Några funderingar före inflyttning nästa vecka

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av rolund, 19 augusti 2014.

  1. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    äntligen lgh vid Punta Prima är klar för inflyttning. Det känns båda spännande och osäkert. Vill gärna ha råd om vad man ska förbredda sig före inflyttning. Tänk om det finns en to-do-lista att guida oss genom procedurenhjärtaa

    Allt jag har fått är:
    - NIE nr av Abaco
    - Abacos kontonr jag ska betala deras service avgift till
    - Abaco kommer att lämna lgh nyckel till oss vid flygplatsen
    - TM kommer att inspektera lgh med oss dagen efter

    Men jag har inget privat bankkonto. Hemförsäkring saknas men Abaco lovade att fixa det. Online inlogg på Abaco hemsidan funkar inte pga det krävs sista fyra sifforna av bankkonto.

    Finns det något mer man bör vara beredd för? Eller ta med sig? Eller att fixa på plats?

    Tacksam för alla råd.
    mvh
    Rolund
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Hej!
    Så det är dags nu.
    ... och du - de byggde alla 10 våningarna så ni slipper huka er på 7:e våningen. happy

    Jag kan lägga till några saker på din lista (du kommer väl ha en sisådär en miljon saker till slut):
    - Elkontrakt (jag har ingen aning om när elen kan överföras från byggel)
    -Vattenkontrakt
    - Autogiro till rubbet
    - En flaska Cava + några glas
    - Inloggning till bankens internetkontor
    thumb
    /Helen
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    privat bankkonto màste du ha vid senare tillfälle (redan vid köp om du har làn) sà du kan ju redan nu be abaco förbereda detta.
     
  5. Bitteju

    Bitteju Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2013
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1
    Abaco adviser fixade allt, bl.a ett konto på Deutsche Bank. Mina räkningar såsom vatten el, hemförsäkring och månadsavgift dras automatiskt. Man bör se till att det ständigt finns pengar på kontot.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Ravnahalla

    Ravnahalla Medlem

    Blev medlem:
    27 februari 2014
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0
    Abaco fixade allt till mig också. Duetche bank. Autogiro på internet, viasat, vatten & el. Fullmakt till Abaco för fastighetsskatt & deklaration. Funkar kanon!
     
  8. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Hola !

    Du borde inte behöva känna dig osäker - mäklaren, om det inte är någon liten "spansk gubbe på hörnet" tillsammans med i detta fall ABACO borde hålla dig i handen hela vägen. Vi har på det företag vi arbetar som mäklare en svensk inflyttningshjälp, som följer med till bostaden, ABACO, bank, möbelaffär eller vad som behövs. Normalt finns han till hands de två - tre första dagarna / m
     
  9. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Helen1,
    Jo, det känns skönt att man får gå med raka ryggen:) men elkontrakten har jag inte fått. Har betalat vatten och Community avgift. Men elen...jag tror mer än en flaska Cava behövs för att sitta i mörkret think
    Rolund
     
  10. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack Nalle, Bitteju och Ravnahalla,
    Advokaten i Abaco är på semester nu. Jag har frågat om det finns en check lista så jag kan förbredda mig. Svaren var nej! Jag själv har öppnat ett bankkonto men vet inte om det funkar. Internet bank funkar absolute inte. Jag får be Abaco fixa resten.
    Tack för råd:)
    Rolund
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej maarli,
    Det är härligt att höra av dig!
    I mitt fall, Abaco ska bara lämna nyckel till mig vid flyggplatsen. TM skickar en inspektör till oss. Sedan har jag inte hört något mer. Idag har jag betalat Abaco service package för 3285€. Jag förväntar mig att se någon service snart.
    Vi har köpt hela möbler packet av TM. Hoppas att allt är upp packad när vi är fram.
    Rolund
     
  13. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    30000 kr för service pack! Vad består den av?
     
  14. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Du menar 328,50 euro? Vad köper man för service annars för 3285 euro?

    Allt kommer säkert gå bra, jag minns att jag var till och med orolig för att någon skulle ändra sig med att vi fick köpa lägenheten ända fram tills jag stod inne i den med nycklarna i min hand. Löjligt men så är det där saker går till på ett annat sätt än vad man är van vid.

    Hoppas att ni får det helt underbart! :sol:
     
  15. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    Abacos servicepaket ligger på 3285€, ca 30,000SEK. Jag återkommer med vad detta ingår ikväll:)
    Rolund
     

    Bifogade filer:

    • Abaco.JPG
      Abaco.JPG
      Filstorlek:
      18,5 KB
      Visningar:
      183
    Last edited: 21 augusti 2014
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Men...service har ni ju redan fått. Eftersom köpet är klart. Antar att dom först var med till notarie för att få fullmakt från er. Tar tid.
    Dom var med i timmar hos notarien sen på sammanträdet.
    Notarien, en person från Ábaco, byggherrens representant, ev bank om ni har lån osv.
    (Det tog 7 tim när jag köpte nytt en gång, väntan på att alla var närvarande).
    Att ordna NIE för två pers tar också timmar i anspråk. Åka två vändor till Elche kanske (hämta dom sen).
    Taxi hit och dit...Går ju inte åka kommunalt :)
    Alla pengatransaktioner, inbet av moms, och till byggherren, advokatarvode, registrering i fast.reg, vattenkontrakt (kötid...)
    Escritura ska utskrivas.
    Lämna nyckel och kanske hämta er tar ett par timmar...
    Ja allt kostar pengar och ingen jobbar gratis. Tror inte deras timpenning blir så hög...
    Mäklaren kan inte ha förklarat hela processen för er.

    Berträffande el så har ni säkert det från byggherren tills vidare, brukar ta
    tid innan han fått klart med sin registrering av att bygget är klart.

    När allt är registrerat och klart så kommer ni in på Ábaco Online. Då aktiveras kontot för skatter osv.
    Bankkontot är det ju bara att gå till banken och begära att ni vill ha internetåtkomst på kontot.
    Chao P :sol:
     
    Last edited: 21 augusti 2014
  17. golfman

    golfman Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2
    Bytt låser med en gang. Lykke til med ny bolig. spainsmile
     
  18. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    offtopic
    Förlåt men jag kan inte låta blir att förundras över summan som Abaco tar. Nu köpte vi inte off-plan och det kanske innebär mer jobb för juristen men vi betalade €1000 för allt från NIE, koll att allt är ok med fastigheten osv fram till påskrivet kontrakt. Det bolagen själva tar för överföring av el-/vattenkontrakt kom naturligtvis till men Rodas ordnade allt annat.
    /Helen
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Helen!
    Ja vi vet ju inte vad det är som ingår men dom får säkert specifikation.
    Jag gick in och skrev bara för att Rolund skrev att dom NU förväntade sig
    service efter att ha betalat den summan. Men nånting är ju gjort eftersom
    köpet är klart...
    Hade ni också fullmakt och inte var med?
    Normalt tar Ábaco 1200-1500E för "normal" köpeprocess men som sagt
    vi får väl se...
    Egentligen är det ingen idé att spekulera på så få upplysningar.
    Chao P :sol:
     
  20. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Hej P!
    Det stämmer, Rodas hade fullmakt och vi satt hemma i Sverige.
    /Helen
     
  21. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag vet att ABACO har en stigande kostnad för servicepaketet ju dyrare fastighet man köper, det lär inte bero på att det är mer jobb, utan kanske kostnad för notarie/lagfart eller något annat.
    Rolunds lägenhet, i det av TM byggda "Sea Senses" kostar kvarvarande lägenheter från drygt 200.000 till en bra bit över 300.000
     
  22. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Tog ett par veckor för iber... att peta in ny mätare när vi bokade el, ny vattenmätare tog än längre tid då de innan haft community mätare och nu fick vi separat mätare, ha inte bråttom är väl lärdomen.

    Vill du ha DB och svensk kontakt så kontakta [email protected]
    Vi fick hjälp med öppna konto hos DB men flyttade till Sandras kontor (kan bara göras i Januari) har funkat problemfritt, då vi bor i Orihuela har vi även nyttjat hjälp i DB kontoret i rondellen där man åker ner mot La Zenia Beach från stora vägen, funkat helbra där med.

    Är de körigt och allt strular så gå ner på närmaste pub ta en pilsner (eller annan a fri dryck) och kolla vad snitt tempen är i Sverige i Februari, så får man ny kraft ;)
     
  23. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej hej!

    Så här ser servicepak på 3285€ ut.
    Delvis av köpprocessen borde vara klara. Det skulle känns bra att få lagfarten så småningom.
    Notarie, Registrering hos landregistret o Certifikat. Vi kommer att få några papper kanske?
    NIE o fullmakt Ja!:)

    Jag vet faktiskt inte vad hela innehåller betyder. Men jag får hoppas allt blir bra:)

    Rolund
     

    Bifogade filer:

  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...