Ny lag om uthyrning av bostad 1 jan

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Preciosa, 7 januari 2015.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hola,
    Vi har goda vänner som ska hyra av oss i juni.
    Någon som vet var man registrerar detta?
    Vårt ombud kan säkert hjälpa oss, men vet någon om det är lätt att göra själv?
    Hälsning från Emma
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Annonserar ni ut ert boende? Om ni INTE gör det och de som hyr vid en helt osannolik kontroll skulle säga att de lånar lägenheten kan ni aldrig någonsin få några "böter".
     
  5. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hola,
    Tack för svar graciass.
    Jag registrerar nog mig ändå för säkerhets skull.
    Någon som vet vart?
    Om jag får reda på vart skriver jag det här.
    Vi annonserar inte.
    Trevlig kväll hälsar Emma
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Måste fråga i sammanhanget: Om man registrerar sig så öppnar man ju också upp för myndigheterna att kontrollera och det är kanske inte så kul att det kommer någon myndighetsperson och kollar stup i kvarten, även om det låter osannolikt.

    Jag menar, om man kan hyra ut på regelbunden basis är väl risken för upptäckt i en urbanization med mycket nordeuropeer egentligen väldigt liten.

    I flerfamiljskåken där jag har en bostad finns mest spanska grannar, pensionärer. Om jag vill hyr ut exempelvis hela somrarna och det blir spring i porten etc, då är risken säkert större för att någon granne anmäler mig.

    Tänker jag rätt här?

    Hur hög är skatten vid uthyrning?

    /m
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Glöm inte att man måste energicertifiera sin bostad om man hyr ut den minst 4 mån/år. Det gäller sedan 1/6 2013 enl. tidningen Sydkusten.
    rocio
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Skatten är 24,75% (19 % 2016) på nettot, dvs efter avdrag för fasta kostnader
    man har i proportion till antal dagar man hyr ut.
    Har för mig att man får dra av comunidad, städ, tvätt,skatt.el.,vatten,ev mäklararvode mm, om inte hyresgästerna betalar det förstås. Deklareras på modelo 210 precis som man gör om man inte hyr ut, dvs förmånsskatten. Hyr man ut mycket ska man pytsa in dekl varje kvartal.
    Om man inte är resident så ka man också ta upp det i sin svenska deklaration men där är det ett schablonavdrag på 40% så det kanske inte blir nån skatt. Spanska skatten blir nog inte så hög. Mycket pengar att tjäna gör många som har bra beläggning.
    Men om man går på SÖK uppe på forumet så står det säkert spaltkm om detta.

    Uptäckt...jo elbolag och vattenbolag samarbetar med skattefolket :)

    Chao P :sol:
     
    Last edited: 20 juni 2016
  10. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276

    offtopic

    Kuriosa från Grekland med södra Europas sämsta skattebas, dvs nästan ingen betalar skatt. Kanske något bättre nu, men fortf ett gigantiskt problem.

    Jag har inte betalat fastighetsskatt i Spanien ännu så jag vet inte hur det funkar här, men en fiffig lösning i Grekland är att man fakturerar fastighetsskatten på elräkningen.

    Elbolagen är nämligen de enda som vet hur stor bostad en person har och därför har grekiska skatteverket lagt ut indrivningen av fastighetsskatten på elbolagen.

    Om elräkningen (och därmed fastighetsskatten) inte betalas stängs elen av.

    Problemet är bara att när elbolagen skickade ut sitt folk för avläsning, reperationer, etc, blir de hotade och misshandlade av sina kunder.

    Det är verkligen inte lätt att förbättra skattemoralen.

    /m
     
    Last edited: 9 januari 2015
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Magle

    Magle Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ytterligare info

    Lite mer information kan hittas i följande två länkar.
    Utkastet till reglering, inklusive vilka krav som ställs på lägenheten:
    http://www.foe.es/upload/estudios_informes/25701borrador viviendas uso turistico.pdf

    En artikel om att beslut om detta kommer att fattas denna månad (men kanske ännu inte är fattat):
    http://www.ideal.es/andalucia/201411/19/junta-regulara-viviendas-turisticas-20141119094830.html

    Vet inte hur man gör länkarna till hyperlänkar, och dokumenten är dessutom på spanska.
     
  13. haho1018

    haho1018 Ny medlem

    Blev medlem:
    14 april 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1
    ang att nya regler för uthyrning

    Så här tänker vi (men inser att vi alla är/tänker olika och moraliserar inte över det)

    Vi köpte lgh för ca 1 1/2 år sedan, kontaktade direkt en mäklarfirma för seriös, "vit" uthyrning. Vår lgh har varit uthyrd ganska mkt sen dess (mer än vi hade förväntat ) och nu även hela vinterhalvåret. Vi har fått intyget (ang registrering) från det juridiska ombudet och överlämnat till mäklaren som i sin tur bett om att få in detta. Vi har dessutom anlitat ett annat juridiskt ombud för skattedeklaration och redovisning av inkomst i Spanien.

    Ok, man blir inte rik på det (men det har heller inte varit målet för oss) men vi går definitivt plus efter skatter, avdrag, amortering på lån och betalda semesterresor. Det har alltid känts rätt och viktigt för oss, gentemot landet, att köra allt juste och vitt och att i första hand välja spanska hantverkare/övriga tjänster för att så långt man kan "göra rätt för sig".

    En bonus på det är att det för oss känns väldigt tryggt i alla avseenden gällande uthyrning, skatter och "lagen".

    Ha det! thumb
     
  14. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Har man dessutom ett småhus, alltså inte bostadsrätt eller ägarlägenhet så får du avdrag med 20% på hyresintäkten och behöver således inte betala skatt på uthyrningsinkomster under 50'000sek.
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Kinng!

    Du menar i Sverige vid uthyrning eller?

    Chao P :sol:
     
  16. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Precis P, jag menar i Sverige vid uthyrning av din spanska eller svenska sommarbostad. Var otydligt av mig, tack för att du uppmärksammade det.
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Mycket skrämselpropagande ifràn olika hàll.
    Visst, elbolagen ska skicka sina fakturor via Skatteverket, sà att de kan se hur konsumtionten är. Samt tittar de pà deklarationer och fastighetsregistert. Detta är föresten implanterat sedan 2006

    Men, först màste hacienda se att ägaren har ytterligare en bostad i Spanien som sin primära bostad, sen màste de ta reda pà om nàgon annan än ägaren stàr inskriven (empadronado) pà bostaden etc. Detta gäller naturligtvis först personer som är residenta i Spanien och de som hyr ut under làngtidskontrakt.

    Det är fortfarande inte olagligt att làna ut sitt hus till släktingar och vänner utan ersättning. Sà för utlänningen som hyr ut lite dà och dà, är risken att de blir ertappade mycket mycket liten. De som har blivit ertappade, har med all sannolikhet blivit "angivna" av grannar.

    Detta är förstàs inte nàgon uppmaning att strunta i skatten eller att inte registrera er.
     
    Last edited: 9 januari 2015
  18. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Är det samma lag i hela Spanien för länken gällde Valencia regionen ?
    Men det kanske alla tänkte på ?
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  20. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
  21. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det är nog olika i olika regioner.
    Här på Teneriffa finns sen ett flertal år en mycket strängare lag, där man överhuvudtaget inte får hyra ut (korttid) i bostadskomplex som klassas som "normala bostäder", utan hela komplexet måste vara klassat och certifierat som "turístico", och ha en gemensam uthyrningsagent som alla uthyrningar måste gå genom. Både komplexet och agenten måste vara certifierade.
    Långtidshyra (över 6 månader), är en annan sak, men detta gäller semesteruthyrning.
    De är stenhårda med detta, och har slagit ner stenhårt mot dem som försöker kringgå lagen, med de facto utdömda straffavgifter på upp till 60,000 Euro.
    (Att det verkligen hänt vet jag genom Brittiska bekanta som råkat ut för det.)
    Bara på Teneriffa finns det ett 70-tal inspektörer som arbetar enbart med detta och inget annat, så åtminstone här är risken för upptäckt inte obetydlig.
     
  22. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Som icke resident ska man deklarera uthyrningen i båda länderna.
    Spanien har förtur till beskattningen. Dock om den svenska skatten blir högre
    kan det bli lite skatt i Sverige också. Det sker en avräkning.


    P :sol:
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...