Ni som redan bor i Torrevieja kan nog råda oss!

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Sotanini, 1 januari 2014.

  1. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej igen och Gott Nytt År!
    Jag har tidigare startat tråden "Rullstolsvänligt?" och fått trevliga svar från forumet.

    Vi har nu hållt på ett tag och letat, via nätet, efter ett billigt hus - typ liten bungalow. Vi har hittat några med rimligt pris (ska givetvis försöka pruta). Flera av de mest intressanta ligger i området Torreta III, nära Torrevieja-lagunen.

    Vi är till åren (uppåt 70 år) och är för egen del inte intresserade av havet utan letar just efter en plats där vi vintertid kan promenera med rullstol och hund, påta lite i jorden, läsa en bok på den lilla tomten samt inte ha alltför långt till affärer och restauranger. Våra barn och barnbarn kan ta bilen eller cykeln till stranden när de utnyttjar huset. Och vill vi till havet kan också vi ta bilen.

    Hur tycker ni att Torreta III (och evt El Chaparral) passar in på vad vi vill göra under våra besök i Torrevieja? Vi vill helst bara koppla av.

    Ser fram emot att få höra om vi är ute i helt fel spår eller ej! Till saken hör att vi har lite svårt att bara sätta oss på flyget och dra ner för att kolla.

    Ha det gott, vi hörs! :flyger:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Beror nog lite på vad man tycker, men för min del tycker jag Torreta III och El Chapparal känns "lite avlägset". min man och jag köpte i höstas en lite bungalow i "Nueva Torrevieja", ett område som passar oss bra, men där vi bor är ingen direkt "urbanicasion" med genensamma ytor. Men det finns även sådana områden i Nueva torrevieja. Vet att även ett område som heter La Rosaleda är trevligt, ligger närmare havet och där finns gott om bungalower och små hus med gemensamma grönområden förutom den egna lilla tomten.
    Säkert kan ni få många andra tips. Men det är ju tycke och smak, vad man vill ha och känner sig behöva samt ibland pengar som styr. Men ni hittar nog det ni vill ha.
    Lycka till!
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har varit för länge sedan i El Chaparal och tyckte som DiBo att det var lite avlägset. Mest för att det var en bit att köra/áka buss till affärer, bank, apotek osv. För ca 8 ár sedan fanns det bara en liten affár där, ett par caféer/restauranger. Det kanske har kommit flera...

    Nueva Torrevieja, Aguas Nuevas, Los Balcones, La Mata är väl bättre pá det sättet att det inte är sá lángt till olika inrättningar.

    Speciellt La Mata är bra för det är en liten by i Torrevieja, och där finns allt man kan tänka sig beföva för det dagliga livet, och mer därtill. Egen marknad. Bussförbindelser med Torrevieja och Alicante. Rullstolsvänligt för det är rätt plant. Googla pá dessa omráden sá att ni kan bilda en liten uppfattning...
    Och lycka till med sökandet.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Sotanini!

    Ja jag håller med om områdena ovan. Speciellt tycker jag
    att Nueva Torrevieja är perfekt då det är gångavstånd till
    hela stans utbud med strandpromenaden också.
    Men ändå ligger lite avskilt.
    Calas Blancas, grannområdet bredvid är också bra.

    La Mata, själva byn är bra men antar att priserna är högre där.
    Något utanför går också bra men längre upp blir det backigt :)

    Lycka till/ P thumb
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Har boende i Aguas Nuevas och har hittat en hel del fördelar som redan nämnts ovan med gångavstånd till det mesta och även då till LaMata stranden.
    I Aguas Nuevas har jag en känsla av att det är en bra blandning av oss "semesterboende turister" och spanjorer vilket gör att det rör sig folk i området hela tiden. Något annat som vi uppskattar är att det är lugnt och tyst. Tyvärr så har även området Aguas Nuevas hundägare som låter sina hundar skälla sig hesa ibland vilket verkar vara ett problem överallt.

    Det som jag inte har tänkt på är hur handikappsvänligt det är i området...har en känsla av att det nog är lika bra/dåligt överallt.

    Det bästa är nog att åka runt med någon som kan områdena och känna in några favoriter och sedan kanske försöka hyra något boende i området för prova på.

    Lycka till med sökandet :sol:
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja skällande hundar kommer man inte undan var man än bor. Då har man tur.
    Och om dom inte finns så vet man inte vad som flyttar in. Fast det är samma
    med tvåbenta :D
    Chao P :sol:
     
  9. Apple

    Apple Ny medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0
    Säger som de andra, Toretta är avlägset. Jag har även hört att Toretta är byggt på fuktig mark och att det i flera av radhusen är väldigt fuktigt, om jag har hört fel så vill jag gärna att ni rättar mig nu!
    Eftersom Toretta ligger lite avlägset kan det bli lite ödsligt på vintern, kanske litet utbud av restauranger då också. Har ni varit och tittat på lite olika områden? Vi fastnade för Nueva Torrevieja, det är nära till "allt". Vi köpte till slut i Calas Blancas so. Ligger precis jämte Nueva Torrevieja.
    Lycka till!!
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Öht är Torreta-området, som byggdes i början av 80-talet, ganska nedslitet och tyvärr inte så fräscht i det stora hela längre. Plus att det finns mycket mygg runt saltsjöarna där. Det finns ju någon anledning till att bostadspriserna där är väldigt låga där idag. Inget illa ment om Torreta, men jag för min del tycker att det snart är dags att rusta upp området faktiskt.
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Naranja

    Naranja Medlem

    Blev medlem:
    26 juni 2013
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi bor vid norra saltsjön med parken som närmsta granne, har aldrig sett en mygga. Inga grannar har myggnät o sover med öppna fönster på övervåningen. Otroligt tyst o lugnt område utan att vara ödsligt, på vår gata o den närmast är ca 40% boende permanent. Ligger dessutom på en höjd så det är torrt snabbt även vid regnväder. Vi tycker området är bra o ger otroligt värde per krona.
     
  13. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Bodde i Toretta 3 när vi var nere i november. Vi har tillbringat många semestrar där och tyvärr sett området förfalla under ett antal år. Tyckte oss se att en viss uppfräschning är på gång nu och såg många radhus som byggdes om och målades :) Hoppas att det fortsätter på denna vägen för området är inte så dåligt även om det ligger avsides.
     
  14. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Massor med nyttig info - Tack allesammans!

    Vi fortsätter att leta och att göra listor. Sen går vi igenom listorna och stryker en hel del och så börjar vi om igen. Jag har en kusin nere i närheten av Torrevieja som jag ska anlita för att göra en gallring av objekten.

    Vi har faktiskt hittat en liten pärla närmare Acequión. Tyvärr har den bara ett sovrum men det är så stort så man kan kanske dela av det. Behövs det byggnadstillstånd för inomhusändringar?thumb
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Inomhus kan du göra vad du vill, bara utsidan blir intakt. (Kanske har detta ándrats som sá mycket annat?)
    Acequion är nära till allt. Man behóver inte ens bil om man inte vill göra längre utflykter.
     
  16. Maria Johansson

    Maria Johansson Ny medlem

    Blev medlem:
    4 januari 2014
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1
    Byggnads licens

    Oj , man bör vara försiktig vad det gäller att renovera eller ändra utan licens.....När vi gjorde om köket, bytte klinkers, väggplattor och gjorde ett valv mellan kök och vardagsrum etc behövde vi byggnadslov/licencia de obra. Dock ej för lite målafärg behövs ej något byggnadslov;:;;) Bättre att göra det ordentlig ifrån början för att undvika ev. böter eller andra problem.
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Kan det skilja mellan olika städer? Jag frågade vår president och han sa att jag inte behövde byggnadslov till att renovera badrummet (nytt kakel/klinkers, nya möbler).
    Eller att byta till parkettgolv.
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

Dela sidan

Laddar...