Nya residenciakort...

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Preciosa, 20 maj 2011.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Åh, det var den bästa nyheten idag!

    Mitt tarjeta gick ut i februari, ringde och beställde tid för det gröna pappret och fick tid den 4 juli!!

    Det dög inte för mig, hade stort behov pga av massa juridiska detaljer av det gröna pappret och fick tid innan kortet gick ut med hjälp av kontakter.

    När jag skulle visa upp kvittot på betald skatt för förlängningen av mitt "NIE-nummer" på polisstationen så var jag tvungen att legitimera mig för att komma in. Mitt nya pass gick inte igenom skannern, utan de använde sig av mitt gamla residencia-kort, avklippt i ena hörnet, som jag efter mycket tjat fick behålla efter "klippet" :)

    Det är ett elände att behöva ha med sig ett grönt A4-papper i original, samt pass för att kunna göra viktiga ärenden. Spanska körkort duger inte som leg, trots att NIE-numret finns där, inte heller duger svenska id-kortet giltigt inom EU. Man får inte heller enligt spansk lag plasta in det gröna pappret, än mindre förminska och plasta in förminskningen så att det passar i plånboken.

    En sån härlig nyhet, skall kolla upp omgående hur jag kan slippa gröna pappret! Tack!
     
  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Eh.. var bor du, när det är sån väntetid? :eek:
    I min erfarenhet går du till polisstationen, står i kö 10-15 minuter, processas på en gång, och går ut med det gröna pappret i handen...
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111

    Hmm... Undrar om det finns nån officiell Spansk nätkälla till det. De skriver inte var informationen kommer från, eller hur lång tid det kommer att ta att införas i resten av Spanien.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Lite "smålänkar" om man blir klokare av dom..
    Página oficial de la DGP-NOTAS DE PRENSA
    Nuevo certificado de registro de ciudadano de la Unión Europea | Legalcity | la solución para los extranjeros en el corazón de Barcelona
    noticias - Nuevo certificado de registro de ciudadano de la Unión Europea


    Ciao P ;;;;;)
     
  8. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag bor i Madrid, jag kunde däremot printa ut ett intyg via internet på att jag stod i kö för nytt. Idag använde jag mitt "fina gröna papper" och mitt svenska pass när jag röstade i kommunalvalen.
    spainsmile
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Du röstade väl rätt :vissla:
    Hur är det med demonstrationerna på torget?

    Ciao P :cheeky
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Men màste man inte iaf ha med sig sitt pass. Dessa har ju inga foton pà sà dom duger ju inte som ID handlingar som dom gamla residencia korten..
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111

    Jo, det måste man, tyvärr.
    Så skillnaden är bara att man slipper det otympliga A4-pappret.

    Det jag tycker är märkligt är att de hänvisar till att de enligt "internationell lag" inte får utfärda ID-handlingar för andra länders medborgare.
    Men i Sverige, där man är "bäst i klassen" på att följa alla internationella lagar och EU-direktiv, där kan ju utländska medborgare få ID-kort...????
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Man skulle kunna säga att "el papel higiénico verde" kommer att minska i storlek, något annat rör det sig inte om.

    När vi skulle rösta hade jag det stora dasspapperet med mig, men vad hjälpte det. Trots att min hustru och jag registrerade oss samtidigt för att få rösta, hade någon slarvat bort mitt namn från listorna. Nu tänker jag inte anmäla mig en gång till eftersom vi förväntas få de smidiga DNI-korten snart. Det var väl sjutton om man inte får rösta då!
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Kanske blir nyval muy pronto :vissla:

    Ciao P :cheeky
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Val 2013!

    Preciosa, nu är du väl litet väl optimistisk. Dessutom måste man ha ett DNI-kort för att rösta till Parlamentet.

    :sol:SolenLyser:sol:
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Asså, men är det inte val 2012? I mars..
    om det inte blir nyval förstås.. :vissla:

    Ciao P :eyes:
     
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det finns de som kräver ett parlamentsval redan nu och det som kanske skulle kunna framkalla ett sådant, är om Zapatero hoppar av innan mandattiden går ut. Han lär inte ställa upp igen.

    Vi hoppas vara spanjorer senast vid utgången av 2011. Det enda vi vet är att vi inte vet, det är inte vi som rullar tummarna.
     
  18. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Börjar fundera pà att skaffa mig spanskt medborgarskap igen. Endast för DNI vs NIE biten. Var inne pà det för 10-12 àr sedan men dà bövde dom alldeles för mycket papper....

    Hur är det idag?
     
  19. Eric

    Eric Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Var ligger rådhuset i Torrevieja:eyes:));)
     
  20. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jovisst, Nalle, det är en hel del som skall till. Enklare att resa papperslös till Sverige då får man tolk och hjälp med all pappersexercis på skattebetalarnas bekostnad.

    1. Certificado literal original de nacimiento traducido, en su caso, y legalizado en el consulado del país de nacimiento en España si estuviere autorizado para ello, o en el consulado español de dicho país, o bien apostillado con arreglo a lo establecido en el conviene de la Haya de de 5 de octubre 1.961 si procediera su aplicación, siempre y cuando fuera necesaria legalización o apostilla.

    - Fadern och moder måste finnas med på papperet. Uskrift på svenska, stämpel och underskrift.

    - Intyg Från Skatteverk direkt till not.pub. Betala 1280 kr till NOT.PUB.

    - Intyg från Konsulatet att det är Skatteverket som sköter personregistret – inte kyrkan.

    2. - Certificado de inscripción y conducta consular expedido por el consulado del país del solicitante y antecedes penales de su país.

    Rikspolisstyrelser -> Not.publ.

    Måste beställa ett papper från konsulatet att man inte längre behöver registrera sig på Konsulatet.

    http://www.polisen.se/Service/Registerutdrag/
    [email protected]

    4. - Certificado de residencia de la policía gubernativa (extranjeria comisaría de Playa de las Américas)

    5. - Certificado de empadronamiento ayuntamiento y, si esta casado/a, también el de convivencia.

    Kommunkontoret

    6. - Acreditar medios de vida (3 ultimas nominas, contrato de trabajo, declaración de renta, vida laboral etc. Si no trabaja declaración jurado de quien depende económicamente y los medios de vida de este. Fotocopia.

    - Kopia: Declaración de la renta.

    7. - Solteros, certificado de soltería expedido por el consulado o declaración jurada de del interesado.

    8. - Casados certificado literal de matrimonio y en su caso separación o divorcio.

    - Dokumentet skall översättas till spanska

    9. - Literal nacimiento hijos menores de edad.

    10. - Certificado literal nacimiento esposo/a en el caso de que sea español/a.

    11. - Certificado literal nacimiento abuelo/a español y certificado nacimiento padre y madre.

    12. - Fotocopia de la tarjeta de residencia y pasaporte (todas las hojas que tengan sellos o visados) del interesado.

    - När residencia går ut (eller viss tid innan?) nytt certifikat om permanet residencia

    13. - Dos testigos con documento de identidad original y fotocopia del mismo.

    14. - Comparecencia esposo/a español/a con fotocopia D.N.I.

    Sedan väntar man ett år tills man i Madrid satt en stämpel på ansökan.

    Därefter startar en ny omgång hos polisen som lämnar fram en ny lista med "bara" nio punkter.

    När de nya dokumenten lämnats in väntar man ytterligare ett år till någon får tid att titta på papperen...

    Här är den förkortade upplagan av processen:

    http://www.youtube.com/watch?v=XXWZ3uAEKsw
     
    Last edited by a moderator: 16 juli 2011
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  22. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Ett litet inhopp, kan någon vänlig själ förklara vikten av faderns och moderns förnamn för mig i alla lägen? När maken dog så var detta det första polisen frågade innan han kördes till bårhuset, jag var i chocktillstånd och kunde för mitt liv inte komma på namnen då.
    Har det något med "Libro de familia" att göra?
     
  23. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Har man inget personnummer som i Sverige så är detta det vanligaste sättet i många länder att identifiera personen som det gäller. Att man frågar efter moderns och faderns namn, även om dessa är döda sedan lång tid tillbaka, är således normalt
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...