NIE nummer

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av El fantasma, 16 mars 2014.

  1. El fantasma

    El fantasma Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola !
    Våran mäklare kunde hjälpa oss med NIE nummer hon informerade oss att dom tar 200 euro per pers,då vi tyckte det var i mesta laget:eek: tänkte vi söka på ambassaden i sthlm.Då man ska ha med sig en ifylld EX 15, undrar vi om någon av er vet var man hittar denna blankett översatt till svenska spainsmile
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
  4. El fantasma

    El fantasma Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    thumb Joe spanien
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag vandrade ut från en Advokat när de skulle ha dessa priser. Vi hade sett afrikaner på Teneriffa fixa NIE , varför skulle inte vi klara detta.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    På den spanska ambassaden i Stockholm kan man fyla i ett papper och då får man instruktionerna på svenska och även personalen är behjälplig. Lycka till!
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Den mäklaren skulle jag inte göra affär med :(
    Ockerpris.
    Ni kan ju inte köpa utan NIE...

    Chao P :sol:
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Vad tar en tolk i timmen? Lägg till km ersättning etc. Fast iofs sà kan man tycka att en mäklare borde kanske ge den extraservicen för att sälja ett hus.
     
  10. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Både nie och residencia är löjligt enkla att fixa, egentligen, bara man gjort förarbetet bra. Blanketterna kan man hämta på närmaste oficina de extranjeros och använda google translate för att förstå om man inte kan gissa. Bra att veta vad är comunidad och region etc. så man inte blandar ihop dem.
    Om man hämtar papperern i förväg får man även lappen att betala i banken med och kan fixa allt på en gång.
    Har man fyllt i någonlunda rätt behöver man inte kunna prata spanska ens bara man förstår lite. Räcker med si och no :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Har man tiden att göra det själv så är det enkelt, har man inte tiden köper man hjälp. Så är det väl med det mesta. :) (200E per person som nämndes ovan är dyrt! Be er advokat fixa det i samband med köpet så blir det knappt någon merkostnad.)
     
  13. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Advokater har bra betalt /debiterar rejält, så förvänta er inga "kompispriser" där inte!
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Prissättningen hos en advokat varierar men ber du om ett pris för att få hjälp genom en fastighetsaffär så kan du fråga "Och vad kostar det om du inte hjälper oss att skaffa NIE". Jag garanterar att de inte drar av 400 Euro....
     
  15. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    NIE

    Hej el fantasma, förstår att ni skaffar NIE på annat håll! Konstigt att er mäklare inte kunde göra bättre ifrån sig...

    Vi vände oss först till stor juristfirma i Torrevieja. Då visste vi ännu inte vad vi skulle köpa, eller av vem. De skulle ha bra mycket mer för denna tjänst, och vi skulle måsta vara i Elche stad en hel dag, i detta ärende..Vi avvaktade.

    När vi sedan slog till på en lght, tog mäklaren inget för besväret med NIE.

    Vi gick tillsammans till ett bankkontor, betalade ca 10 euro, for till ett poliskontor med alla uppgifter och tre tim. senare for vi tillbaka till polisen och allt var klart.

    Fast jag fick tjata väldigt på mäklarkontoret, innan vi kom till skott. De var så manana med det, fattade inte vad brådskan var. Vi lånade i spansk bank och de ville ha våra NIE nr innan låneutbetaln. :) och det hade då mäklaren aldrig hört talas om :)

    Lycka till med allt!:sol:
     
  16. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Låter som sanslösa priser...
    När jag var och rekade innan vi flyttade hit, och jag hyrde ett hus, så hjälpe mäklaren till med NIE utan extra kostnad. (Det enda han egentligen behövde göra var att vara med och översätta, eftersom jag inte kunde Spanska. Själva proceduren behöver man ingen hjälp med, det är enkelt.)

    När vi sen flyttade hit hade vi en översättare som hjälpte oss inte bara med Recidencia till hela familjen, men reg. hos Skattemyndigheten, Socialkontoret, Vårdcentralen, Kommunkontoret, och registrera företag (Autonomo). Allt det gick på 200 Euro, men tog i princip 2 hela dagar... 200 Euro för bara NIE är vansinne.
     
  17. El fantasma

    El fantasma Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tackar för alla svar,när vi ifrågasatte kostnaden svarade mäklaren citat:

    Vi måste åka in till Cartagena på polisstationen för att söka detta och fylla i alla blanketter normalt tar det 2-4 tim.Därefter måste vi tillbaka till Cartagena för att hämta ut NIE igen personligen som tar 2-4 tim beroende på kö etc.Vidare måste NIE registreras hos San Javier kommun och nya blanketter fyllas i.Som ni ser går det åt 4-8 tim. bara i körtid och tid inne på polisstationen,bensin samt avgift på polisstationen etc..därför måste vi ta ut 200 euro per pers för att göra detta jobb slut citat.
     
  18. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag vet inte om jag bara har tur eller? Mitt ombud verkar inte stå i dagslånga köer någonstans även om man som privatperson är tvingad att göra det. NIE lämnade de in om direkt och de polisen ringde dem när de var klart och det var bara att hämta. Andra procedurer som sägs ta dagar fixar de oftast på ett par timmar.
    Det är klart måste man sätt sig i en bil och åka långa sträckor fram och tillbaka och måste stå i samma kö som alla andra då vill man ha betalt för det. I det fallet tror jag inte man är rätt ombud för uppgiften.
     
  19. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag fixade mitt NIE själv i Alicante. Iofs stod jag länge och köade, men sen gick det som smort. Kostnad 7€. Blanketterna är lätta att fylla i och man kan(kunde) få hjälp där om man inte förstod.
     
  20. antonio4511

    antonio4511 Ny medlem

    Blev medlem:
    7 april 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.

    Ï många mæklare i Torrevieja ingår med att søka NIE i deras uppgifter nær kunder ska køpa bostad. ( Jag jobbar sjælv som mæklare i Torrevieja,och priset på 200 euros ær lite før mycket )


    ,
     
  21. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vår mäklare hjälpte till med dette och då hadde vi bara lagt ett bud på en fastighet innan vi flög hem. Hon hjälpte också till med att öppna ett bankkonto samt andra nödvändiga saker.

    //Eckhoff
     
  22. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag tycker också att kostanden är för hög för arbetet ifråga - 200 EUR borde i så fall vara för samtliga som ska köpa...
    Det är samma körsträcka och kötid oavsett om man har en eller flera NIE-ansökningar.
    Men för övrigt är priset tack vare, eller rättare sagt på grund av, i detta fall avståndet till Policia National som fixar NIE-numret

    I Torrevieja fanns förr inte möjligheten att få NIE direkt, utan man fick köa utanför vid parken med kvarnen, för att få en kölapp av de 40 första, innan dom öppnade kl 9 på polisen. Efter 40 stycken satt man stopp, då fick man börja om köandet en annan dag.
    Hade man då köat tillräckligt tidigt så var man en av de lyckliga som fick lämna ansökan och 5 - 7 dagar senare kunde man hämta ut sin stämplade blankett.
    Det är också orsaken till att några av de större advokatbyråerna har åkt med kunderna till Elche eller Alicante, där man lämnat ut 150-200 NIE direkt samma dag man kommit dit, och det har i de flesta fall ordnats på en förmiddag inklusive transport fram och åter ( några mil i varje riktning )

    Nu tror jag att man ändrat förutsättningarna i Torrevieja och att man möjligen har flyttat ihop Policia Local och Policia National och att man där kan få NIE direkt och att det gäller lite fler än 40 per dag man har öppet
     
    Last edited: 8 april 2014
  23. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Oj, det låter ju bra, vår mäklare var där tidigt på morgonen och fixa en kölapp. När vi sedan kom dit och möttes utanför vid kvarnen gick vi in och mäklaren gick sonika fram och hämta blanketterna som vi fyllde i, gick till närmaste bank för att betala sedan tillbaka och fixa NIE nummert. Mäklare hämta sedan ut det till oss och meila över en kopia och när sedan köpet var klart så fixa mäklaren allt med vatten, el o.s.v. så vi kunde köra ner med ett flyttlasst och allt var klart och då fick vi så klart alla orginal papperna.

    Det är så jag tycker en mäklare skall agera. För allt arbete hon lagt ner begärde hon 160€, vilket var underbart för vi slapp göra något. Bara flytta in.

    Mäklaren? Veronica Greek på Fuster &co.

    //Eckhoff
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...