Nu går flyttlasset 15:e maj :)

Diskussion i 'Teneriffa' startad av tina..., 8 maj 2015.

  1. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi flyttar ner till Los Cristianos nu :cheeky
    Vi har köpt en lgh i norra LC och en restaurang nära strandpromenaden, i samma hus som Linarés.
    Swedish Corner ska den heta och vi öppnar 1 juli.
    Vi valde att köpa lgh eftersom vi har två stora hundar och det blir väldigt svårt att hyra lgh då.
    Om det går så illa att vi måste flytta hem igen så kommer vi ändå att behålla lgh som semesterboende osv.

    Jag måste göra reklam för de nyöppnade Skandiamäklarna i LC.
    Lena är jurist och en helt fantastisk människa som har serverat oss allt på silverbricka, vad jag än ringer och oroar mig över så fixar hon det. thumb

    Vår snart 11 åriga son ska också gå på svenska skolan, för att komma in i spanska livet och språket lite mjukare. Vi tycker också att skolan verkar väldigt mysig och familjär, han är väldigt entusiastisk.

    Vi kommer att bila ner genom Europa i lugn och ro och stanna några dagar hos vänner som köpte ett B&B i Iznajar för några år sedan, en timme ovanför Malaga.
    Vi har köpt en stor skåpbil som vi ska rymmas med vårt liv i (900 kg) och min dotter åker efter i sin Bubbla -72.

    Idag bokade jag en flyttstädning för huset vi säljer med städgaranti. 140 kvm för 3200 kr, inkl avlopp och fönster osv. Känns super. Det blir ju mycket sista dagarna, så det är det helt klart värt nu.

    Hoppas vi får se några av er som bor på Teneriffa och kanske lär vi känna varandra genom skolan, de av er som har barn.
    Jag hörde att det är 2000 st fast boende svenskar på ön nu, stämmer det?

    Jag heter Tina, som sagt, min sambo Pelle, vår 25 åriga dotter Angelica, vår son Jamie 11 år och de 2 stora hundarna Dio och Dea (cane corso, som lär väcka uppmärksamhet i LC).
    Tack för ett trevligt forum med bra info om saker man ska tänka på.!
    // Tina
     
    Last edited: 8 maj 2015
    Bengt uggla gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Grattis och lycka till!
     
  4. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Lycka till!

    Jo vi kommer nog att träffas då våra söner kommer att gå i samma klass, spännande!
    Jag ska informera Tintin, vår italienska vinthund, om att han har ett par kompisar som väntar på honom när vi kommer dit i augusti.. :cheeky
    / Vidde
     
  5. MagnusH

    MagnusH Medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2014
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    3
    Härligt!

    Vi syns absolut där nere i augusti :)

    Kram till er och ha det bäst så länge!!!!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Åh, vad spännande!! Skulle vara roligt att få följa ert äventyr. Det råkar inte vara så att ni bloggar? Jag fullkomligt älskar Teneriffa och hoppas en dag kunna bo där åtminstone vinterhalvåret. All lycka till!
     
  8. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Måste erkänna att jag aldrig hört talas om hundrasen. Fina hundar. Måste man ha licencia för att få ha dessa på Teneriffa?
     
  9. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack ☺️☀️
     
  10. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Åh, vad roligt ☺️ och vi vill gärna ha tips på bra promenadstråk för hundarna Jag är lite orolig över taggar osv, våra är tunga dogs och det är nästan så man vill köpa skor åt dem.!
    Ska bli kul att ses.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, vad roligt ☺️

    Tack detsamma
    Kram ☀️
     
  13. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Cane Corso är den italienska varianten av de kanariska Dogo Canario.
    Men våra är lite mjukare mentalt och väldigt lättsamma.
    Dogo Canario är lite vassare och hårdare.
    Men kusiner som sagt och gårdshundar båda två.

    Nej, men inne i stan måste vi ha kort koppel o munkorg på hund över 25 kg. Vi kommer även att ha vgw bälte, en sele som är ergonomisk o fäster fram på bogen. Jättebra när man har stora o starka hundar.
    Min Dea försöker gärna jaga katter phu
     
  14. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack ☺️
    Ja, det är lite omvälvande liv just nu, minst sagt.!

    Nej, tyvärr hinner vi inte blogga, flera har frågat. Men jag har så mycket med menyer på alla språk o allt praktiskt nu.
    Sambon har fullt upp med att se till att bilarna är tipp topp inför resan, plus stt vi ska ner från 240 kvm hus till en skåpbil som tar 900 kg

    Som jag skrev i inlägget har vi haft så fantastisk bra hjälp av Lena på Skandiamäklarna. Hon ser t om efter vår lgh nu och kollar så det inte skulle dimpa ner någon räkning innan vi hinner ner.
    Guld värd, känns så tryggt att ha henne som vet precis allt. T om var man kan köpa kaffebryggare
     
  15. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack ☺️
    Ja, det är lite omvälvande liv just nu, minst sagt.!

    Nej, tyvärr hinner vi inte blogga, flera har frågat. Men jag har så mycket med menyer på alla språk o allt praktiskt nu.
    Pelle har fullt upp med att se till att bilarna är tipp topp inför resan, plus stt vi ska ner från 240 kvm hus till en skåpbil som tar 900 kg. Phu

    Som jag skrev i inlägget har vi haft så fantastisk bra hjälp av Lena på Skandiamäklarna. Hon ser t om efter vår lgh nu och kollar så det inte skulle dimpa ner någon räkning innan vi hinner ner.
    Guld värd, känns så tryggt att ha henne som vet precis allt,
    T om var man kan köpa kaffebryggare ☺️
    Så när du kommer till skott så kan jag verkligen rekommendera henne.
     
    Last edited: 11 maj 2015
  16. MagnusH

    MagnusH Medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2014
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    3
    Har ni installerat er?

    Fullt upp?

    Kram
     
  17. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej igen, allt har gått bra även om färjan från Huelva inte är att rekommendera för hund.!
    Inför en sådan här bilresa rekommenderas oxå att ta med en extra generagor o ett laddningsrelä till ev äldre bilar.
    Ancelicas bubbla rasade på landsbygden utanför Bordeaux, i skymningen vid stora fält av vinrankor. Men när vildsvinen kom fram o började böka på åkrarna var det inte lika mysigt.

    Jag upptäckte att jag är väldigt bra på att be folk om hjälp på den här resan, de underbara fransmännen beställde nya delar med expressflyg o mekade Bubblan snabbt som sjutton
    Sen spann den lilla bilen som en katt hela vägen till Teneriffa :)

    Vi har haft mkt möten nu med mäklaren, lokalägaren, bank,
    revisor o den underbara Svenska Skolan de här dagarna

    Banken blev ett problem efrersom jag inte hade papper på att jag hade jobbat i Sverige fram till att vi åkte, allt var nerpackat. Eftersom vi har köpt lgh måste det dras från mitt konto. Till slut kom underbara mäklaren Lena på att banken kan skriva in mig på Pelles konto o allt löste sig.

    Jag rekommenderar oxå att man har wifi när man byter abonemang till Iphone :)
    Den måste uppdatera på Itunes, annars låser sig hela luren, aningen irriterande ;)
    Jag sitter o plitar på en liten Samsung nu, där vi fått igång det spanska abonemanget, så jag får återkomma när jag har en dator igen.
    Vädret är fantastiskt här o jsg tror aldrig att det kommer att bli tråkig vardag för oss att bo här, det är en glädje att vakna varje morgon :)))

    Hasta luego
     
    Last edited: 29 maj 2015
  18. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Uppdatering :)

    Lite uppdatering om hur vi har det.

    Vädret är så skönt o nu börjar man t om uppskatta lite mulet det hade aldrig hänt i Sverige.!
    Det känns ff lite overkligt att vi ska få bo här, där det är så fint.
    Jag såg ett par igår som hade packat sitt bagage o skulle åka hem, jag kommer ihåg den hemska känslan, när semesterveckan är slut.

    Siestan ger oss problem, först åker vi runt o letar efter allt vi behöver göra. Sen när vi väl hittar dem så har de stängt för siesta
    Sen ska vi hämta grabben på skolan o om vi ska ta siesta efter det så hinner allting stänga för kvällen.. Ha ha

    Ja, det tar tid att komma in i livsstilen.
    Nu har vi hittat en revisor som hjälper oss med alla papper o starta ett nytt bolag. Det känns skönt. Vi har sprungit som yra hönor med sånt innan.

    Ett fantastisk bemötande från Svenska Skolan o föräldrarna till de andra barnen, jätteroligt.!

    Ja, nu måste vi sätta fart igen.! ☀️
     
  19. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Är det krav på munkorg för hundar över 25 kg?
    Jag har under våren sett många hundar med munkorg och tänkt att; herregud är hundarna så farliga här, men senare förstått att det beror på Pinjelarven.

    Inser nu att det kanske också finns munkorgsregler för större hundar.
    :)
     
  20. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej, ja det är krav ibland folkmassor o i citykärnor.
    Det är särskilt de kraftfulla raserna där lagen efterlevs av polisen.
    Men som allt i Spanien beror det på den enskilda polismannen, hunden, situationen o ägaren.!
    Jag har sett många tyngre hundar utan munkorg, men de är ägda av kanarier, ofta någon spetsliknande ras.

    Som utlänning, med en powerfull breed gör jag klokt i att följa lagen o vandra i Los Cristianos mindre befolkade områden. :)
     
  21. Marvelicious

    Marvelicious Ny medlem

    Blev medlem:
    15 augusti 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    åh, det kanske är er restaurang som min pojkvän har talat om..! Exakt var ligger den, har på nåt sätt lyckats missa den trots att jag hänger en del i Los Cristianos..? :O Kanske vi kommer dit och käkar nån kväll så min pojkvän (italienare) får prova på lite äkta svensk mat.. ;) Han jobbar förresten i Restaurang Borbone, bredvid Burger King. :)

    /Maria (www.marvelicious.blogg.se)
     

Dela sidan

Laddar...