Oljeborrningar kommer igång på Kanarieöarna

Diskussion i 'Kanarieöarna' startad av jonnyx, 13 augusti 2014.

  1. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Last edited: 13 augusti 2014
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Finns tydligen olja utanför Costa del Sol ocksà som tills nu varit för smà för att vara intressanta, men nu ar de tydligen fàtt upp ögonen för dessa ocksà
     
  4. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Både Kanarieöarna och Costa del Sol är ju till största delen beroende av turisinkomsterna. Jag tycker det verkar ren idioti att på något sätt riskera dessa. Ett stort oljeutsläpp och turistindustrin lär förlora miljarder..
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Den välfärd vi har idag bygger på att vår dagliga energikonsumtion till 80% kommer från olja. PP borde inse att framtiden ligger i att ta tillvara energin från solen. Idag tar vi bara tillvara 1% av solens strålar. Vi förbrukar i vårt hus mellan 8 och 9 kWh per dygn. Produktionen är nästan till 100% baserad på olja. Om inte PP hindrade mig skulle jag genast sätta upp en 240 W solpanel.

    https://www.youtube.com/watch?v=T7dY76f-3Jw#t=75

    En solpanel på 240 W skulle ge oss en genomsnittlig minskning av förbrukningen med 1 kWh per dag. Det motsvarar för vår familj 11 - 12 % mindre oljeberoende.
     
    Last edited by a moderator: 14 augusti 2014
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Det finns ingen som hindrar dig, varken PP eller någon annan. Du kan i och för sig behöva bygglov, tillståndet är beroende på hur du bor. Så länge du inte kopplar in den på det vanliga elnätet utan har den som ett separat elnät är det inga som helst problem. (Jag har själv solpanel).:sol:
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Alla här är emot borrningarna, men egentligen är det ganska meningslöst eftersom Marocko ändå kommer att borra på sin sida, och blir det ett utsläpp kan det lika gärna bli där...
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Paulino Rivero, president för den Kanariska regeringen hotar med att bryta relationerna med Centralstyret. Det handlar nog mer om vem som skall ha sista ordet än om eventuella hot från oljespill. Som Pooh riktigt påpekar borrar Marocko utan att bry sig det minsta om Spanien. Vem mins år 2003 då Prestige sjönk utanför Galiciens kust? 10 miljarder räknade man att det skulle kosta att rensa kusten från oljespill.

    Beträffande mina möjligheter att producera el i vårt hus, jovisst kan vi det, men då tvingas vi lagra energin i dyrbara batterier. Varken bra för miljön eller min plånbok. Vitsen var just att utnyttja elnätet som ett stort batteri. Ingen röst till PP således!
     
    Last edited by a moderator: 16 augusti 2014

Dela sidan

Laddar...