Om någon tar din boning...

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av SolenLyser, 21 mars 2017.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Bostadsockupationer som är en grasserande farsot i Spanien och som får allt större proportioner över hela Spanien. Även på avlägsna Kanarieöarna.
     
    mixt och erkki gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mic

    mic Medlem

    Blev medlem:
    15 juli 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    7
    Kan det verkligen var så illa. Vill åka ner direkt till mitt tomma hus
     
  4. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Kan vem som helst byta lås var som helst?? Det stod att även hyresgäster skulle se upp,,
    Näää,,Jag byter låset innan vi åker hem så är kåken min,,
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Vi har haft detta i vår urbanisation. Legal hyresgäst som betalade första hyran.
    Därefter låsbyte och 5 års helvete för ägaren.

    När ni läst detta så är kanske tanken på uthyrning lite mindre lockande.......
     
    erkki gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag känner bra till ockupationer sen åratal och det har skrivits om det även i "reklamblaskor". Fenomenet har ju funnits i decennier,
    kanske alltid då man måste köpa bostad här nere. Och det har många inte råd med.
    Jag är i alla fall tacksam för dom svenska och norska "reklamblaskorna" som informerar skandinaver om det mesta eftersom
    dom flesta inte kan läsa spanska tidningar. I spanska står det ofta om ockuperade bostäder. Stod mycket om huset jag nu
    bor i tex där 6 lgh varit ockuperade länge. Skandinaver skulle inte veta värst mycket om sina områden om inte
    svenska/norska tidningar fanns att läsa.
    Vilka tidningar har inte reklam för att gå runt? Presstöd finns inte, jobba ideellt?
    Chao P :cool:
     
    DiBo, Ricber, Farbror Sven och 2 andra gillar detta.
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Man skulle haft ett hederligt gammalt 7 tillhållarlås. Det skulle de varken kunna öppna eller byta , jag har tänkt tanken!!
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Dom där regellåsen eller vad det heter är väl rätt svårforcerade? Och även dom låsen som har
    "pinnar" som går in i karmen. Jag har det nu men skulle gärna har rejas också. Gallerdörr...
    "Dom" försökte gå in det sista dom gjorde innan avhysningen från dom 6 banklägenheterna när det bara var låset med pinnarna in i
    karmen men det misslyckades. Ett stort hål blev det där låset satt men "metallpinnarna" i karmen satt kvar och låste
    dörren...Var väl brådis annars hade väl karmen rykt.
    Det var inte bara folk som nämndes i bloggen i första inlägget (med hård vokabulär) utan även några "vanliga" spanjorer också. Inget jobb och
    understöd. Undrar vart dom tog vägen.
    Hoppas dom som hade barn fick nån bostad av de sociala i alla fall oavsett vad man kan tycka om
    ockupation.
    Sen tycker jag att eftersom bankerna låter bostäderna stå tomma i åratal och i princip överger
    fina hus (som i "mitt" hus) och låter dom förfalla istf att sälja med lägre pris är bedrövligt. Nu har dom sänkt och redan
    är flera sålda samt någon reserverad. Perfecto men 8 års lidande för ägarna av dom andra lgheterna.
    som inte kunnat bo här men betalat och betalar på lån...
    Chao P :)
     
    Last edited: 22 mars 2017
    DiBo, Farbror Sven och teddi gillar detta.
  10. goslik

    goslik Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2015
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    42
    ja då slår dom ut en ruta eller altandörr.Tror att så länge polisen nonchalerar det finns ingen bra lösning.äganderätten måste börja respekteras och skurkar lagföras. viktigt att hyra eller köpa i områden bebodda hela året och med bra grannsamverkan. jag själv skulle nog anlita några att slänga ut dom. mvh
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
     
    Last edited: 22 mars 2017
    erkki och SolenLyser gillar detta.
  13. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej sen förstår jag inte varför Svenskar har en Svensk flagga vid sitt hus när dom är här och tar bort den när dom åker hem för det är ju att visa att bostaden är tom för tjuvarna ?????
     
  14. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Lagen om besittningsrätt är sanslös,,Det fick ett par sommarstugeägare bita i in Sverige,,Där hade zigenare ockuperat stugan,,Polis var maktlös,,
    Kanske nåt liknande här??
    Man måste ju tycka att den som äger bostaden har besittningsrätt på sin sida,,Menmen,,Håll sams vänner,,Ja gillar detta forum,,:):):)
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

Dela sidan

Laddar...