Nytt boende

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Anna-lena, 23 juni 2014.

  1. Anna-lena

    Anna-lena Ny medlem

    Blev medlem:
    22 mars 2014
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi åker ner för första gången till vårt hus tänkte fråga om ni har bra tips på ha med sig grejor från Sverige
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Allt finns att köpa här, nästan. Ta med personliga saker som ni vill ha, tycker jag. Jag har forslat ner (i handbagaget!) bordslampor, prydnadssaker, foton, ljusstakar, böcker...Sen har jag tagit ner egna lakan, handdukar, gardiner, även om allt fanns i lägenheten. Men jag ville ha mina egna. Jag flyger inte längre med Ryanair och kan ta med 23 kg + 10 kg i handbagaget. Det blir en del böcker och annat...
     
  4. ulfmal

    ulfmal Ny medlem

    Blev medlem:
    2 november 2013
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    köp (få tag på) en EU pall med 3 st pallkragar 80x120 som motsvara 1kubikmeter.
    Det kostar 2500kr med Bjuvfelts åkeri att frakta.Dessutom hämtar dom upp ditt gods, åtminståne i Stockholm för den pengen. Tillägg för utkörning i Torrevieija 35 eur.
    det får plats otroligt mycket prylar i en sån sändning.;;;)

    //Uffe
     
  5. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Sängar, om ni inte gillar den spanska varianten.
    Klorin med lite malla i. Den de har här är inte lika bra.
    Diskborstar, stålull och grillkryddor, även citronpeppar är svårt att få tag i. Kör ni stor frakt så är nog en knippe 3 meters parasoll från Biltema á 299 spänn inte så dumt heller. De äts upp fort här nere och är klart dyrare, om nu priset spelar någon roll.
    Annars finns nog det mesta att få tag i på plats.

    /Rottweiler
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Dagotto

    Dagotto Ny medlem

    Blev medlem:
    16 juni 2014
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0
    Kanon tack för all info vi åker snart ner vi med.
     
  8. Dalevi

    Dalevi Ny medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tar med brassestolar från Sverige 1g/år. Det går 4 st på 20 kg bagage med Norweigian. De solstolar som finns för att ta med till stranden är både dyra och dåliga i Spanien så det lönar sig.
     
  9. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Att ta med personliga saker kan vara viktigt för trivseln, men att släpa ner brassestolar eller parasoller verkar inte riktigt klokt (förlåt, men några här skämtar kanske ?)
    Allt finns att köpa i Spanien, t om diskborstar numera (Domti).
    Och beroende på var man bor kanske det inte blir så dyrt att åka till Ikea om bara svenskt är bra.
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Diskborstar finns, javisst, men de är ganska dyra i jämf. med svenska. jag köper i Sverige 3 st för 10 kr. Här kostar en!!! ca 5 kr...Samma gäller för kökssvampar, modell mindre, ena sidan grön. Billigare i Sverige. Även vanliga disktrasor billigare i Sverige, om man köper storförpackning. De väger inte mycket i bagaget.
    Kryddor är ganska billiga, de vanligaste kostar 0,49 i Lidl. Lite mer hos andra aktörer. Men allt finns inte här. Och det kanske inte spelar ngn roll vad det kostar.
    Jag har inte heller hittat citronpeppar eller Herbamare här.
     
    Last edited: 24 juni 2014
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Mia63

    Mia63 Ny medlem

    Blev medlem:
    12 oktober 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Håller helt med dig Ran22, släpa på parasoll, brassestolar, helt sjukt. Vi köpte ett på Alcampo för 24€ (3 m) Och strandstolar som hållt i flera år. Svenska kryddor finns på Matboden i Torrevieja och mycket mer om man saknar något svenskt.
    När vi kom ner för 15 år sedan då fick vi ta med oss saker men idag finns ALLT bara man tittar sig omkring. hjärtaa
     
  13. svpecali

    svpecali Medlem

    Blev medlem:
    3 juli 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har nyss köpt lägenhet i Nerja och vad jag inte fått tag i är en vanlig hederlig rotborste och enfärgade större dukar.

    Något som jag inte hittat billigt i Spanien är täcken, kuddar och påslakan. Då jämför jag med Jysk i Sverige där man kan köpa täcken och kuddar för 50kr och påslakan + örngott för runt 100 kr. Jag har varit på både IKEA och Jysk i Malaga, men priserna i Sverige är bättre på dessa saker.

    Nu är det ju en bit mellan Nerja och Torrevieja, så det kanske inte är lika där.
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Täcken kan du hitta till bra priser hos Carrefour. Jag köpte en bra duntäcke där för 26€, för en tid sedan. De har även vanliga täcken.
     
  15. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Vi ska ju flytta om en månad, lakan osv är alltså något som vi inte bör slänga låter det som...

    En sak som jag har förvånats över är priserna på sololjor i Spanien. Är inte det rätt dyrt där? Har för mig att de brukar ligga kring 10-14 EUR beroende på solfaktor, jag har köpt samma märke för 50-60 kr i Sverige på Rusta och Lidl.
     
  16. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Ursäkta min dumhet!
    /Rottweiler
     
  17. svpecali

    svpecali Medlem

    Blev medlem:
    3 juli 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    På Eroski säljs Nivea och Delial solkräm för samma pris som i Sverige (Åhlens eller Kicks), men det finns andra märken som är väldigt billiga. Vad jag har sett har Lidl samma priser i Spanien som i Sverige.
     
  18. tokean

    tokean Medlem

    Blev medlem:
    5 juli 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0
    Ni är ju i Spanien. Inte Sverige. Någon skillnad måste det väl vara. Hoppas Ni trivs ändå. Holaa
     
  19. svpecali

    svpecali Medlem

    Blev medlem:
    3 juli 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    :sol: Naturligtvis trivs jag! Att köpa en lägenhet i Nerja är nog det bästa vi har gjort. Men det är mycket som ska köpas och frustrerande att betala mycket mer än man är van att betala. Jag tar hellre med mig vissa saker från Sverige och lägger de pengar jag sparar på god mat och dryck under ljumma kvällar
     
  20. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Bra "andramärken" i sololjor är billigt här. Vad gäller lakan, famförallt underlakan, kan vara praktiskt att skaffa här. Iaf. för den tid ni kommer att hyra lägenhet eftersom en normal spansk säng inte har någon bäddmadrass. Då är det svårt att få våra svenska underlakan att räcka till under hela sängen, medan de spanska har resår undertill och är ganska lätta att bädda med.

    Nu är det nära!thumb

    Göran
     
  21. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Skall man använda solkräm så skall man ha en av bra kvalité . Och de kostar var än i världen man är. Viktigt är vad de innehållet och troligen önskar man ett bra solskydd och då kostar det. De billiga innehåller ofta en massa kemiska ingredienser som bara är till skada . Men även med dyrare produkter skall man se vad de innehåller. För att undvika solskador och maligna melanom så vistas i skuggan och undvik att bli bränd.
     
  22. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Vad gäller sololjor och solkrämer bör man också tänka på att de åldras. Särksilt här där de förvaras i höga temperaturer. Med tiden så kan de bli så dåliga att de t.o.m. förvärrar solens inverkan. Sä är de misstänkt gamla så släng skiten.
     
  23. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Kan bara hàlla med. Även om du inte använder en hel flaska/tub/burk under en säsong... sà köper vi oftast nya varje vàr. 20 € om àret är ganska överkommligt
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...