Mijas Costa/Calahonda - hur trivs ni?

Diskussion i 'Malaga' startad av Plex, 1 april 2013.

  1. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Finns det någon här som bor i området runt Calahonda?

    Är jättenyfiken på att höra hur ni trivs och hur ni upplever området efter ett tag där?

    Vi kikar på hus i Calypso (nära El Zoco) och det vore intressant med lite åsikter från någon insatt :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Det bor inte speciellt mycket svenskar i Calahonda, området är lite för "Engelskt" för att passa de flesta svenskar. Stranden är dessutom en av de sämre i området.
    La Cala de Mijas är ett mycket trevligare alternativ, vackrare och med en mycket bra strand.
     
  4. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi besökte faktisk La Cala och tittade på ett par objekt där. Mysigt ställe med bra lekplatser för våra barn! Med bil tog det inte många minuter att ta sig dit, och likaså var det nära till Cabopinohamnen som vi gillade starkt.

    Det var lite det som gjorde att vi ändå tyckte Calahonda kändes bra - nära till flera andra fina platser samtidigt som vi hittade huset med stort H där. Och gångavstånd till faciliteterna. Kan du inte utveckla det där med "för engelskt" - tänker du på utbudet av service och restauranger i området eller på folket i sig?
     
  5. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Calahonda

    Både och, utbudet av tjänster tex. restauranger är mer eller mindre helt inriktat på englesmän, de är också helt övervägande engelsmän som bor där. Du hittar ytterst få svenskar där och spanjorerna är också väldigt få. Sen är Calahonda sedan många år tillbaka kommunens strykpojke när det gäller underhåll och investeringar i infrastruktur. (Beror förmodligen på att det nästan inte bor några spanjorer där). Nej det är nog det sista stället här i Mijas kommun som jag skulle bosätta mig på.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Oj! Låter som att du verkligen inte gillar området. Bor du i närheten? Kan du inte berätta mer? :(

    När vi först började fundera på bostad i Spanien hade vi en fantasi om en vitkalkad by med massa charmiga inslag, genuin miljö osv.

    När vi började kolla runt så insåg vi att vi antingen måste bo uppe i bergen eller i te x Nerja för att komma nära detta.

    När vi nu var nere insåg vi att havsnära är ett starkt plus, vilket alltså utesluter byarna i bergen. Nerja är jättevackert, men det vsiade sig vara enormt svårt att hitta något i det skick som vi vill ha till rätt pengar (helst inte över 150 000 euro).

    Då blev Calahonda ett område som mäklaren tipsade oss om och även om vi insåg att det var långt ifrån vår idealbild av en spansk lite pärla så tyckte vi att det uppfyllde kriterierna om bra livsmedelsbutiker, restauranger och närhet till havet. Och även om jag uppfattade att det fanns engelsmän där, så noterade jag också att de som handlade samtidigt i butiken var finnar, grannarna till huset vi kollat på holländare plus att det stod en svenskreggad bil utanför grinden till husen. Och inne på caféet vi var på satt nästan bara spanjorer (inte på el zoco, utan olivos). Så jag tänkte glatt att det verkade rätt blandat, men å andra sidan var det ju inte högsäsong nu.

    Sedan är det ju omöjligt för oss att avgöra hur känslan i området är, efter bara några korta besök där.


    Tycker det är så himla svårt att veta var man ska leta. Skulle naturligtvis kunna tillbringa alla våra semesterveckor på kusten i jakt på det perfekta stället med de bra priserna, men det känns som ett mastigt uppdrag.

    Någon som har tips på orter som man bör utforska vidare? :confused:
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Plex :)
    Jag har aldrig förstått varför man ska hänga upp sig på
    vilka nationaliter som bor omkring. Kusterna har ju folk från
    alla håll och kanter. Huvudsaken är att det bor folk öht :)
    Här i stan har vi 121 nationaliteter och är inga problem med det.

    Man kanske kommer att umgås med några stycken och engelska är
    inte att förakta. Man förstår ju oftast vad dom säger :D

    Man kan aldrig veta vad för grannar man får var man än
    bosätter sig. Det ändras hela tiden. Det är inte det viktigaste
    utan att man trivs med bostad, nära hav och service på en bra nivå.

    Lycka till thumb P
     
  9. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Precis så där säger min man.

    Och jag har egentligen inte några fördomar mot någon nationalitet. När jag pluggade i Spanien för 12 år sedan bodde jag med engelskor, holländare och amerikanskor. Och det var hur trevligt som helst.thumb

    Men ältande av naturen blir jag så klart misstänksam när någon som känner till området säger att det är det sämsta tänkbara - jag vet ju inte hur rörigt det är under högsäsong. Vore jobbigt att lägga så mycket pengar på något man kommer ånga. Fast bostaden i sig tror jag inte vi skulle ångra, den älskade vi båda direkt.

    Satt dock återigen och sökte runt på olika alternativ (som Nerja) men inser att vi sannolikt inte kommer att hitta något i den standard vi vill ha för vår budget där. Fick öven tips av en bekant om Almunecar och googlade runt, men där verkade stränderna inte alls vara fina? Eller steniga iaf?

    Likaså La Carihuela - ser supermysigt ut, men inte särskilt billigt och låg standard för pengarna?
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det är absolut som Preciosa säger! Gillar ni (obs NI!) huset och området så kör!!!!
    För mig var det viktigt att det kände som ett hem, inte semesterlägenhet. Därför blev det en gammal lgh i centrum i Torrevieja. Jag håller på och renoverar lite pö om pö. Tex har jag totalrenoverat badrummet och bytt fönstren. Installerat AC. Men det är annars frascht och helt beboeligt, bara gammalmodigt. Men denna lägenhet hade den där hemkänslan direkt.
    Jag letade länge, även på solkusten, men hittade inget som jag gillade. Det fanns ju många jättefina, moderna lägenheter och hus, men alltid fel färg på kakel, köksskåp,, golv osv vilket hade inneburit renovering. Nu fick jag lägenheten till bra pris för att det fanns renoveringsbehov...
    Mina grannar är spanjorer. Ett viktigt "måste" för mig för jag ville hitta ett ställe där jag kunna kommunicera med folket på spanska.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Att det skulle kännas som ett hem, inte bara en semesterlya, var precis det som skiljer detta boende från alla andra vi tittade på. Och det var det som gjorde att vi inte kunde tänka oss särskilt många andra av de vi tittade på.

    Det här kändes som ett klassiskt townhouse, det är i andalusisk stil med klättrande växter, "fransk balkong" och har en jättefin trädgård med liten fontän och en fin pool bara några steg från plätten på framsidan. Åh, skulle vi bara köpa huset så skulle jag aldrig tveka! Det som skrämmer mig är om läget är så jäkla illa att det är svårt att sälja, om man nu skulle behöva göra det? Fast å andra sidan verkar det ju väldigt poppis bland engelsmännen, så när deras ekonomi stärks lite så borde de ju vara köpglada där igen ;)

    Uppskattar er uppmuntran (och även andra uppriktiga åsikter)! thumb
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag känner igen oron som man alltid har när man gör stora affärer, som att köpa bostad. I(iaf för mig). Lycka till!
     
  14. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Hehe, ja, den är enorm. Och jag lyckas inte klura ut om det är min magkänsla som skriker åt mig att låta bli eller om det är en normal sung ågren inför en så stor affär.

    Har legat sömnlös i en vecka nu och vill nästan väcka maken mitt i natten och fråga hur fasen han kan sova så gott när vi har så mycket att älta och tänka på ));)
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vad är det värsta som kan hända? Det låter ju som ett jättefint
    trevligt hus. Sånt skulle jag vilja ha.
    Man kan trilla av pinn också...väck nu inte gubben om
    nätterna. Smid medan järnet är varmt. Man lever bara en gång.
    Ciao P :D
     
  16. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Calahonda

    Hej igen,
    Nej jag tycker verkligen inte om det området och visst kan jag berätta mer. Jag känner till det mycket väl då jag för några år sedan arbetade som mäklare i det området. Sen bor jag inte mer än 15 minuters bilresa därifrån och ibland måste jag dit i ett eller annat ärende.

    Det är givetvis inget fel på engelsmän, jag har många i min bekantskapskrets. Men blir de för många i ett område så blir det inte bra, heller inte om det är fel sort. Det är både och i Calahonda, området har stora problem med kriminalitet. De senaste åren har det varit flera "uppgörelser i undre världen" där, och alltid med engelsmän inblandade, där har också varit mordbränder och vanliga inbrott.

    Betydligt lugnare är det i "grannområdena" österut: Riviera del Sol, La Cala de Mijas eller El Faro. Eller västerut: Elviria och Las Chapas (Marbella kommun).

    Jag vet att priserna oftast är lägre i Calahonda, men som så ofta finns det en anledning till det. Men är man bara ute efter lågt pris, då är inlandet ett bättre alternativ.:sol:
     
  17. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Men fy! Gah, jag som tyckte det verkade så lugnt och fridfullt. Calahonda känns ju rätt långt, sträcker sig upp mot bergen - är det någon speciell del som är att undvika?

    Huset vi kollat på ligger i Calypso (snett höger om El Zoco), och upplevde att det var ett lugnt villakvarter... :(
     
  18. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Var tvungen att googla en massa nu. Läste bl a att de tagit någon brittisk storbandit på rymmen på någon bar, men även att kriminaliteten minskat med 24% överlag tack vare riktade intsatser. Sedan kan man ju undra vilka siffror man utgått från, 24% på en massiv kriminalitet är ju fortfarande inte kul.
     
  19. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Får du Ågren av att handla och ligger sömnlös så skulle jag avstått och hellre
    hyrt.Det är ju köparens marknad och denna varar inte för evigt,risken är ju överhängade att dom bästa objekten går innan man fått tummen
    loss.
    Jag själv bestämde mig efter 1 dags kollande och 1 objekt kändes helt rätt och
    jag slog till 1 timme efter visning.
    Efter 4 år ångrar jag mig inte en sekund,trots prisfall och eurofall,finns nästan aldrig några objekt till salu i min smak där jag köpte.Samt och det viktigaste vilken glädje familjen haft under denna tiden,vi köpte inte för att tjäna pengar utan livskvalite är A o O:sol:
    Good Luck
     
    rocio gillar detta.
  20. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Calypso

    Calypso hör till den värsta delen och bör definitivt udvikas. Det är visserligen sant att de har gjort riktade tillslag och lyckats till viss del, men det finns ingen stadig polisiär närvaro i området - det är en av anledningarna till att buset trivs där. En annan är att det ligger nära till Marbella där pengarna bor, på andra sidan kommungränsen är boendet betydligt dyrare. Så därför fördedrar skummiteerna att bo i Calahonda då de där kan bo billigt men ändå ha nära till sina huvudsakliga inkomstkällor. Sen ryker de olika grupperingarna ihop där de bor, på sina kvarterskrogar etc....:(ä
    Ibland kan man läsa om det i pressen, ibland får man bara reda på det via träskoposten.
     
  21. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Men oj. Ingen misstro, men får jag fråga vidare? Jag känner att jag behöver få så mycket på fötterna som möjligt. Förösker googla, men på Tripadvisor odyl framstår områder som ett familjevänligt lugnt område. Förstår att man till vardags inte märker av skumrasket, men jag försöker få en bild av hur det skulle påverka den som har ett boende där.

    Vad gör Calypso till ett av de värsta områdena?
    Behöver man som boende i området vara orolig dagtid eller är det nattetid och på vissa platser som eventuella stökigheter sker?
    När vi var verkade det finnas nån slags vaktbolag/polisvariant som hade en bil och kur i rondellen - vad är det för?

    Vi frågade mäklaren vi har kontakt med om det här med (o)säkerhet och hon menar att det verkligen inte är mer kriminalitet där än på övriga Costa del sol, som i sin tur inte är värre än en vanlig stad i Sverige. Och ja, jag fattar att hon är säljare och så...
     
  22. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Calahonda - Calypso

    Tripadvisor har ofta en tendens för skönmålning, det beror förmodligen på att de flesta som skriver där är turister och ser rätt lite av baksidorna. Sen är det rätt många av skribenterna som skriver i eget intresse.

    Calypso hyser också en marknad som drar till sig allehanda slödder, rumänska zigernare och annat löst folk. Eftersom det är rätt trångt på just den marknaden är den perfekt för ficktjuvar (ficktjuvar här är till 90% rumäner). Sen har Calypso ett mångårigt dåligt rykte, förmodligen beroende på vissa boende.

    En vakt i en kur gör ingen större nytta, men är en direkt indikation på att något är fel. Han skall helt enkelt inte behövas om allt står rätt till. Men fungerar givetvis som kosmetika för turister och fastighetsbolag.

    En mäklare som försöker sälja ett objekt är givetvis inte objektiv utan talar oftast helt i egen sak.

    Kriminaliteten på Costa del Sol är generellt sett inte värre än i en svensk storstad. Det är bara det att statistiken ljuger lite grann, det finns många områden med näst intill 0 kriminalitet och andra med mycket hög sådan. Därför blir totalsumman inte avskräckande, men det hjälper inte den som bor i ett sämre område. Sen är den dessutom betydligt grövre till naturen, när man i Sverige gör beslag på 50 gram narkotika så handlar det om 5 ton här. Samma förhållande gäller våldsrelaterat krim...

    Saken är den att det finns ingen rimlig anledning att välja ett sådant område när nästan alla andra områden är bättre.
     

Dela sidan

Laddar...