Parkeringsböter med hyrbil, måste man betala?

Diskussion i 'Spanien' startad av wolfieman, 1 januari 2013.

  1. wolfieman

    wolfieman Ny medlem

    Blev medlem:
    1 januari 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag var för en tid sen på Mallorca och hyrde bil hos Hertz tror jag det var. I Magaluf var det väldigt nitiska poliser som hade satt böter på 200 euro, eller 100 om man betalade inom 20 dagar. Jag slängde boten och tänkte inte mer på det, men för några dagar sen dök boten upp hemma. Tydligen så lämnar hyrbilsföretaget ut min adress till polisen.
    Jag inser att det rätta är väl att betala, men nu är beloppet uppe på 200 euro vilket jag tycker är väl saftigt. Är det någon som vet om det är värt att chansa och inte betala?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Glöm det, du skulle ha betalt med en gång så hade du sluppit den högre avgiften i stället för att nonchalera den. Spanien har avtal med Sverige som alla andra EU länder och skickar den till kronofogden om du inte betalar. Sorry men så är det.
     
  4. wolfieman

    wolfieman Ny medlem

    Blev medlem:
    1 januari 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, tack för svaret, blir väl till att bita i det sura äpplet...
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    OK!
    Med skammens rodnad på kinderna redface erkänner jag att vi, ett sällskap på 5 personer, "råkade ut för" parkeringsböter just på Mallorca för 3 och ett halvt år sedan. Vi gjorde som många andra, vi slängde boten och hoppades på turen. Vi har ännu inte fått någon påminnelse om denna skämmiga företee'lse.
    Med detta vill jag bara lätta mitt skamlösa hjärta och jag vill verkligen inte uppmana någon till att begå detta brott, som det ju faktiskt är. Till vårt försvar vill jag i alla fall nämna att vi inte hade uppmärksammat att det var P-förbud där vi parkerat. Förlåt, förlåt, jag ska aldrig göra om det någon fler gång. (Det var inte jag som körde)
    rocio ;;;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. wolfieman

    wolfieman Ny medlem

    Blev medlem:
    1 januari 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Nja, parkeringsböter är väl inget brott egentligen.
    Jag ju påminnelse hem till Sverige och då känns det ju som om man inte kommer undan.
     
  8. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    själv så kom jag undan, fick en parkeringsbot sommaren 2010 med en hyrbil i Alicante, men än har den inte dykt upp här i Sverige :) Vet andra bekanta som också sluppit, så det kanske är beroende på vilken hyrbilsfirma?
     
  9. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    En parkeringslapp är inte någon bot utan en administrativ avgift i Sverige. I utlandet kan en parkeringsförseelse ibland var en administrativ avgift, ibland en bot.

    Mig veterligt finns inga avtal om att driva in pengar för parkeringsförseelser inom EU. Däremot kan myndigheterna i ett land använda sig av ombud i annat land för att få in pengarna, men det förutsätter att man vet vem som äger bilen. Oftast är arbetet med att finna ut detta inte värt kostnaderna varför parkeringslappen rivs.

    Har man hyrt bil, måste hyrfirman = ägaren till bilen betala ”böterna”, men kan i sin tur kräva den som hyrt bilen och gjort sig skyldig till förseelsen. Hyrfirman har namn, adress m m och kan lätt vända sig till inkassofirma i Sverige och då är det nog omöjligt att komma ifrån betalningen.
     
    Last edited: 2 januari 2013
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Oj, vilken lättnad, Carl!
    Då är jag och mina vänner inga brottslingar om samma regler gäller i Spanien, eller åtminstone på Balearerna, som i Sverige. Då är vi bara administratiavgiftssmitare. Det låter lite mildare liksom. :)
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Men syndare som alla vi andra :) (Försökte med en lämplig ikon men lyckades inte)
     
  13. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Vad jag vet maler myndigheternas kvarnar långsamt.
    Jag var nu ihöstas i Tyskland (broderfolket ni vet) och körde som en vilde, men trafiksäkert, och fastnade i en trafikkamera. Lustig bild av en överraskad förare (jag) som de sände hem till mig med bifogade böter.
    Jag hörde mig för hur det brukar gå om man struntar i böterna. Inom sin tid skickar de betalkravet till svenska kronofogdemyndigheten eller någon inkasso.
    Dessa lägger på sina avgifter, kanske 500kr?, och driver garanterat in beloppet. Min bot var hör och häpna 25€, vilket gjorde att jag blev väldigt glad för första gången när man fått böter.
    Att betala det via nätet var mycket komplicerad, men det gick till sist....;)
    Jag råder dig att betala "frivilligt"...
     
  14. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jo, det är nog så. Gör man säg skyldig till ett trafikbrott är det svårare att klara sig. En enkel parkeringsförseelse (som inte är något brott) handhavs oftast av lokala myndigheter (kommuner etc), som oftast inte har möjlighet att driva in parkeringsavgiften. Det skulle i så fall kosta mer än det smakar. Men man kan aldrig vara säker.

    Biluthyrningsfirmor och särskilt de stora kända har säkert lättare att få in pengarna.
     

Dela sidan

Laddar...