Nygammal turist

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av Hupamaster, 4 april 2013.

  1. Hupamaster

    Hupamaster Ny medlem

    Blev medlem:
    4 april 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjabba!
    Senast jag var i Spanien var på 80-talet:):)
    Nu behöver jag lite hjälp...

    Hur är vädretgapskrattt, sorry kunde inte låta bli

    Jag lovade min fru lite spansk mat. Hittade ingen bra restaurang här i krokarna så jag köpte flygbiljetter till Alicante nu i mitten av April.
    Vi ska frossa i 3 dagar men behöver tips på vad och var.
    Söndagen tänkte vi leta upp en fullspäckad restaurang av spanjorer o äta paella.
    Måndag frukost, tappas. Sen Tram till Benidorm och äta ngt (men vad), sen tbx o äta kvällsmat (vad och var)
    Tisdag hungriga som bara den..

    Uppskattar tips på mat och restauranger från er som varit där i modern tid:cheeky
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Efter veckor av blåst så kan jag låta meddela att vädret här i Alicante nu tycks stabilisera sig. 28-30c i solen kan ju få vem som helst att kasta skjortan, korka upp vinet och njuta av våren. Tänker dock på de stackars satarna uppe i Sverige som förmodligen fortfarande klafsar runt i sina moon boots och lovika vantar och sjunger snöröjarens lov.

    Varför… har jag däremot aldrig förstått.

    PS: Paella är oerhört överskattat! Doftar som dålig hygien och smakar två gånger värre!
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    I Alicante har du hur mànga restauranter som helst.
    För tapas kan jag reommendera "Cerveceria Sento", "El Canto","La sidreria escondida" och "Piripiri". Dessa ligger alla i centrum mellan Las ramblas och Oscar Espla.

    För montaditos (smà tapas pà bröd) har du "Lizarran". finns lite överallt, men gà inte in där hungrig. dà blir det ganska dyrt. (själv plock, sen betalar du för antalet tandpetare)

    Casa Pepe i San Juan är mycket bra för Paellas. Enligt vissa sà ska tydligen "Restuarante casa filo" i San juan vara bäst i Alicante pà Paellas. men jag har aldrig varit där.

    I Benidorm kan ni gà till "Cerveceria Cruz Blanca / El Meson" ligger pà Calle Gerona.


    Jag är inte överdrivit förtjust i Paella. Men gà inte till nàgn turisthak o käka. Vissa har frysta paellor som de bara värmer i micron. Dyrt o inte gott
     
  5. Hupamaster

    Hupamaster Ny medlem

    Blev medlem:
    4 april 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tackar för tipsen.

    Jo, lätt att bli blåst på god mat på många turist hak.
    Brukar på kvällarna se var det finns knökat med inhemskt folk. Det är i regel säkra kort.

    Sen blir det väl mycket sjömat kan jag tänka mig.
    Kommer inte ihåg om det var i dessa krokarna eller i Portugal jag åt svärdfisk som var en riktig njutning.
    Tonfisk borde oxå finnas eller är jag helt fel på det?

    Vattnas i munnen på mig redan...
    Vet inte om ni håller med mig men jag tycker att den största smaksensationen och känslan får man av mat lagat av en "gammal husmor" som lagar efter recept som gått i generationer, oavsett vilket land man befinner sig i. Tusen ggr bättre än av en stjärnkock. Inte för att han/hon lagar traditionell mat sämre. Stjärnkocken lagar god mat så missförstå mig inte men den minns man inte lika bra som tex den kvällen man knaprade rostade syrsor till ölen i en rökig bar. Ja, ni förstår nog vad jag menar.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om du vill ha fisk och skaldjur, kan ni àka till Restaurante Batiste i Santa Pola. Mycket bra pà fisk.
     
  8. Hupamaster

    Hupamaster Ny medlem

    Blev medlem:
    4 april 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hahaha just det, så heter det juh -fisk o skaldjur, inte sjömat :)

    TRAM'en, funkar betalningen som våra jojo-kort?
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Vet inte vad ett jojo kort är men du kan betala med kort eller cash pà automater som finns vid stationer eller pà tàg
     
  10. Hupamaster

    Hupamaster Ny medlem

    Blev medlem:
    4 april 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Log lite (inte skratta) igenkännande. Såg att du bor i Alicante. Man kan lätt missa vad som händer "där hemma" när man bor utomlands;). Själv bott på en annan kontinent.

    Jojo kort laddar man med pengar och fungerar som betalning vid resor. En bra grej så slipper man exponera sitt kort vid varje tillfälle/resa.
     

Dela sidan

Laddar...