Någon erfarenhet av Resale Center?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av ph69, 26 september 2016.

  1. ph69

    ph69 Ny medlem

    Blev medlem:
    26 oktober 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Ska till Orihuela/Torrevieja och titta på lite fastigheter och hittat några lämpliga objekt på ovan mäklares hemsida. Känner ni till företaget och isf positiva/negativa erfarenheter?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Det har skrivits spaltmeter i ämnet....vid köp av fastighet i Spanien, så spelar inte mäklaren så stor roll!

    Vad som är VÄLDIGT VIKTIGT...är att ni har ert eget OBEROENDE juridiska ombud, så undersöker fastigheten åt er, när ni väl har hittat ert drömobjekt!
     
  4. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271

    Amen till det!
    /Helen
     
  5. ph69

    ph69 Ny medlem

    Blev medlem:
    26 oktober 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Det verkar som de flesta mäklare rekommenderar /samarbetar med ngn juristfirma, så rådet är att ta en egen låter klokt i det avseendet att det blir opartiskt men att ta någon egen/självvald blir det dyrare eller är det en avgift man får betala i köpeskillingen ?Men undersöker juristen huset på något mer sätt än att det blir juridiskt korrekt, är det vanligt med en byggnadsteknisk undersökning ?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Resale center brukar ofta rekommendera advokatfirman Rodas Consulting av två skäl... dels finns dom på 1 minuts gångavstånd och dels finns Betty som pratar svenska. Det finns inget samarbete men visst skickar dom en hel del kunder dit och kanske får några Euro i provision / kund
    Det finns säkert billigare juristfirmor (med advokat om det behövs) men också många dyrare.
    Rodas eller annan undersöker ingenting byggtekniskt, dom kollar bara skulder, bygglov och övriga handlingar. Pappersjobbet får du betala ovanpå priset för bostaden, liksom överföringsskatt, el & vattenanslutning mm. Dom hjälper dig även med NIE-nummer, bankkonto osv - men du kan anlita vem du vill .... Till och med jag kan visa Resale centers bostäder, priser är det samma och jag skulle nog rekommendera Rodas eller någon annan svensktalande vid köp

    / M
     
  8. ph69

    ph69 Ny medlem

    Blev medlem:
    26 oktober 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för upplysningarna !
     
  9. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Maarli nämner ju det mesta!
    En bostad i Spanien, där tar du som köpare över gamla skulder som är kopplade till fastigheten, som skatter, avgifter till föreningen etc...

    Jag har själv varit med om, att göra klart ett köp av ett radhus, där sedan MITT eget valda juridiska ombud, en Spansk advokat och Engelska fungerar ju bra, upptäcker att det tredje sovrummet, som är byggt på del av takterrassen, är ett svartbygge!
    Mäklaren Team Espana, sa INGENTING om det innan!

    Vi fick tillbaka de 3.000 EURO i depo...minus 50 E som mäklaren skulle ha för att återbetala våra 3.000 EURO i adm.avgift!! Jo det är sant! Nu var det faktiskt inte vi som drog oss hur, det var säljaren som trodde att VI skulle lura dem! Låter märkligt kanske, men så var det....och det är något jag alltid kommer att minnas....

    Och vi fick ju betala för vår advokats undersökningar, så det kostade en slant utan att det blev något köp! Men alternativet hade varit än värre! Bli sittande med ett svartbygge....kanske det hade gått att ordna det hela, men det hade isf kostat en del.

    Så mitt råd kvarstår: Misstänker man minsta lilla koppling mellan mäklaren och den juridiska rådgivaren! BYT till en som du själv väljer, ÄVEN om det blir lite dyrare.

    Kommissioner förekommer, som maarli indikerar, och det bör ju då bli dyrare, eller hur? Mäklaren får en kickback, som sannolikt ska betalas av DIG....
     
    erkki gillar detta.
  10. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag tror inte eventuella kommissioner, (jag har aldrig fått någon) påverkar priset man betalar till jurist / advokatfirman. De jag känner till och som har hjälpt mina kunder har fasta priser för hanteringen av ett bostadsköp. Hos några varierar dock priset beroende på fastighetspriset ( en dyr villa har mer komplicerad pappershantering än en lägenhet för under 1 mille )
    1000 eller möjligen 1200 Euro + moms är en vanlig juristkostnad för en "normal" lägenhet i Torreviejaområdet.
    Önskan /behov att fixa fullmakter, testamenten eller annat kan göra att priset ökar
     
    Last edited: 27 september 2016
    Nalle gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. ph69

    ph69 Ny medlem

    Blev medlem:
    26 oktober 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Bra svar, fixar en jurist när rätt objekt dyker upp, tack
     
  13. amaryllis

    amaryllis Ny medlem

    Blev medlem:
    14 februari 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
     
  14. Farbror Sven

    Farbror Sven Medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2013
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    17
    @amaryllis

    Det beror, vad jag förstår, på att ditt ombud gjort sitt jobb.
     
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
     
    Ulf Nerja gillar detta.

Dela sidan

Laddar...