är bra info om man vill bo här nere
    och hur det kan tänkas bli.

    P :coolsmilie:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Vet inte om jag håller med dig om att jag ” skjuter på Sverige ”

    Dock tycker jag att din information om de spanska pensionskassorna är irrelevant för oss eftersom vi aldrig kommer att åtnjuta en spansk pension som residenta.

    Däremot kan jag tycka att min information är av ett visst intresse för en svensk fattigpensionär eftersom kostnadsnivån är betydligt lägre i Spanien än i Sverige, samt att man betalar betalar 20% i skatt ( sink ) på sin pension.

    Din information att en pensionärer med garantipension skulle få 95% i bostadsbidrag är fel.
    Det var så kanske en gång i tiden, för 10-20 år sen, men inte nu längre.

    I PRO tidningen stod det följande:
    Under år 2015 vräktes 211 personer över 65 år i Sverige. Det är en ökning med 19 procent mot året innan, rapporterar Sveriges Radios Ekot under onsdagen.
    Citat 2016-02-03 från Christina Tallberg, ordförande PRO
    - Det är oacceptabelt att äldre människor vräks från sina hem för att de är sjuka. Bara för att de klarar inte längre att sköta sitt hem och sina hyresinbetalningar.

    Som sagt, det faller på sin orimlighet att bli vräkt av sin hyresvärd eller bank om man får 95% i bostadsbidrag.

    Ps. För övrigt så uppskattar jag verkligen dina inlägg.
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Men herregud alltså...Ta reda på fakta innan du skriver!

    Jag gjorde nyss en koll på pensoinsmyndigheten om vilket
    bostadstillägg man får om man har en bruttopension på
    9000:-/mån...Och 5000:-i hyra...Man skulle få nästan hela hyran betald...
    https://secure.pensionsmyndigheten.se/BtpPrognos.html
    Och man kan få bostadstillägg om man har en bruttopension på 13000/mån.
    https://secure.pensionsmyndigheten.se/SaMycketKanDuFaIBostadstillagg.html

    PRO skriver (enl ditt inlägg) att pensionärer blir vräkta pga sjukdom och att dom inte
    kunnat betala hyran...
    Ja det är väl hjälp dom skulle fått pga att dom är sjuka av
    en eller annan anledning och inte kan sköta sig och sitt hem.
    211 st av 2 miljoner pensionärer alltså. Är 211 st för många...ja.

    F ö så är väl det relevant på detta forum att lägga in hur det står till i
    landet för det borde intressera alla Spanienälskare.
    Pensionspengar är ju ett mått på hur läget är.
    F ö så känner jag flera på forumet som har både spansk och svensk pension.

    Jag får välja vilka nyheter som kan läggas in om Spanien, det ser jag
    återigen...Väderleken kanske går bra :(


    P :eek:
     
  14. stasse

    stasse Medlem

    Blev medlem:
    20 juni 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13
    Helt rätt att man kan få 95% av Hyran i Hyrestillägg
    för det har jag vänner som bevisligen har.
    Slutdiskuterat.
     
  15. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    hihi, flytta till skogen är nog att ta oron på för stort allvar. Men du är definitivt inne precis på det som just nu skapar oro i många led. Apropå teknisk sårbarhet. I Danmark slutade bank-id-funktionen plötsligt att fungera och det tog tre dagar att få igång systemet igen. Alltså inga betalningar kunde göras. Tänk om bank-id:et skulle gå ner i en månad. Det skulle inte bankerna klara av. Det säger något hur beroende av teknik vi har blivit.

    Därför är det skönt att gå till min spanska bank och småsnacka med kontorschefen som mest muttrar över hur långsam hans PC är. Där har banken iaf fortfarande ett ansikte.

    ;;;)
     

Dela sidan

Laddar...