Motorcykel till Kanarieöarna över vintern?

Diskussion i 'Kanarieöarna' startad av Thor, 25 oktober 2014.

  1. Thor

    Thor Ny medlem

    Blev medlem:
    25 oktober 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola,

    Jag har gått och funderat på att ta hojen till Kanarieöarna nån vinter och spendera hela vintern där (november-mars unegfär). Håller som bäst på att reda ut om det är realistiskt och hoppades att någon här på forumet som bor/har bott på kanarieöarna kunde komma med lite goda råd.

    Färjan över är minsta problemet eftersom den är ganska förmånlig för MC, ca.200€ enkelbiljett med MC+sittplats (med både Armas och Trasmediterranea).

    Nästa fallgrop är mina utländska plåtar på hojen, men om jag förstått det rätt får man med EU plåtar och utländsk trafikförsäkring köra 6 månader per år i Spanien, så en vinter borde alltså gå perfekt. Kan någon bekräfta detta?

    Boende? Här blir det råddigt. Jag har fått för mig att man har något system med långtidsboende om man bor mera än 6 månader, vilket inte är aktuellt för min del, eftersom hojen inte får vara där mera än 6 månader hursomhelst. Vad har jag då för möjligheter att hyra boende (helst på privata marknaden som vilken spanjor som helst) för t.ex. 5 månader? Hotell och liknande kommer inte på frågan eftersom jag inte är gjord av guld. Kan någon reda ut vad som vore vettigast upplägg/kontraktstyp om man vill bo t.ex. 5 månader med normal lägenhetsstandard till rimligt pris i ett normalt bostadsområde? Måste man ha arbetskontrakt/spanskt bankkonto och annat tjafs för att få hyreskontrakt? Flera länder brukar ju ha lite moment 22 när det kommer till att skaffa boende...

    Jobb? Tja, jag har inte direkt räknat med att jobba eftersom jag inte kan Spanska (ännu, har Caminando 1+2 liggandes hemma...) samt är medveten om att:

    According to data from the Labour Force Survey of the National Statistics Office for the third quarter of 2013, the population over 16 was 1 788 200, the active population was 1 102 100, of whom 730 700 were employed and 371 300 were unemployed. The rate of unemployment was 35.12%, more than ten percentage points above the national average and second out of all Spanish regions. The rate was 32.97% in the province of Santa Cruz de Tenerife and 37.07% in Las Palmas.

    Så min ingenjörsexamen kommer knappast till någon nytta där, men hur är det med bartender/turistguide och annat kneg inom turistbranschen (jag är inte kräsen), kan man hitta något där? Jag är kring 30 år samt talar också bra tyska ifall det ökar chanserna till jobb. Jag planerar hursomhelst att ha tillräckligt med pengar på banken innan avfärd och mina levnadskostnader är också låga då jag varken festar eller äter ute, så jobb är inte prio nummer ett. Förhoppningsvis blir jag inte heller ensam på resan, så då får man dessutom delat på boendekostnaderna.

    På vilken ö/i vilken stad lönar det sig att parkera sig ifall man vill ha så bra väder som möjligt men också billiga boendekostnader samt möjligen då eventuellt säsongsknega inom turismen (lägsta prioritet). Att bo någonstans var det finns andra skandinaver vore också ett plus.

    Finns det något sportklättringsmecka på Kanarieöarna som man kan bo nära?

    Är det nu något som jag inte tänkt på som riskerar slå hål i mina planer?
     

Dela sidan

Laddar...