Om spanska telefonnummer

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Peztis, 13 januari 2015.

  1. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Efter lite önskemål i en annan tråd...

    Jag skrev i min blogg om de olika spanska telefonnumren men det är klart att de även bör lyftas fram här. Så här är det lite kortfattat:

    När vi flyttade hit till Spanien fick jag tidigt höra att telefonnummer som börjar med 6 är mobiltelefonnummer, de som börjar med 9 är fasta och börjar det med 902 ska man akta sig noga, de kan kosta en mycket då de reducerade avgifterna man oftast har i sitt abonnemang inte gäller.

    900-nummer ska det vara kostnadsfritt att ringa, som de svenska 020-numren.
    901-nummer är lågprisnummer, man betalar mindre för ett samtal till en annan provins, ligger företaget i samma provins är det kostnadsfritt.
    902-nummer gäller inte de reducerade avgifterna man oftast har i sitt abonnemang, därför kan minutkostnaden från en mobil bli väldigt hög.
    905-nummer är riktiga betalnummer, sådana som används för att samla in pengar och vid telefonröstningar osv.

    Det finns sidor där man kan slå in 902-numret och få reda på de alternativa "normala" numren som är kopplade till företagen.
    Här t ex: No Más Números 900 eller No Más 900. Sedan vet jag inte om det funkar.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    ska bara pàpeka
    901 nr Är där uppringaren betalar en liten del, resten betalas av mottagaren.
    902 nr är där hela kostnaden betals av uppringaren, men kostnaden är liten, ligger pà lokalsamtalsnivà.
    Dessa kostnader räknas ifràn din fasta telefoni. ifràn en mobil kan det bli mycket dyrare.

    Betal tel (tarot, spàgummor och annat skit) som börjar pà 803, 806, 807. Kan kosta hur mycket som helst.


    900 och 800 nr ska vara gratis.
     
  4. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Gäller alla dessa nummer företag eller kan det även vara privatpersoner? Och hur är det med alla nummer däremellan, typ 903, 904, 906 osv?
     
    Last edited: 13 januari 2015
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Utan att veta skulle jag tro att det i stort sett endast är företag som har dessa olika sorters nummer.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Du màste vara momsregistrerad för att ha ett sànt nr.
    903,4 och 6 används inte längre.
     
  8. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Läste någonstans att polisen har 902, måste man alltså betala en massa för att ringa polisen?
     
  9. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Lokala polisen i Torre har 092
     
    Last edited: 13 januari 2015
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det var jag som skrev om det.

    Om man vill ringa polisen och prata engelska har de ett 902-nummer, närmare bestämt detta: 902 102 112.

    Första gången jag ringde det så kom jag till vår lokala polisstation, andra gången kom jag till en i Madrid så det är ett uppsamlingsnummer.
    Jag ringde dit för att anmäla vårt inbrott och tur var ju det för poliserna på den lokala stationen som sedan tog emot oss kunde inte mycket engelska.
     
  13. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag har inte testat, jag fick en lista med bra att ha nummer av Abaco när jag var nere i November. Det är mycket möjligt att listan jag fick inte var uppdaterad, jag är hemma i Sverige så jag kan inte testa heller.

    Edit:
    Gjorde en snabb googling och det verkar som om numret fortfarande fungerar. Men att dom bara pratar spanska på det numret.
    http://www.torrevieja.es/sal/ayuntamiento/policia local/policia local/
     
  14. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
  15. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    Dölja tel. numret

    Kan man dölja mobiltelefonnumret i Spanien, som man kan göra i Sverige?
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Beror pà din operatör, men ja, de flesta har väl det med i ditt abonnemang
     
  17. Knut

    Knut Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2013
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    3
    Något de flesta inte vet är att det nuförtiden också finns mobilabonemang som börjar med siffran 7. Jag har själv ett och det leder ofta till lätt förvirring när man ger det till folk som vill ha det till att börja med en sexa :)
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja i alla fall på Más Movil och Movistar.
    Slå #31# före numret så blir det anonymt för mottagaren.
    Samma siffror som i Sverige.

    Chao P :sol:
     
  19. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Alltså jag är dum dummare dummast men förklara lite bättre snälla P. Ska jag slå detta nummer innan jag ringer så att mottagaren inte ser varifrån samtalet kommer? Har inte hört att man kan göra så, varken i Spanien eller i Sverige. Men det vore ju ypperligt om det fungerar...
     
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Man är inte dum för att man inte vet allt :D Jag vet ju inte ett dugg happy

    Jo. Om du har ett mobilabg med nummer som syns hos mottagaren
    när du ringer och helt plötsligt vill du inte att han/hon/dom ska se ditt nummer denna gång...alltså tillfälligt.
    Då - slår du #31# och direkt efter slår du det nummer som du ska ringa. Med ev landsnr, i fall du ringer utanför landet.
    Prova hos nån som har mobil eller om du har två thumb
    Chao P :sol:
     
    Last edited: 14 januari 2015
  21. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Oftast kan du ställa in det i din mobil ocksà, sà att du alltid ringer med privat nummer.
     
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja fast det är inte så smart för jag känner många som inte svarar
    på okänt nummer :D Därför är det bättre med tillfälligt, IMO :)

    P :sol:
     
  23. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jo, Preciosa, du vet MYCKET! Tack så mycket. Tackar och bockar!
     

Dela sidan

Laddar...