Musik eller oljud

Diskussion i 'Spanien' startad av A-Lotta, 11 september 2011.

  1. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vaya,vaya!

    Jag förstår dom precis faktiskt. Nu vet jag inte om han utstöter läten
    på kväll/natt?
    Vi har en farbror (77 bast) under oss som spelar hammondorgel..OCH han
    börjar alltid efter kl 23..Nu bor han bara tidvis och inte jämt..
    Det värsta är att han inte KAN spela ;) Tanten stack..Nu har han en ny
    och är inte här så mycket.

    Men vi har ju ett mycket större problem, vet inte om jag tjatat om
    det här men jag skrev i dag på Amas blogg om att hon hade ett inlägg
    om myrornas krig..och vi har ett cikadornas krig..:(


    Har tjatat om hundarna mittemot som skällde dag och natt. Är utmattade nu av solen på terrassen..

    Som alla vet så utstöter cikador ett hemskt högt läte från bakkroppen
    för att locka till sig honorna. Denne "cikada" som vi har utanför huset
    låter som 10 cikador när han busvisslar på en tjej i huset mittemot,
    natt och dag..Man kan tro att vi bor på La Gomera...Det började i maj.
    Han tar ingen hänsyn till att det är kl 2, 4 ,5 el 8 på natt/morgon.
    Varje dag/natt. Innan jag åkte hem till Sverige hade jag sömnbrist.

    Han ser ut att droga eftersom han är så speedad och är inte still
    en enda minut. Rycker och knycker..Hemskt är det men inget att göra
    om man inte vill få spö. Folk verkar rädda..fast dom skrikit på natten
    att dom ska ringa polis.
    Uppdate: Han slog tjejen utanför en dag och blev polisanmäld. Båda nekade
    men det blev ett uppehåll från hennes sida på en månad. Han går runt runt och
    kollar varje dag. Idag 29.9 så kom hon ut och så kram/puss och så fortsätter såpan..

    Min lilla gulliga frisörska har en alkoholist under och han är där varje halvår.
    Då får hon flytta hem till mor o far så hon får sova..

    Ciao P ;:(
     
    Last edited: 29 september 2011
  4. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej då Spanien..

    Tyvärr är Spanien förhållandevis ett ”bullrigt” land och folk, hänsyn och omdöme är inte många spanjorers starka sida. Vi har fått hundratals dagliga exempel på detta under vår ettårstid vid Alboraya stranden. Åtta månader normalt spanskt oväsen, fyra sommarmånader med störningar och oväsen som jag inte trodde fanns omkring och i ett bostadsområde. Om vi så fick bo gratis ett år till här, skulle vi tacka nej.
    En liten händelse som inträffade idag på vår bussresa intill Valencia.
    Bussresan startade vid ändhållplatsen, bussföraren gick då stängde alla vädringsfönster på bussen, för att kylanläggningen skulle fungera bättre. Efter tio minuter kommer en äldre farbror och sätter sig bakom oss i bussen, det första han gör, öppnar ett fönster. Jag stänger fönstret och påpekar att vi vill ha kyla i bussen, han öppnar igen och jag stänger. Därefter brakar det loss, han skriker och vräker av sig alla simpla ord som finns att använda, hora till sambon, jävla utlänningar etc. Över ett tiotal unga som gamla går till attack mot mannens, dåliga och oförskämda uppträdande. Vi behövde inte bry oss längre utan bussresenärerna skötte detta minst i fem-tio minuter till innan gubben förstod att han var ensam om sina åsikter och lugnade ned sig. Efter ytterligare en kvart resa så skulle han gå av och gick då upp på sidan om oss och bad om ursäkt. Vilket hedrar honom.
    Varför jag nämner just detta som hände idag är därför att spanjorer har så svårt att lägga sig i andras saker, om det inte berör de själva eller familjen även om det är felaktigt beteende eller brott mot regler och lagar.
    Så nu har vi bestämt att överge det ”bullriga” Spanien efter tolv år, för nya utmaningar. Nu blir det Tavira en liten stad på 25.000 invånare Portugiser och kullerstensgator där bilar kör sakta och inte har så brått.
     
  5. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Intressant - men tråkigt för spanienforum förstås - lämnar ni Spanien bara på grund av bullret eller är det andra orsaker också?

    Det är så sällan man hör om varför folk flyttar från Spanien - det skrivs mest om att man vill flytta till tycker jag. Några förklaringar har jag ju fått men det har varit mest "trivdes inte", "saknade familjen" och annat "sånt man säger". Jag tycker det skulle vara mycket intressant att få veta mera om varför folk flyttar från Spanien (och inte bara just i ditt fall, rulle) men rent generellt. Jag funderar ju på att flytta - men skulle gärna veta hur stora chanserna är för att jag faktiskt bor i Sverige igen om en 4-5 år eller så.:)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Kan inte låta bli att le igenkännande åt rulles historia om buller och oväsen. Det var det första jag slogs av när jag 2002 åkte till Cádiz för att studera spanska. Kyrkklockor som ringde i ett, amas de casa som ropade åt varandra över pation, från en våning till en annan... Människor som verkade diskutera högljutt mitt på gatan. Par som bråkade mitt bland folk, gå in på en spansk bar och man kan knappt höra vad sällskapet man har med sig säger för det är så högljutt. Inne på cafeteriorna är de flesta bord av glas eller marmor vilket gör att koppar, fat och skedar slamrar konstant, bilister som lägger sig på signalhornet så fort trafiken stannat av en smula... ja, listan kan göras lång...
    Men samtidigt så är det här charmen kan jag tycka... åtminstone när jag bara är på tillfälligt besök i Spanien. Sen är vi ju alla olika...men jag föredrar prasslet av nyfallna höstlöv och fågelkvitter....
    / Aurora
     
  8. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Så klart det finns olika förklaringar, varför man fattar olika beslut i livet. Man förändras under tiden, har olika förutsättningar och krav vad man vill ha ut av sitt liv. Upptäcker för och nackdelar med olika saker även som utlandsboende i ett annat land.
    Det som kan skilja i uppfattningen om Spanien, är om man de bor året runt i landet eller vistas sex till åtta månader i landet. Har boende sitt behov att besöka sitt hemland ofta under perioden, eller betrakta boendet i Spanien som ”mitt hemland”.
    De flesta i Spanienforum är nog i den första gruppen 6-8 månader totalt, vilket kanske gör att det blir en mindre kritisk syn på nackdelarna, kulturskillnaderna och beteenden som vi är uppfostrade med i norra Europa.
    Vi har fortfarande förmånen och hälsan att kunna söka något annat än det vi numera uppskattar mindre av.
    Nu blir det portugiser som vi skall leva med och lite engelsmän i liten stad i östra Algarve, inte så turistbetonad och skulle vi sakna spanjorer är det bara två mil till gränsen.
    Men håller med dig i din åsikt att det skrivs, nästan inget alls om mindre bra saker om Spanien i Spanienforum, det kanske har med att göra, att de flesta tillhör 6-8 månaders boende, totalt.
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm..jag lägger ofta in negativa saker/nyheter om Spanien..
    fått kritik i bland för detta..Och så lägger jag in positiva saker också.
    Tycker vi diskuterar problem som finns hela tiden och ger råd och tips
    för att få allt att funka för alla som bor och vill hit.
    Trivs fortfarande efter alla år här nere. När jag är hemma så är det
    mysigt ett tag men sen njuter man när man kommer ner igen.thumb

    I Spanien är det aldrig tyst, det är bara så. Vi nordbor är ju inte så
    vana vid det. Jag gillar när det är livligt..dock inte på nätterna.
    Men man tänker inte alltid på när man skaffar bostad vad som finns
    runtomkring..man har ingen aning förrän efter ett tag...

    Rulle: Portugal verkar så mysigt fast dom kör som
    blådårar, värst i Europa efter grekerna sägs det. Har en bästa väninna
    som är därifrån så jag får många rapporter. Skulle gärna vilja åka dit.
    Hon är från Nazaré vid kusten.

    Lycka till, något Portugalforum finns väl inte så du får vackert
    stanna kvar här och rapportera :D

    Ciao P :sol:
     
  10. Luckyjoe

    Luckyjoe Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2008
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    1
    Bra inlägg.
    Men visst är det så att Spanien har högre ljudnivå än Sverige.

    Men det beror på var man bor i stan även i Sverige.
    Själv bor jag på 3:e våningen ovanför en starkt trafikerad gata, jag måste stänga balkongdörren när jag skall titta på Tv eller prata i telefon.

    Patrik får väl dra igång ett Portugalforum?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag är en sån där 8-månaders som Rulle skriver om. Just återflyttad från landsbygd i Sverige till hemmet mitt i BCN blir det en ljudshock. Men väljer man att bo så, får man ju tåla det.

    Det där med att en del flyttar tillbaka permanent var en bra frågeställning. Här uppe är många studenter, det har ju en naturlig ände. Andra jag träffat har jobbat men tröttnat på fattigdomen, låg lön och höga kostnader.

    De äldre, bara ett par stycken, har blivit sjuka och känt det tryggare i Sverige. Som en sa, det känns bättre att få dö hemma. Drastiskt men kanske sant om man är i den situationen.

    20 grader varmare än i Sverige känns inte fel!
     
  13. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Preciosa
    ”Men man tänker inte alltid på när man skaffar bostad vad som finns
    runtomkring..man har ingen aning förrän efter ett tag...”

    Det vi inte hade en aning om: Att gångbanan till stranden skulle vara körbana för tvåhjuliga motorfordon tolv timmar om dygnet under sommarmånaderna. Att parkera dessa intill husväggen mot lägenheterna är ”godkändt”. Blir det några luckor efter husväggen, så kommer familjer med bord och stolar och har kvällsmiddag fram till 02-03 på nätterna. Vill några ungdomar spela trummor efter strandpromenaden, utanför lägenheterna så går detta bra fram till 03 på morgonen, efter man ringt polis och fått besked att det är ju semestertider nu. En p-plats där hälften av parkeringarna är delad så att man måste köra mot enkelriktning om den första är full, eller köra runt kvarteret. Där är det ett signalerande från morgon till kväll mot alla som möter bilar som kör mot enkelriktningen ett tiotal meter. Hundar som följer med på kvällsmåltiderna utanför, många skäller i timmavis utan att ägarna bryr sig, dom skriker/pratar bara lite högre.
    Polisen kör efter strandpromenaden minst en gång i timmen, men tydligen bara solar armbågarna, har bara set dom gå ur bilen två gånger på detta år. Vi har en stor terrass i markplan, har ej kunnat sitta där många gånger under dessa sommarmånader. Klimatanläggningen får gå hela kvällar för öppna vi fönster eller terrassdörrar, hörs det som vi har fullt med gäster i lägenheten.
    Detta är hus/lägenheter som ligger vid strandlinjen och är säkert bland de dyraste i Alboraya och den vi har hyrt är mest drabbad av alla dessa omdömesgilla spanjorer och motorfordonsförare. Tur att vi återigen bara hyrde, det blev bara fyra månaders plåga.
    Detta är svårt att förutse, att inga regler eller omdömen behövs i vissa sammanhang.
    I Tavira får vi ett radhus ett par år gammalt, där inte några fordon kommer in på området, utanför en lokalgata som leder bara till garagen, för samma pengar som dagens hyra, så det blir säkert bra. Tack för lycka till!
     
  14. Luckyjoe

    Luckyjoe Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2008
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    1
    Bara att önska Er lycka till med flytten och den nya lägenheten.
     
  15. Pau de Mallorca

    Pau de Mallorca Ny medlem

    Blev medlem:
    26 september 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    stackars lilla folk

    Min svensk granne spelar lirar "rock" i lägenheten i Stockholm när mamman är inte hemma(think)ensamstående mamma grabben är 17 år men det går inte anmäla honom ....lilla grabben säger alla (mamma MÅSTE NÖJA SIG ) HON JOBBAR HÅRD ...wowwwwww poor little baby ));)....Men säg ingenting till honom ;;;;)kanske han anmäler grannar till polisen för stora hans övning mitt på natten han är minderårig förstår du ?????bravo ;;;) svensk samhället
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja Pau..man kan ha otur var man än bor, vilket land osv..men
    generellt så är det ju tystare hemma än här i Spanien.
    Jag har haft otur med huset jag bor i från start.
    Nybygge vägg i vägg i två år, ny stenbeläggn på trottoarer (stensåg)
    i månader. Stora hundar Sibirian Huskeys, ett tag var dom 8 och två kattor,
    som är utestängda på terrassen i 10 timmar, dock inte på natten
    numera alltså efter kl 24..höga böter numera, bilar som tror dom kör på autobahn,
    pang nästan varje dag i gathörnen, discon nedanför där folk "går" hem
    kl 7-8 på morgonen, barer som har skrikande gäster i samma hus och denna
    visslande kille sen i april..pågår än..och just nu så målar dom stora huset
    mittemot därför står en skylift bullrande från kl 8 till 20 ca 10 m ifrån..
    Fredagar marknad som börjar slamra kl 5 samt sopmaskinerna sen till 18..

    Annars är det bra thumb
    Kul Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 30 september 2011
  17. Pau de Mallorca

    Pau de Mallorca Ny medlem

    Blev medlem:
    26 september 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    SNÄLLA VAKNA LEV LIVET

    vet du en sak!Jag bor på Mallorca i Agusti kom bara Tyska turister 3.500.000....uy uy bara i en månad!!! lilla Sverige har 9.000.000 ...Spanien 5gånger mer...hur många antal per Km?låg befolkningstäthet med 21 invånare per km² ,hur många tar livet av sig på grund av ensamhet?leva som kycklingar i en bo ? ensamma utan kontakt med någon? snälla du vakna,Lev livet,har kontakt med människor... JÄMFÖR SVERIGE NU.STOCKHOLM KL 21 EN VANLIG VARDAG SER UT SON EN KYRKOGÅRD,TRÅKIG,INGEN KONTAKT ALLA SURA I SPANIEN FINN LIV,ALLA KÄNNER SIG LEVANDE SÅR ÄR LIVET.INTE EN BEGRAVNING PLATS .SNÄLLA VAKNA LEV LIVET!!!:sol:
     
  18. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    du fàr flytta till Spanien istället Pau. s` att du kan leva livet
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Pau!
    Jag är ganska mycket vaken ja..:D Har bott till och från i 25 år och trivs annars skulle jag inte bo här. Men..man kunde bosatt sig på ett lite
    lugnare ställe..Men..igen det går inte att sälja och vill inte hyra ut och
    hyra annat. Få se hur det går..
    Jag har varit på Mallorca massor av ggr och vet hur det är..det är likadant i
    Torrevieja. Finns knappt plats på gatorna från juni till oktober.

    Nu är kl 5.30 och marknadens metallpinnerace har satt i gång :vissla:
    Men å andra sidan kan dom inte måla huset mittemot och alltså
    slipper vi den bullrande skyliften..Muy bien!

    Ciao P ;;;;;)
     

Dela sidan

Laddar...