Mera ordning

Diskussion i 'Barcelona' startad av Backis, 26 juli 2011.

  1. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Senaste valet innebar att den sittande vänsterregeringen byttes mot en konservativ/katalansk gruppering. Nu har man inlett en kampanj mot de sk Top Manta-försäljarna och stölder. Den förra regimen tycker mânga var väldigt liberal.

    Top Manta är de som har sina varor pâ ett lakan för att snabbt kunna fälla ihop lagret om polisen kommer. Myndigheterna tror att de omsätter 800 miljoner € och dâ snor 200 i utebliven moms. Varorna är plagiat eller stöldgods.

    Tidningen La Vanguardia har en särskild flik pâ sin webbsida där man kan berätta om ficktjuverier, fliken Carteristas en Barcelona. Tanken är att varna andra genom att offren berättar. Och att skapa opinion för hârdare tag.

    Alla brott i Katalonien, utom ficktjuverier, har minskat pâ senaste tiden. Orsaken tror en del är den liberala lagstiftningen. Stölder för mindre än 400€ anses mera som förseelser och nu krävs strängare straff. Även skärpta immigrationslagar vill en del ha eftersom en stor del av ficktjuvarna är immigranter.

    Man kan ju tycka att det vore mera angeläget att stoppa ficktjuvar än att jaga lättklädda turister;;;;)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anne_li

    Anne_li Ny medlem

    Blev medlem:
    10 juni 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Håller med helt och fullt. Jag har blivit bestulen, likaså alla jag känner här i Barcelona har blivit bestulna på ett eller annat sätt. Polisen rycker på axlarna, o skriver sin rapport, försäkringsbolagen betalar bara ut försäkring om man blivit kroppsligen attackerad och har läkarintyg!
    Det verkas som de flesta lagarna handlar om att få in mer klirr i den redan feta skattekistan än om att värna om säkerhet för den enskilde individen. Ett strålande exemple på det är väl just att plocka turistern på pengar om de går för "lättklädda".

    Kanske vore bättre att erbjuda de som sysslar med "Top Manta" ett skäligt jobb, ( samt ge dem snabbare besked om de kan stanna i landet eller inte) och på så sätt få in sina skattepengar. Ge dem alternativ!
    Ficktjuvarna är ju ett stort problem, men det är inte samma personer som säljer "Prada kopior" som rånar turisterna.
    Gatuförsäljarna ger ju faktisikt ett "nöje" till turisterna, och de andra ger dem en dålig reseupplevelse.
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det glädjande är att under de snart tolv år vi bott på Teneriffa, har man så gott som utplånat timeshareförsäljarna, de som gömmer en ärta under någon av tre koppar, de som förvarar handelsvarorna i ett lakan. Nu finns det bara en handfull negrer kvar som säljer solglasögon. Dessa störs ständigt av poliser på tysta elmotorcyklar. Att det blivit bättre är enbart politiska beslut - inget annat.

    Ficktjuvarna lever vidare - de gör de på alla turistorter.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Timeshare-försäljarna var så himla aggressiva..min dåvarande man
    gillade att reta dom så han höll på att åka på en propp på Teneriffa.
    En gång på Mallorca så ville han åka med till det hotell dom erbjöd efter
    en vinst på en lott som var vanligt att dom erbjöd. Jag sa bestämt nej
    och den ena försäljaren - en dansk tjej - frågade min man "hur kan du
    vara gift med en så´n där kvinna"? Hahaha..snacka om desperata.
    Under det år jag ensam bodde på Gran C blev jag antastad av dom i början
    men sen insåg dom att det var lönlöst.
    Men det verkar som folk fortfarande går på att köpa 1 vecka..:wall:

    Dom med koppar/muggar härjar på marknaden i Torrevieja fortfarande
    och folk går på det eftersom dom har medhjälpare som lätt hittar "ärtan" :eek:

    Ciao P ;;;;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Dom som hàller pà med ärtor och koppar sk "trileros" gör ofta det bara föar att distrahera dig medans deras polare snor din plànbok...
     
  8. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har klarat mig hittills, fråga mig inte hur. Jag går med blicken nonchalant framåt, visar att jag vet var jag är på väg. Har jag något värdefullt med mig så lägger jag det gärna i en plastpåse från Carrefour eller El Corte. När jag jobbade för svensk-spanska handelskammaren som fotograf, åkte ständigt kameran nonchalant ner i en påse.

    Har aldrig en karta framme, utan "rekar" var jag skall i huvudet, glömmer jag något frågar jag någon som verkar bekant med området hur jag går vidare.

    När det gäller obeställd reklam, har ni hört talas om Lisa Robinson?:
    https://www.listarobinson.es/default.asp
    Fungerar ungefär som nix-registret i Sverige. Vet inte på rak arm, men man borde kunna anmäla Time-Share också, är dock inte säker...
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    :( Dubbelt kriminella alltså..ja det brukar bli folksamling runt..;)

    Ciao P think
     

Dela sidan

Laddar...