Ny på forumet

Diskussion i 'Presentationer!' startad av Nordic Relocations Gib, 13 december 2011.

  1. Nordic Relocations Gib

    Nordic Relocations Gib Ny medlem

    Blev medlem:
    9 december 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Tillhör god ton att presentera sig själv, och jag ska inte vara sämre. Nordic Relocations har funnits en tid och är Gibraltars enda skandinaviska fastighets- och relocation agency. Nu är visserligen inte Gibraltar "riktigt" Spanien offtopic men det är en stad i tillväxt, och därför har vi börjat utöka vår verksamhet även längr upp mot Costa del Sol, och vi har även en liten bas i Torrevieja. Det är alltså i första hand därför ni finner mig här på forumet.

    Även om det kan finnas många fördelar med at exemplevis finansiera husköp eller driva företag genom Gibraltar och dess speciella skattemässiga status, och jag gärna svarar på frågor om någon är intresserad av det, är jag alltså inte här i första hand för att marknadsföra dem delarna.

    Vad jag däremot hoppas är att kunna både få och ge råd tips och utbyta annan information när det gäller livet i allmänhet i Spanien, och kanske framför allt som egen företagare.

    Glad Lucia, förresten, alla!thumb
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Välkomna hit!

    ...och glad Lucia ;) Jag har bott i Málaga i 22 âr, är fd radiopratare och nu frilansjournalist och guide.
    Hur länge har ni funnits i Gibraltar? Vad är ni, advokater, ekonomer, eller....? Är det vanligt att svenskar köper fastighet i Gibraltar eller är det mer fördelaktigt pà andra sidan gränsen?
     
  4. Be73

    Be73 Ny medlem

    Blev medlem:
    16 oktober 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Nordic Relocations,

    Ni skriver i eran hemsida:
    " Vi har valt att inte just här skriva mer om NIE-numrens betydelse, eller vilken mardröm, och inte minst hur tidsödande det kan vara att skaffa ett. Det finns det redan en uppsjö av skräckhistorier om, så det räcker till på Internet. Den totala tidsåtgången för en NIE-process kan vara 1-2 månader.#

    Detta stämmer inte allas , för mig tog 48 timmar att skaffa det utan att behöva prata Spanska eller ha nån hjälp.

    Så varför skriver ni så ???
     
  5. Nordic Relocations Gib

    Nordic Relocations Gib Ny medlem

    Blev medlem:
    9 december 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, trevligt att du tog en titt på vår hemsida. Det stämmer, de mardrömstiderna gäller så klart inte när en person redan är på plats i Spanien, kommer att bo här, och samtidigt ansöker om sitt Certificado de Registro de Ciduando de la Union Då tilldelas NIE-numret t o m direkt - även om man sedan måste betala sin "Tasa" och sedan komma tillbaka och hämta själva kortet.

    De fall som avses i den skrivningen är dels kunder som är här på så korta anställningar att de inte ska registrera sig som resident. Dels är det - vilken huvudgruppen av våra kunder är - personer som bor och arbetar i Gibraltar, och ska betala sin skatt i Gibraltar, men ändå väljer att bo på spanska sidan gränsen. Då träder en lång rad av specialavtal mellan Spanien och Gibraltar i kraft, den s k regulationen om "Frontier Workers". Dessa handläggs bara på ett kontor, inne i Cadiz, och där är väntetiden faktiskt, för sökanden under dessa omständigheter justäven i skrivande stund ca 6 veckor.

    Vi är som sagt ett váldigt nischat företag, och till 90% koncentrerade när det gäller gränsregionen Spanien/Gibraltar och hela dess speciella juridiska läge. Men självklart är det inte bra om någon information på hemsidan är otydlig. Så jag tackar ändå för ditt påpekande (precis den soretns input vi är här för att kunna få ta del av :)) och kommer att se över formuleringen så att den inte blir missvisande utan att dessa tider gäller just vår primära målgrupps speciella juridiska situation.

    Mvh Daniel, Nordic Relocations Gibraltar
     
    Last edited: 14 december 2011
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nordic Relocations Gib

    Nordic Relocations Gib Ny medlem

    Blev medlem:
    9 december 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, tack för intresset! Vi är till yrket fastighetsmäklare, och lyder under UK National Association of Estate Agents Residential Rules of Conduct. Däremot har vi både advokater och renodlade ekonomiska rågdivare knutna till oss externt.

    Vi har funnits sedan 2007. men ett dedikerat kontor enbart för Gibraltar har vi enbart haft sedan juli. Anledningen att vi öppnade en separat avdelning här, är den stora inströmningen av skandinaver just i o m i första hand online-gaming sektorn.

    Det är inte jättevanligt att svenskar köper fastighet i Gibraltar, annat än i rena investeringssyften. De flesta som flyttar in är här ofta på så tidsbegränsade anställningar att det är mer lönsamt att hyra.

    Om man är ute efter att köpa, är priserna är mycket lägre på spanska sidan, så lite som bara 10-20 km bort, upp mot Estepona och fortsatt österut, om man bara är ute efter ett fritidsboende. Rent skattemässigt sätt finns det däremot en del som är mer fördelaktigt i Gibraltar, om man enbart är ute efter att ha sin fastighet som investering - antingen för uthyrning eller i som långtidsinvestering.

    De absoluta huvudskälen till detta är dels att Gibraltar saknar reavinstskatt, samt att inkomst av näringsverksamhet (exempelvis uthyrning) inom Gibraltar endast beskattas med 10%. Dessutom saknar Gibraltar förmögenhetsskatt, (vilket ju som bekant "hänger" tveksamt med Spanien), Gibraltar saknar även arvsskatt, och slutligen - för inkomst uppkommen utanför Gibraltar tas ingen skatt ut alls av personer registrerade som boende i Gibraltar.

    Hoppas det har gett lite svar på var de största skillnaderna ligger mellan Gibraltar och Spanien i de frågorna!
     
  8. Nordic Relocations Gib

    Nordic Relocations Gib Ny medlem

    Blev medlem:
    9 december 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Ytterligare skillnad Gibraltar - Spanien

    (Slutligen) - när jag skrev ovanstående presentation var detta så självklart för mig att jag t o m glömde bort det. ;;;;) En annan mycket stor - men nog så viktig- skillnad är ju dessutom att i Spanien får precis vilken pappskalle som helst kalla sig mäklare och slå upp ett kontor, medan Gibraltar tillämpar samma Rules of Conduct för Estate Agents som Storbritannien i övrigt.
     

Dela sidan

Laddar...