Om den kära TV:n…

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av McAber, 3 augusti 2012.

  1. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Av en ingivelse ringde jag upp en bekants exfru, en taro spelande och djupt religiös person (hon tror stenhårt på horoskop).
    För henne var skilsmässan förväntat, då korten hade aviserat detta redan långt innan det faktiskt hände. Hennes mans version var, att droppen var då hon beklagade sig för honom att “ Jag kunde ha fått vem som helst”.. och hur Venus stod i förhållande till Jupiter spelade faktiskt ingen roll för honom i hans beslut…
    Nå, väl, jag berättade för henne, att jag tänkte göra ett alvarlig försök att studera mer specifikt den kvinnliga psykologin, men hade lite besvär med att hitta litteratur om ämnet.
    En del (politiskt korrekta personer) säger att det finns inget “kvinnligt psykologi” utan en gemensam för bägge könen. Sedan finns det mängder med böcker om “hormonbalanser” före och efter menopausen med medföljande besvär, alltså ingen nyhet direkt..
    Jag ville ha något ämne där en större grupp kvinnor känner sig bekväma, men där inga män är med och “stör stämningen”. Efter diverse utsvävningar mellan hästar, parfymer, Tom Jones, magnetsulor, (och något annat - jag tappade fokus - då jag förundrades över simultankapaciteten) kom hon fram att det lättaste grundkursen för mig var att se några avsnitt ur TV serien “Kvinnofängelset”. Av en händelse har hon några DVD skivor inspelade, kommer med posten. Som motprestation skickade jag henne en märklig amulett som jag köpte i en loppis nära Rennes. Efter en försäkran att det var ingen budskap eller annat “lurt”, jag köpte den bara för den var tilltalande och mystiskt, men tror nu att hon får mer ut av den än jag…
    Nu en vecka senare, och två avsnitt “Kvinnofängelset”, är jag fullständigt vilsen.
    Kära nån, att flickor kan generera intriger ur ingenting. Jag trodde att krävdes något konkret litet fäste att börja med korthusbygget, med de går på imaginära wibbar och lyckas engagera halva anstalten i projektet som plötsligt känns viktigt. Just innan migrän attacken upplöses intrigen till skratt salvor ( av Baryton karaktär) och en ny intrig börjar…
    Hur orkar de ? Hur orkar publiken?
    Serien är mycket speciell, enbart kvinnliga tittare, och blottlägger könsskillnader åtminstone för män, med dramatiskt tydlighet. Helt klart värt att se. (för män alltså)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    har inte tittad på svensk TV på länge: inte hunnit köpa TVn än trots att jag nu har bott drygt två månader i Sverige. Men det är sommar. När November kommer vem vet? I alla fall tack för tipset. ;-)
     
    Last edited: 5 augusti 2012
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Mer tips: Skaffa bra bócker istállet...
     
  5. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Eller för den late, titta på film!

    http://is.gd/6favwb

    Men var lite försiktig på de filmer dār de ber dig installera en speciell plug-in for at kunna se. Själv så hoppar jag alltid över dessa filmer, men du gör så klart precis som du själv vill. I övrigt så ār det mestadels nya och riktigt bra filmer & TV serier (på engelska utan sub text)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Ingen fara, Rinconada, jag har en Kindle - den rymmer många böcker. Och så har jag också biblioteket nära för böcker på svenska.
    Tillika en zero gravity (?vad kallas det på svenska?) fåtölj på den inglasade balkongen. Alltså väl förbered att leva gott i Sverige ett tag ;:;;)

    Vad gäller filmer och TV serier så i USA hade jag Netflix med utbud från hela världen och på flera språk men den är tyvärr inte tillgänglig i Sverige :-(((
     
    Last edited: 5 augusti 2012
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    I biblioteken kan du lána även filmer, dock gamla (oftast) men ändá.
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    kanon länk!!!
     
  10. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Håller med föregående talare. När programmet saknar en "spelare", eMule, divX eller xvid så kan man för att vara säker och virusfri avsluta samt installera dessa från deras egen resp. hemsida. Funkar kanon.

    thumb
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
  13. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Snusbra link kompis! :D
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi ser på tysk tv via satellit helt gratis - otroligt stort utbud med hög kvalitet. Jag har en dator ansluten till TV´n och kan därför se på strömmande media via internet. www.dreamfilm.se var ett mycket bra tips. Tack! Vår son valde "Stig Helmer Story", den säljs inte i Spanien! Vi valde att gå på livekonsert med Los Sabandeños:

    http://www.youtube.com/watch?v=WxzVFmONyAg

    Jag funderade litet på det där med fildelning - som är förbjudet i Sverige. Nu är funderingen slut.
     
    Last edited by a moderator: 12 augusti 2012
  15. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Intressanta uppgifter från olika håll. Många TV-kanaler, både svenska och utländska, t.ex SVT play och BBC-kanalerna håller ju hårt på sändningsrättigheterna. D.v.s. OS från London kan man bara se om man befinner sig i Sverige eftersom SVT känner av via IP-adressen var datorn finns. Man kan heller inte abonnera på Via Play från ett annat land. Jag har fått hjälp att lösa detta. BBC .s alla kanaler fungerar utmärkt, men de svenska kanalerna sätter jag inte mitt huvud på förrän jag har testa det när jag flyttat till Nerja 28/10.

    Eftersom det inte är fråga om hacking eller illegal fildelning men ändå lite suspekt lägger jag inte ut info öppet utan ber intresserade att ta kontakt via PM. Hoppas att jag inte bryter mot några forumregler nu eller trampar någon på tårna.

    Hälsar Göran/2mån, 10 dagar kvar!spainsmile

    Skall tilläggas att det här med dold "svensk" IP adress inte gäller sajten Anonine. Det de tar betalt för kan man lika gärna göra själv.
     
    Last edited: 12 augusti 2012

Dela sidan

Laddar...