pensionen i Spanien

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av elen, 29 juli 2014.

  1. elen

    elen Ny medlem

    Blev medlem:
    5 februari 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    I höst blir jag pensionär, och skriver mig i Spanien. Mitt pension är väldigt låg. SINK skatt är helt ointressant eftersom jag då skulle betala mer. Fråga: jag kommer att behöva deklarera min pension i Spanien, eller hur? Jag har förstått det som att man t.o.m måste betala skatt där också, men får tillbaka allt det om man skickar info till Sverige. Stämmer det? 2) jag har också förstått att om man har pension från att vara statligt/kommunalt anställd så är den skattefri i Spanien. Ska jag alltså INTE uppget min pensionsinkomst när jag deklarerar i Spanien? (90 % av mitt arbete har varit sådant)
    mvh
    Elén
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. tokean

    tokean Medlem

    Blev medlem:
    5 juli 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Varför skall du skriva dig i Spanien? Holaa
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tjänstepension från offentlig sektor beskattas endast i Sverige.
    Tjänstepension från privat sektor beskattas i Spanien, Sverige får beskatta om man behåller det svenska medborgarskapet.
     
    Last edited by a moderator: 30 juli 2014
  5. stasse

    stasse Medlem

    Blev medlem:
    20 juni 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13
    Blir det inte automatiskt Sinkskatt om man skriver sig i Spanien?????
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271

    Nej, det måste man ansöka om hos Skatteverket.
    En förutsättning för att kunna få det är att man inte har väsentlig anknytning till Sverige och inte vistas i Sverige stadigvarande.
    /Helen
     
  8. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    När man har flyttat "definitivt" så kommer det ett jättetjockt kuvert från Skatteverket. Där får man ansöka om bl.a. SINK. För att det ska godkännas måste man kunna visa upp en Spansk deklaration eller intyg från en icke namngiven Spansk myndighet. Klart och tydligt från en Svensk myndighet!!! :confused:

    Sen diskuterar vi ibland hur krånglig byråkratin är i Spanien));)
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    På den tiden vi skrev ut oss krävde Skatteverket ett intyg som visade att vi betalade skatt i Spanien. Det skulle de inte gjort. Jag känner till bestämmelserna bättre än verket. Skatteverket har ingen rätt att avkräva ett intyg på att man betalar skatt. Dessutom skulle det ta ett år extra innan man fick ett sådant intyg (eller den spaska deklarationen). Det var samma vals när vår som skulle ansöka om SINK. Vi påpekade att de inte hade rätt att begära skatteintyg och något sådant skulle de ALDRIG få. Däremot skickade vi en kopia på vår registreringsbevis på sonens hund. Där står han som ägare.
     

Dela sidan

Laddar...