Någon fast boende som vill "semesterbyta" bostad?

Diskussion i 'Mallorca' startad av ModestyB, 4 maj 2011.

  1. ModestyB

    ModestyB Ny medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi planerar att spendera ett par månader av vår föräldraledighet i Spanien, helst Mallorca. Det verkar vara så långt bort från svenskt klimat vi kan komma inom EU-och vi tar vår hund med oss.

    Vi vill vara borta slutet av Oktober-December.

    Erbjuder en trivsam lägenhet nära Skanstull i Stockholm (SOFO), lugnt kvarter med fina omgivningar och gott om trevliga promenadstråk.

    50m2, vån 6 med hiss. 30-talsfastighet som tyvärr ej är särskilt tillgänglig för rullstolsburna. Vi bor 2 vuxna, en 3-åring och ett spädbarn här+hund, så mycket yteffektivt skulle jag nog påstå. Finns en dubbelsäng, en 90-säng och en spjälsäng. Köket rymmer 3, max 4 pers.

    Vi är skötsamma, lugna, rök och alkoholfria. Söker den som vill vårda vår bostad som vår egen.

    Tar även tacksamt emot tips på platser inom EU som är varma och solsäkra även på vintern.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Matrix

    Matrix Ny medlem

    Blev medlem:
    24 september 2008
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0
    hej och välkommen till forumet ModestyB, kul med era planer! Dock så skulle ni kanske välja Kanarieöarna istället för Mallorca, för klimatet där är betydligt "bättre" än på Mallorca. På Mallis den tid på året är det förhållandevis kallt och blåsigt. På Gran Canaria och Teneriffa är det i snitt 16-23 grader och är därför det i särklass bästa stället inom Europa att tillbringa vinter på. :)
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola! ModestyB!

    Ja jag håller med Matrix här. Inte så varmt på Mallis även om det till skillnad
    från Sverige inte snöar..
    Här en sajt som är kul för du kan se statistik mellan 1961-90 vilka grader
    det varit. Varför inte senare vet jag inte..:eek:
    Spanien Väder - Aktuellt väder i Palma de Mallorca, Spanien - Freemeteo.com

    Ciao P :sol:
     
  5. ModestyB

    ModestyB Ny medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi känner till att vi inte kan förvänta oss sommar (ens svensk sådan), men vi kommer att resa med bil, barn och hund. Att åka med båt mellan fastlandet och Kanarieöarna skulle enligt sökningen på bolagets sida ta två dygn och det fixar varken vår 3-åring eller hunden. Vi tänkte att klimatet på Mallorca var mildare än på Solkusten, men det kanske inte stämmer? Tack så hjärtligt för er hjälp, vi behöver all vi kan få=)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!

    Ja det förändrar saken..Men om man ska vara petig som
    "detektiv" P så är det kallare på Mallis än på Costa Blanca, Sydostkusten
    på fastlandet från Alicante och neråt..
    Costa blanca "vinner" över Costa del Sol längst ner om än knappt thumb för
    Costa del Sol har lite mer nederbörd än Costa Blanca..

    Mallorca genomsnitt okt= 17,6 gr, nov 13,1 och dec 10.5 / regn 3 mån 17.8 d
    Costa Blanca " okt = 19.2 gr, nov 14,9 och dec 12,1 / regn 3 mån 12,0 d
    Costa del Sol " okt = 19.1 gr, nov 15,1 och dec 12.6 / regn 3 mån 16.2

    Stor skillnad på en och två gr vill jag lova..Är ju alltid kallare på öar i Medelhavet.
    Men Mallorca är min favoritö, kallt eller ej..
    Har man bra värmekällor inomhus..vilket de flesta inte har här nere så blir det kallt och rått.

    Ciao P
     
    Last edited: 5 maj 2011
  8. GunillaEvertsson

    GunillaEvertsson Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola - det skiljer alltså inte mer mellan Solkusten och Costa Blanca!? Å det regnar tom mer längst därnere än det gör i Torre? Hm där ser man. Agree om att Mallis är en toppenÖ, vacker o bra på de flesta sätt men ack lite i kallaste laget -.
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Gunilla..

    Ofta är det varmare på Costa Blanca än nere vid Costa del Sol..om än
    att det skiljer lite.
    Enl Aemet veckan framåt så har Torrevieja som högst:
    24,25,25,25,26,27,26 gr
    Och tex Fuengirola:
    21,24,25,24,25,25,26 gr

    Fast å andra sidan stod det tidningen att Alicante inte haft så varmt på 50 år senaste månaden..Vad ska man tro på :vissla:

    Ciao P :cheeky
     
  10. ModestyB

    ModestyB Ny medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hmm, så var tycker ni att vi ska åka? Håller vi oss på fastlandet så slipper vi färjan och de kostnaderna+att ön lär vara dyrare vad gäller ex. mat... Av de "varma" städerna på fastlandet, vilken är störst, vackrast och bäst? =)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hur långt söderut vill ni åka? Vill ni bo i en storstad eller i en mindre by?

    Längs sydkusten (La Costa Tropical) finns många mindre städer/byar. Jag har besökt många av dem i sök av fastighet, dock aldrig övernattat någon annanstans än i Almeria och El Pozuelo. I sistnämnda byn var jag över en jul/nyår. Varje dag solsken och +19 på dagen. Men där finns inte mycket att göra...

    Andra trevliga byar/ städer är La Mamola, La Rabita, Albuñol, Almuñecar, Adra och Almeria förståss. Almeria är en lite större stad så där finns större utbud.

    Mest bekant är jag med Alicante där jag har studerat. Finns mycket att göra och se, både i Alicante och byarna runtom. Och naturligtvis Torrevieja där jag semestrar själv.

    Valencia är en stad som har allt. Kommer man längre norrut kan det vara lite kallare men bara några grader. Min granne har en lägenhet i Gandía och han stromtrivs för det är inte för varmt på sommaren och "lagom" även på vintern. Jag har bara passerat staden med bussen.
     
  13. ModestyB

    ModestyB Ny medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Har inte loggat in på ett tag, men är tacksam över svaret!
    Vi vill helst bo i storstad, min man är vegan-och vi andra vegetarianer och vi äter gärna ute, sannolikheten att vi ska kunna hitta vegorestauranter ökar med stadens storlek. För hundens skull ser vi gärna att det är hundvänligt-och för barnen barnvänligt. Svårt att hitta i storstad kanske, men vi kan ju bo i utkanten och promenera eller åka bil in till centrum...
    Hur långt söderut vi åker spelar ingen roll, åker till bästa möjliga plats oavsett avstånd=)
     
  14. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    Valencia skulle kunna vara ett bra alternativ för, en väldigt trevlig storstad. Men i utkanterna, typ Sagunto så är det mer utrymme. Strand bad och storstad, plus en massa bra shopping :) Det är väldigt spanskt här likaså.
     
  15. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Valencia

    Jag skulle föreslå Valencia. En trevlig stad som har mycket att bjuda för dem som vill ha storstadsliv. Och det finns flera vegeteriska/veganrestauranger.

    Jag besökte en som låg i gamla stan, för många år sedan, men minns inte vad den hette. Maten var jättegod, man fick mycket, och personalen helt underbar!
    Här är lite tips:
    http://www.happycow.net/europe/spain/valencia/

    Sen finns ju Barcelona som har absolut allt...:)
     
    Last edited: 8 juni 2011
  16. ModestyB

    ModestyB Ny medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack! Jag ska kolla Valencia=)
     
  17. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Valencia är för långt norrut , där finns frostnätter och det kan snöa.

    Mitt tips Almeriaprovincen. Byar som Mojacar , Garrucha och Villa Ricos!
     

Dela sidan

Laddar...