Nytt jobb, skatt, NIE och div frågor

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av rockerboss, 26 april 2015.

  1. rockerboss

    rockerboss Ny medlem

    Blev medlem:
    9 september 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Äntligen har jag fått arbete i Spanien.
    Nu undrar jag om någon har något hum om hur mycket skatt man betalar på en månadlön på 1500 EURO.
    Och så undrar jag hur skatten används. Ingår pension i den, eller ska man spara själv? Ska man teckna sjukförsäkring?
    Har i dagsläget NIE nummer eftersom jag äger hus, men det är väl ej recidensia, kan jag tänka. Ska man ändra det? Eller vänta de 180 dagarna?

    spainsmile
    Jessica
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rockerboss

    rockerboss Ny medlem

    Blev medlem:
    9 september 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Puffar
     
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Är du 3 månader i följd i Spanien så ska du ansöka om residencia. Är du mer än halva året i Spanien så blir du automatiskt resident men du måste fortfarande gå igenom proceduren med ansökan och få ditt gröna kort. Har för mig att om "de" kommer på dig så kan du bli bötfälld annars. Har ingen aning om hur stor den risken är dock.
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    I din lön (om du är anställd under ett vanligt kontrakt och inte autonomo eller annat) ingàr pension, vàrd, arbetslösförsäkring..)
    Om du har en bruttolön pà 1500 fàr du ut ca 1200 i màn
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej .Är du 3thumbthumb månader i följd i Spanien så ska du ansöka om residencia.Stämmer inte Är du mer än än halva året i Spanien så automatiskt resident Stämmer inte Men du måste fortfarande gå igenom proceduren med ansökan och få ditt gröna kort .Stämmer Om de kommer på dig så kan du bli bötfälld .Minimal risk .För har man bara pengar så kan man bo här hur länge man vill thumb
     
  8. rockerboss

    rockerboss Ny medlem

    Blev medlem:
    9 september 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så jätte mycket. Det betyder alltså att man borde skriva ut sig från sverige och skriva in sig här då? Hur gör man det, skattemyndigheten i sverige förstår jag, men här i spanien? Är det risk för dubbelbeskattning och sånt krångel med svenska skattemyndigheten annars kanske?
     
  9. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej Skat teverket har information om detta sök på arbeta utomlands thumb
     
  10. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Den här har gnagt i mig ett tag...Gillar ju inte att ha fel. ;)
    Det som jag markerat med färgad text är erkkis kommentarer på mitt inlägg.

    Nu har jag äntligen hittat det där om tre och sex månader (nej, jag har inte letat ihjäl mig, råkade på det bara) och det står att läsa om det här och här, att bor man här i tre månader så ska man ansöka om det gröna kortet, Certificado de registro de Cuidadano de la Unión.

    I den här meningen "Är du mer än än halva året i Spanien så automatiskt resident " borde jag ha uttryckt mig som "anses du vara resident", alltså ska man ansöka om det gröna kortet.

    Och jag gillar inte den sista kommentaren, om jag fattar den rätt. think
    Menar du att bara för att någon har pengar så ska den kunna betala sig ut vilka olagligheter som helst? ;;;;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej Peztis vad jag menar med pengar är om man hyr ett boende här så kan man bo hyr länge som helst jag vet att det är olagligt som mycket annat som att köra en svensk bil här år efter år och att köra spansk regad bil om man är bofast här med svenskt körkort sen är jag inte bra på att läsa engelska men jag läser ofta din blogg .Sen undrar jag om det är samma regler när man flyttar tillbaka till Sverige .Göran har gjort det så han borde veta .Sen är det många om här på Forumet om olika frågor som kan förvilla många som är här och läser men du verkar veta det mesta och lite till .Ha de bra i värmen
     
  13. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Ja, det vore väldigt intressant att få en rapport ifrån Göran med hur det är att "ta sig in i" Sverige igen.
     
  14. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Sydlänningar.

    Att ta sig tillbks till Sverige igen är ing större problem. Utgångspunkten är tt jag är resident. Första vardagen i Sverige skall man besök närmaste skattekontor och meddela sin adress i Sverige. Sedan är man i rullorna igen. Enligt uppgift (ingen var riktigt säker) så meddelas spanska registerhållarna om dett, men har fått rådet att skriva till senaste bosättningskommunen.

    Göran
     
  15. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej

    Att spanska folkbokföringen meddelas automatiskt har jag aldrig hört, men nya regler kanske. Ett tips är att när du väl kommit in i "rullorna" igen är att skaffa ett personbevis på engelska (stämplat och underskrivet av handläggare) som bevis på din folkbokföring i Sverige. Förhoppningsvis godtar Spanien detta som bilaga till din skrivelse.
     
  16. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Läste också någonstans att man måste skriva ut sig från Spanien likväl som man måste skriva ut sig ur Sverige.

    Men det är ju i alla fall trösterikt att det verkar så enkelt, Göran. Utifall att...
     

Dela sidan

Laddar...