Ny lag: energideklaration på kanarieöarna

Diskussion i 'Kanarieöarna' startad av knorring, 29 maj 2013.

  1. knorring

    knorring Ny medlem

    Blev medlem:
    20 april 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Fick nedanstående mail från min mäklare (Översatt med Google).
    Vet inte hur mycket det kommer kosta att genomföra en energideklaration. men bör väl va billigare än böterna.


    den kungliga förordningen "Real Decreto" 235/2013 av den 5 apr 2013 just har trätt i kraft, genom vilken alla byggnader, hus, lägenheter och lokaler (Property princip) som kommer att hyras (hyrt) eller säljs, måste ha en certifikat energieffektivitet. Kravet kommer att vara obligatorisk från den första juni 2013. Här på Kanarieöarna denna nya lag gör mindre betydelse jämfört med andra europeiska regioner som vi drar nytta varma våren temperaturer året runt. Men det är en EU-förordning som gäller för alla europeiska länder.

    Energy Efficiency certifikat är ett officiellt intyg, som avges av en godkänd juridisk tekniker *, och som verifierar energi egenskaper egendom därmed erhålla en energi betyg.

    235/2013 av april Fifth 2013 kräver att ägaren av en byggnad, hus, lägenhet eller lokaler som ska säljas eller hyras ut att ha detta intyg. Nybyggda hus är också skyldiga att ha detta intyg. Dessutom måste energieffektiviteten etiketten som ska ingå i ett erbjudande, marknadsföring och reklam kopplat till försäljning eller uthyrning av fastigheten. Fastighetsbyråer måste uppvisa energimärkningen i sina annonser.

    De föreslagna böterna är rejäl och lagen har många konsekvenser. Med all sannolikhet kommer fastighetsägare att bli föremål för en tung böter om du inte får ett EPC, med de lägsta bötesbeloppet utifrån 3.005,06 €!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Det behöver du inte oroa dig för, Knorring. Det kostar ungefär 250-350 € att få ett sådant utfärdat men däremot så kan du bekymra dig över att försöka få ett certifikat för uthyrning. Det där gillar de nämligen inte alls eftersom det slår hårt mot hotellnäringen.

    Vilken knorr är du, Mr: M med moder B.H?
     
  4. knorring

    knorring Ny medlem

    Blev medlem:
    20 april 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har redan beställt detta certifikat, går på 300 plus 7% i skatt.
    Ang uthyrning så är det ju fritt fram för långtidsuthyrning. Däremot att hyra ut till turister kräver ju tillstånd. Jag har förnärvarane lägenheten uthyrd för över ett halvår, vilket inte borde falla uder det kravet.

    Om jag skulle vilja hyra ut kortare period så har jag certifikat för att göra det. Men då endast via "hotellet". Varje större lägenhetskoplex har ju en hotelldel dit innehavarna kan lämna sina lägengeter för uthyrning.

    Men känns tryggare med långtidsuthyrning tycker jag. Inte så många som kan förstöra saker. och man har bättre koll på vem som hyr.


    Brun&Go: Nej är inte den Knorring du gissar på. jag är T med far R.
     

Dela sidan

Laddar...